... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۶ تیر ۱۴۰۲ - 9:17 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

نیوزویک: رئیس شرکت امنیتی واگنر، وارد بلاروس شد

وجود بیش از ۲۵ هزار نیروی واگنر در جنگ اوکراین، می تواند در تقویت ارتش روسیه موثر باشد، هرچند که پیوستن آنها نیز می تواند مشکلاتی را نیز ایجاد کند.

سیاست شرق _ هواپیمایی که گمان می‌رود حامل یوگنی پریگوژین باشد، روز سه‌شنبه در بلاروس فرود آمد، اما آینده گروه واگنر که او رهبری آن را به عهده داشت، در هاله ای از ابهام است.

به نقل از نیوزویک، یک فروند هواپیمایی که گمان می رود حامل پریگوژین، رئیس شرکت امنیتی_خصوصی واگنر است، امروز سه شنبه در مینسک، پایتخت بلاروس، به زمین نشست.

به دنبال توافقی با میانجیگری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، برای پایان دادن به راهپیمایی «عدالت» پریگوژین به سمت مسکو، در روز شنبه، صورت گرفت، فعلا بحران داخلی روسیه پایان یافت و نیروهای گروه واگنر به مقرهای خود بازگشتند.

گفته می شود، پریگوژین خواستار حفظ استقلال سربازان خود بعد از امضاء قرارداد با وزارت دفاع روسیه (MOD) شده است. جزئیات این شرط و سایر شروط معامله بین وی، ولادیمیر پوتین و لوکاشنکو نامشخص است، اما شامل کنار گذاشته شدن اتهامات جنایی علیه پریگوژین و سربازان وی خواهند بود.

به گفته مؤسسه مطالعات جنگ (ISW)، پوتین روز دوشنبه از فرماندهان و سربازان واگنر درخواست کرد، که نشان می دهد قصد کرملین برای سازماندهی آنها در ساختار وزارت دفاع روسیه است.

با این حال، وجود بیش از ۲۵ هزار نیروی واگنر در جنگ اوکراین، می تواند در تقویت ارتش روسیه موثر باشد، هرچند که پیوستن آنها نیز می تواند مشکلاتی را نیز ایجاد کند.

 گروه مخالف روسی Verstka روز دوشنبه گزارش داد که مقامات بلاروس در حال ساخت اردوگاه های جدیدی در منطقه موگیلف برای اسکان جنگجویان گروه واگنر هستند که ممکن است از پریگوژین پیروی کنند. به گفته ISW ، حتی اگر پوتین بلاروس را به عنوان پناهگاه جنگجویان واگنر معرفی کند ، می تواند یک “تله” باشد زیرا کرملین آن پرسنل را خائن می داند.

آفریقا و باخموت

هر اتفاقی که برای واگنر بیفتد، این گروه مزدور برای کرملین بسیار مفید بوده است، نه فقط در اوکراین، جایی که رهبری مبارزه برای تصرف شهر باخموت دونتسک را بر عهده داشت.

قبل از تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، گفته می شود که کار اصلی واگنر ارائه حمایت از دولت های خارجی مانند جمهوری آفریقای مرکزی یا مالی بوده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت که این گروه مزدور در آفریقا باقی خواهد ماند، مسئله ای که حاکی از وجود پیوندهای مرموزی بین واگنر و کرملین است.

گروه واگنر عنصر اصلی حضور امنیتی روسیه در قاره آفریقا است و به مسکو امکان دسترسی به مواد معدنی و خاکی کمیاب آفریقا و سایر منابع حیاتی را می دهد و همچنین حضور مسکو را در این قاره پر رنگ می کند .

به این ترتیب، گروه واگنر هم در اوکراین و هم در سطح بین‌المللی، به احتمال زیاد تحت فرماندهی شدیدتر وزارت دفاع روسیه به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

در حالی که از نظر سازمانی، این تحول چالش برانگیز خواهد بود، اما انجام آن بسیار آسان تر خواهد بود که این گروه مسلح و امنیتی، منحل و مشکلاتی را برای روسیه ایجاد کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »