... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
ایران ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - 1:12 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0
سخنگوی وزارت امورخارجه:

خطیب زاده: بر اساس رفتار ایالات متحده تصمیم می‌گیریم نه پیام‌های غیرشفاف!

سیاست شرق _ سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به موضع ایران در مورد مذاکره مستقیم با آمریکا گفت: ما بر اساس رفتار ایالات متحده تصمیم می‌گیریم نه بر اساس پیام‌ های غیرشفاف!

به نقل از ایرنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری هفتگی خود(دوشنبه) با اشاره به توافقات انجام شده بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:  این سفر در چارچوب فنی انجام شد که مقدمه این سفر مذاکرات وین بود. بر اساس بیانیه مشترک یک همکاری مشترک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهیم داشت. جمهوری اسلامی ایران پاسخ سوالات آژانس را داده بود، اما لازم بود در چارچوب فنی و مدت زمانی مشخصی دوباره به این سوالات پاسخ داده شود.سعید

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: رابطه مستقیمی بین بسته شدن این سوالات و توافقی که در وین انجام می‌شود وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر خارجه روسیه درباره اثر تحریم‌ها بر مراودات تجاری روسیه گفت: آنچه که گفته شده منتظر هستیم که از مجاری دیپلماتیک آن را بشنویم. تا جایی که روشن است گفت و گوها درباره در مسیر خود در حال پیگیری است و همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران روشن است که نباید محدود و یا تحت تأثیر قرار بگیرد.

خطیب‌زاده بیان داشت: رویکرد روسیه تا به امروز رویکرد سازنده بوده است و برای رسیدن به یک توافق دسته‌جمعی در وین دور هم جمع شدیم و منتظریم که در بیان جزئیات بیشتری را اگر دارند به ما بدهند.

وی یادآور شد: مردم ایران می‌دانند که مذاکره‌کنندگان‌شان در وین در راستای حداکثرسازی منافع مردم قدم برداشته و در همین راستا هم کار خود را جلو خواهند برد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع چین در مذاکرات وین گفت: موضع چین یکی از سازنده ترین مواضعی بوده که از روز اول تا به امروز داشته است. موضع حمایتی از گفت‌وگوهای وین بوده است و در همین بستر با چین در وین جلو خواهیم رفت. 

خطیب‌زاده در تشریح موضع ایران در مورد مذاکرات مستقیم با آمریکا گفت: موضوع جمهوری اسلامی ایران یک موضوع تداوم‌دار تا به امروز بوده است. ما بر اساس رفتار ایالات متحده تصمیم می گیریم نه بر اساس پیامهای غیر شفاف یا اینکه بدون اینکه بدانیم در نتیجه چه اتفاقی خواهد افتاد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اعضای برجام مشخص است ایالات متحده از آن خارج شده و خواستار بازگشت به آن است. تعهداتی که باید بپذیرد برای ما و ۱+۴ روشن است. درخواست مذاکره مستقیم تنها زمانی معنا پیدا می کند که ما دلیل آن ملاقات و دیدار را بدانیم. 

وی تاکید کرد: تا امروز هیچ تغییری در رفتار ایالات متحده ندیدیم و فشار حداکثری بر مردم ایران ادامه داشته است و چشم اندازه هر اقدامی بر اساس منافع ملت ایران تشخیص داده می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات وزیر خارجه روسیه در خصوص اخذ تضامین از آمریکا، گفت: روسیه یکی از طرف‌های مذاکراتی در وین است و طبیعی است که این درخواست‌ها را در چارچوب وین و در میز مذاکراتی دریافت کنیم. اجازه بدهیم ترجمان آن را در میز مذاکرات بشنویم و بدانیم که باید آنها را در چه بستری پیش برد.

خطیب‌زاده تأکید کرد: فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نباید مقید به هیچ تحریمی شود.

وی درباره وجه تمایز این دور از مذاکرات و شش دور گذشته که در زمان دولت قبل انجام شد، اظهار داشت: آنچه امروز در وین اتفاق می‌افتد، با دو مشخصه و مؤلفه تداوم و تغییر قابل شناسایی است؛ نه تغییر کامل و نه تداوم کامل بوده است. آنچه امروز در وین اتفاق می‌افتد، در راستای حداکثرسازی منافع ملت با رعایت تمامی خطوط قرمز و دستورالعمل‌هایی است که برای وزارت امور خارجه در وین داده شده است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره بحران یمن و سوریه گفت: تلاش وزارت امور خارجه به‌عنوان دستگاه متولی امر دیپلماسی این بوده که صدای مظلومان عالم باشد؛ لذا همواره تلاش کردیم صدای مردم یمن، سوریه و تمام مظلومانی باشیم که هیچ تریبونی ندارند. 

خطیب‌زاده در ادامه با اشاره به موضع ایران درمورد بحران اوکراین اضافه کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، مخالفت با جنگ به‌عنوان راه حل بحران‌ها و در عین حال با در نظر گرفتن ژئوپلیتیک منطقه، معاهدات بین‌المللی و توافقات بین کشورها بوده است. 

وی تصریح کرد: ما از روز اول موضع خود را درباره مسأله اوکراین اعلام کردیم؛ آنچه در این منطقه اتفاق می‌افتد، نتیجه اقدامات ناتو بوده است اما ما همه را برای آتش بس دعوت کردیم و خواستیم که در یک بستر دیپلماتیک همه نگرانی‌های دو طرف بر طرف شود.

خطیب‌زاده خاطر نشان کرد: ما با دوستانمان در روسیه تشکیک مساعی می‌کنیم تا به آتش بس فوری برقرار شود. توافقاتی که بین شوروی سابق و اوکراین انجام شده، روشن است و طبیعی است که ملت‌ها باید در این مواقع در کنار دولت‌های خود بمانند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح دیدگاه ایران در خصوص اعزام جنگجو از کشورهای دیگر به اوکراین، گفت: اخبار پراکنده به ما هم رسیده است؛ البته باید راستی‌آزمایی شود. مهم‌ترین نکته این است که همه باید تلاش کنیم این بحران از کنترل خارج نشود و این جنگ سریز نکند. اوراسیا به اندازه کافی بحران داشته و دارد. ما حمایت می‌کنیم برای اینکه مذاکرات به یک آتش بس فوری و حل و فصل دیپلماتیک ختم شود.

وی درباره خبرهای خروج روسیه از برجام که در فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود، بیان داشت: ما خبر موثقی از این موضوع نداریم اما چین و روسیه تا امروز مسئولانه عمل کرده‌اند و ما هیچ خبری در مورد مباحث دیگری که مطرح شده، نداریم. 

خطیب‌زاده تأکید کرد: ما بر اساس منافع مردم ایران قدم برمی‌داریم، سکوت می‌کنیم و حرف می‌زنیم. تلاش می‌کنیم که صدای عاقل و صدای تمدنی مردم بزرگ ایران باشیم؛ کما اینکه این تریبون همواره سعی کرده همین کار را انجام دهد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره اظهار نظر برخی از نمایندگان مجلس درباره مذاکرات وین گفت: مجلس شورای اسلامی یکی از نهادهای مردم‌سالاری در ایران است. برخی اظهارنظرهای نمایندگان مجلس نشان‌دهنده این شکوه مردم‌سالاری و مطالبه‌گری نمایندگان مردم ایران است. ما به آنها احترام می‌گذاریم اما طبیعی است که صداهای مختلفی از مجلس شنیده شود. آقای امیرعبداللهیان امروز صبح با ۷۰ نفر از نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق در خصوص موضوعات مختلف گفت‌وگو کردند. 

خطیب‌زاده تأکید کرد: روزی که در نقطه‌ای قرار بگیریم که بتوانیم جزئیات گفت‌وگوها را بیان کنیم، این اقدام را انجام خواهیم داد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی در مورد آخرین وضعبت تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا، گفت: این مذاکرات پیشرفت‌هایی داشته است و منتظر هستیم که جمع‌بندی شود و اگر طرف آمریکایی این‌بار به تعهدات خود عمل کند و شب اجرا عقب‌نشینی نکند، فکر می‌کنم بتوانیم یکی از پرونده‌های مهم در زمینه انسانی را ببندیم. 

وی همچنین درباره وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین و آخرین اقدامات دستگاه سیاست خارجی برای خارج کردن آنها از این کشور، بیان داشت: دیروز دو پرواز به کشورمان داشتیم و رئیس ستاد بحران اوکراین وزارت امور خارجه هم به لهستان رفته و از مرزها بازدید کرده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در حال حاضر ورود ایرانیان به کشورهای همجوار اوکراین به یک حداقلی رسیده است و نوع و ترکیب ورود هم تغییر کرده است. در روزهای اول جوانان و دانشجویان بودند ولی امروز خانواده‌ها به کشورهای همسایه ورود پیدا می‌کنند و هموطنانمان با چند پرواز تا به‌حال به کشور بازگشته‌اند.

خطیب‌زاده با بیان اینکه تا به امروز اقدامات و تمهیداتی که وزارت امور خارجه اندیشیده جواب داده و بسیاری از ایرانیان در کمترین زمان ممکن از اوکراین خارج شده‌اند، گفت: اکنون در شهرهای جنگی اگر تعداد نادری از افراد حضور داشته باشد. یکی دیگر از همه مردم ایران در اوکراین خواهش می‌کنم در اولین فرصت ممکن با ما تماس بگیرند یا اوکراین را به مقصد کشورهای همسایه ترک کنند. 

وی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای بازگشت دانشجویان به ایران توسط دولت اندیشیده شده است، اضاف کرد: گفت‌وگوهای خوبی با نهادهای مختلف انجام شده است و بلافاصله می‌توانند فعالیت‌های خود را در ایران ادامه بدهند. کسانی که سرباز هستند و مشکل خدمت دارند با همراهی بسیار خوب رئیس کل ستاد نیروهای مسلح، دغدغه‌ای برای خروج و ورود خود نخواهند داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص نکات اختلافی باقیمانده در وین، اظهار کرد: اگر کسی موضوع جدیدی را اضافه نکند، نکات اختلافی باقیمانده از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است. همه آنها هم منتظر پاسخ ایالات متحده است. اگر رویکرد منطقی داشته باشد و دغدغه ۱+۴ و ایران را در نظر بگیرد و پاسخ مناسبی از طرف واشنگتن داده شود، در کمترین زمان توافق در دسترس است. 

خطیب‌زاده تأکید کرد: ما هیچ زمانی را به عنوان ضرب الأجل نمی‌پذیریم. ملاک برای ما توافق خوب است، توافقی که منافع ملت در آن لحاظ شود. و اگر امروز انجام شود، همین امروز آمادگی داریم در وین این توافق را انجام دهیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درمورد اظهارات ولی‌عهد سعودی درباره مذاکره با ایران، بیان داشت: آقای امیرعبداللهیان موضع ایران را به روشنی بیان کرد؛ عربستان یک کشور مهم در جهان اسلام و منطقه است و پرونده‌های اختلافی نباید باعث شود حداقلی از روابط را با هم نداشته باشیم. منتفعان اصلی این روابط مردم منطقه و دو کشور هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در چهار دور گذشته گفت‌وگوها در بغداد، در فضای خوب، محترمانه و مثبتی ادامه داشته است. البته باید تأکید کنم، نتایج ملموسی از این گفت‌وگوها تا به امروز به دست نیامده و حداقل نتایج کم و محدود بوده است. 

خطیب‌زاده اضافه کرد: باید در دور پنجم تلاش کنیم از مفاهمه‌ای که در برخی حوزه‌ها داشتیم ترجمان نتیجه کنیم. تاریخ دور پنجم هنوز قعطی نیست. ولی هر دو طرف برای برگزاری نشست بعدی است اراده دارند. اگر عربستان سعودی با این اراده قطعی در بغداد حاضر شود تا نتیجه مناسبی از این گفت وگوها حاصل شود، جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد حداکثر سرعت را به برقراری روابط میان دوکشور ببخشد.

وی درخصوص اقدامات رژیم آپارتایدی صهیونیستی در ارتباط با مذاکرات وین، اظهار کرد: مخاطب اقدامات رژیم صهیونیستی پایتخت‌های اروپایی و ۱+۴ است. رژیم آپارتایدی که در سرزمین‌های اشغالی است سیاست و روشن آن هراس افکنی، ترساندن و خرابکاری و دستکاری در هرگونه راه‌حل‌های دیپلماتیک برای مسائل بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: مطمئن هستیم  هم دوستان در روسیه و مسکو می‌دانند و هم نخبگان در کشورهای مختلف  میزان دشمنی این رژیم با آرامش و صلح در فضای بین الملی را می شناسند.

خطیب‌زاده تأکید کرد: ما از لفاظی‌های این رژیم هیچ وقت نگرانی نداشیتم، این اقدامات برای مصارف خاص و باج خواهی از این کشورهاست و مهم این است که این کشورها بدانند با چه ساختاری حرف می‌زنند و همکاری‌ می‌کنند. ساختاری که از ابتدا اباء نداشته که بگوید هدف اصلی اش شکل نگرفتن توافق در وین است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »