تاریخ انتشار: ۱۴۰۲-۰۴-۲۲ - 5:18 ب.ظ
موضوع:‌ سیاسی
شماره:‌ 64961

واکنش ایران به بیانیه پایانی سران ناتو در لیتوانی

سفارت ایران در بروکسل: ایران، بر اهمیت پایبندی کامل به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد و اصول مربوطه حقوق بین‌الملل از جمله احترام به استقلال، حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی همه کشورها، تأکید می‌ورزد.

شرکت کنندگان اجلاس ناتو در ۱۱ ژوئیه ۲۰۲۳ در ویلنیوس، لیتوانی/ رویترز

سیاست شرق _ سفارت جمهوری اسلامی ایران در بروکسل، در بیانیه‌ای، ضمن مردود خواندن اتهامات سران ناتو در لیتوانی، اعلام کرد: ایران نقش بیطرفانه خود را در منازعه اوکراین حفظ کرده است.

به نقل از فارس، در پی برگزاری نشست سران ناتو در ویلنیوس لیتوانی در ۲۰ تیر ۱۴۰۲ و طرح اتهاماتی در اعلامیه پایانی علیه جمهوری اسلامی ایران، سفارت ایران در بلژیک در بیانیه‌ای این اتهامات را قاطعانه رد کرد.

در بیانیه ۳۱ عضو ناتو آمده است: «ما از ایران می‌خواهیم که حمایت نظامی خود را از روسیه، به‌ ویژه با انتقال پهپاد متوقف کند.»

در بیانیه سفارت ایران در بلژیک آمده است: ادعاهای مربوط به دخالت ایران در بحران اوکراین ادعاهایی بی پایه و در جهت کسب منافع کوتاه مدت است. ایران نقش بیطرفانه خود را در منازعه اوکراین حفظ کرده و به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای قانونمدار و تأثیرگذار، بر اهمیت پایبندی کامل به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد و اصول مربوطه حقوق بین‌الملل از جمله احترام به استقلال، حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی همه کشورها، تأکید می‌ورزد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: اعمال فشار حداکثری علیه ایران توسط بسیاری از اعضای ناتو که مصیبت‌های زیادی را برای مردم ایران به وجود آورده، به منزله جنایت علیه بشریت بوده و بایستی متوقف شود.

نشست سران ناتو  ۱۰ تا ۱۲  ژولای در ویلنیوس پایتخت لیتوانی برگزار برگزار شد. موضوع عضویت سوئد در ناتو و همچنین جنگ اوکراین از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در این نشست بود. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز در این نشست شرکت کرده بود.

انتهای پیام

language »