... امروز: جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۴ تیر ۱۴۰۱ - 9:12 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0
در کنفرانس خبری مشترک با امیرعبداللهیان در تهران عنوان شد:

بورل: «مذاکرات بین ایران و آمریکا در روزهای آتی» از سرگرفته می‌شود

بورل: ما هم این تصمیم را در ایران گرفتیم که مذاکرات از سر گرفته خواهد شد و این تصمیمی است که در تهران و واشنگتن گرفته شده است

سیاست شرق _ جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به تهران رفته است در توییتی گفته است که پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران، این توافق به دست آمده که « مذاکرات بین ایران و آمریکا در روزهای آتی از سرگرفته شود» و اعضای گروه وی به عنوان مذاکره کنندگان اتحادیه اروپا «تسهیلگر حل آخرین اختلافات باشند».

جوزپ بورل در یک کنفرانس خبری مشترک که با آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده بود، گفت که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام که از زمستان سال گذشته متوقف شده، «به زودی» از سرگرفته می‌شود.

وزیر خارجه ایران نیز با تایید سخنان آقای بورل برای از سرگیری مذاکرات گفت «امیدواریم طرف آمریکایی این بار واقع‌بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و رسیدن به نقطه پایانی توافق اقدامات مسئولانه انجام دهد و به تعهداتش عمل کند.»

همچنین آقای امیرعبداللهیان گفته است «آنچه که برای ایران مهم است این است که نفع کامل اقتصادی از توافقی که در سال ۲۰۱۵ ایجاد شده به دست بیاورد و چرخه انتفاع اقتصادی ایران از این توافق کامل شود.»

بورل: قرار نبود توقف مذاکرات سه ماه طول بکشد

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته «هر موضوعی که بتواند نفع کامل اقتصادی ایران از احیای برجام را تحت تاثیر قرار دهد از نظر ایران قابل قبول نخواهد بود.»

پیش از این رسانه های غربی گفته بودند که ایران پیشنهاد داده به جای خارج کردن نام سپاه از فهرست سازمان های تروریستی، قرارگاه خاتم بازوی اقتصادی سپاه از تحریم خارج شود اما در آن زمان آمریکا با این پیشنهاد موافقت نکرده بود.

وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهارات امروز خود اشاره ای به تغییر موضع احتمالی آمریکا نکرده‌اند.

آقای امیر عبداللهیان در کنفرانس خبری مشترک خود با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که «آقای بورل چندی پیش این موضوع را مطرح کرده بودند که چگونه می‌توانیم از بن بست به وجود آمده بعد از صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام، خارج شویم و کار را دنبال کنیم. ما همواره تاکید کرده‌ایم که ایران از مسیر دیپلماسی و گفت‌وگوهای عزتمند و مبتنی بر نتیجه استقبال می‌کند.»

آقای بورل هم گفته است که «به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات برجام در اسفند، پیشنهاد کردم مذاکرات متوقف شود برای اینکه یک متنی داشتیم و تعدادی سئوال کوچک وجود داشت که باید پاسخ آن را ایران و آمریکا می‌دادند و بقیه‌ کشورها کار خود را انجام داده بودند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «قرار نبود که این توقف سه ماه بشود و حالا این وقفه باید شکسته شود. امروز خیلی خوشحال هستم و از تصمیم آقای وزیر تشکر می‌کنم. ما هم این تصمیم را در ایران گرفتیم که مذاکرات از سر گرفته خواهد شد و این تصمیمی است که در تهران و واشنگتن گرفته شده است.»

پیش از سفر آقای بورل به تهران عکسی از او همراه معاونش انریکه مورا و رابرت مالی مسئول ایران در وزارت خارجه آمریکا منتشر شده بود که آنها در رستورانی در بروکسل مقر اتحادیه اروپا نشان می داد. پس از انتشار این عکس اعلام شده بود که وی با هدف رفع بن بست در مذاکرات احیای برجام عازم تهران می شود.

هدف از مذاکرات احیای برجام، رفع تحریم های آمریکا در ازای قرارگرفتن همچنان برنامه اتمی ایران تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »