... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - 5:18 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

واکنش ایران به بیانیه پایانی سران ناتو در لیتوانی

سفارت ایران در بروکسل: ایران، بر اهمیت پایبندی کامل به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد و اصول مربوطه حقوق بین‌الملل از جمله احترام به استقلال، حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی همه کشورها، تأکید می‌ورزد.
شرکت کنندگان اجلاس ناتو در ۱۱ ژوئیه ۲۰۲۳ در ویلنیوس، لیتوانی/ رویترز

سیاست شرق _ سفارت جمهوری اسلامی ایران در بروکسل، در بیانیه‌ای، ضمن مردود خواندن اتهامات سران ناتو در لیتوانی، اعلام کرد: ایران نقش بیطرفانه خود را در منازعه اوکراین حفظ کرده است.

به نقل از فارس، در پی برگزاری نشست سران ناتو در ویلنیوس لیتوانی در ۲۰ تیر ۱۴۰۲ و طرح اتهاماتی در اعلامیه پایانی علیه جمهوری اسلامی ایران، سفارت ایران در بلژیک در بیانیه‌ای این اتهامات را قاطعانه رد کرد.

در بیانیه ۳۱ عضو ناتو آمده است: «ما از ایران می‌خواهیم که حمایت نظامی خود را از روسیه، به‌ ویژه با انتقال پهپاد متوقف کند.»

در بیانیه سفارت ایران در بلژیک آمده است: ادعاهای مربوط به دخالت ایران در بحران اوکراین ادعاهایی بی پایه و در جهت کسب منافع کوتاه مدت است. ایران نقش بیطرفانه خود را در منازعه اوکراین حفظ کرده و به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای قانونمدار و تأثیرگذار، بر اهمیت پایبندی کامل به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد و اصول مربوطه حقوق بین‌الملل از جمله احترام به استقلال، حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی همه کشورها، تأکید می‌ورزد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: اعمال فشار حداکثری علیه ایران توسط بسیاری از اعضای ناتو که مصیبت‌های زیادی را برای مردم ایران به وجود آورده، به منزله جنایت علیه بشریت بوده و بایستی متوقف شود.

نشست سران ناتو  ۱۰ تا ۱۲  ژولای در ویلنیوس پایتخت لیتوانی برگزار برگزار شد. موضوع عضویت سوئد در ناتو و همچنین جنگ اوکراین از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در این نشست بود. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز در این نشست شرکت کرده بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »