... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - 11:29 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

اولتیماتوم رهبران کشورهای غرب آفریقا، به کودتاچیان نیجر

سیاست شرق _ یکی از مقام‌های جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس)، روز جمعه سیزدهم مرداد، گفت: وزرای دفاع کشورهای غرب آفریقا، برنامه‌ای برای مداخله نظامی احتمالی برای ساقط کردن حکومت نظامی در نیجر، از جمله نحوه اعزام نیروهای نظامی و زمان‌بندی استقرار آنها تهیه کرده‌اند.

به نقل خبرگزاری رویترز، عبدالفتاو موسی، کمیسر این جامعه در امور صلح، سیاسی و امنیتی، گفت که «اکواس» زمان و مکان مداخله نظامی را به کودتاچیان در نیجر فاش نخواهد کرد.

او افزود که تصمیم‌گیری در این مورد از سوی سران کشورهای غرب آفریقا اتخاذ خواهد شد.

عبدالفتاو موسی که در پایان یک نشست سه روزه در نیجریه سخن می‌گفت، اشاره کرد: «همه عواملی که برای مداخله احتمالی لازم هستند؛ از جمله منابع مورد نیاز، نحوه و زمان استقرار نیرو بررسی شده‌اند.»

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا تحریم‌هایی را علیه نیجر اعمال کرده و گفته است که اگر رهبران کودتا تا روز یکشنبه چهاردهم مرداد، قدرت را به محمد بازوم، رئیس جمهوری منتخب این کشور، باز نگردانند، می‌تواند مجوز استفاده از زور را صادر کند.

این بلوک با ۱۵ عضو با هدف یافتن «راه‌حلی دوستانه» روز پنجشنبه یازدهم مرداد، هیئتی را به نیجر فرستاد اما یک منبع آگاه گفت که ملاقات با نمایندگان حکومت نظامی در فرودگاه پایتخت نیجر هیچ دستاوردی نداشت.

کمیسر امور صلح، سیاسی و امنیتی در جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا گفت: «ما می‌خواهیم دیپلماسی کارساز باشد و می‌خواهیم این پیام به وضوح به کودتاچیان منتقل شود که به آنها فرصت می‌دهیم تا کاری را که انجام داده‌اند، برگردانند.»

در همین رابطه، روز پنجشنبه، صدها نفر، علیه فرانسه و کشورهایی که کودتا را محکوم کرده‌اند، در نیامی، پایتخت این کشور تظاهرات کردند.

محمد بازوم، رئیس جمهوری نیجر که دوران رهبری او اولین انتقال مسالمت‌آمیز و دموکراتیک قدرت از زمان استقلال از فرانسه در سال ۱۹۶۰ توصیف شده است، هفته گذشته با کودتای نظامی از قدرت ساقط شد.

رویترز در گزارش خود می‌گوید این کودتا با احساسات شدید ضد‌فرانسوی همراه بود. منطقه‌ای که روسیه و کشورهای غربی برای نفوذ در آن با هم رقابت کرده‌اند.

کودتا توسط کشورهای غربی و بلوک منطقه‌ای غرب آفریقا موسوم به «جامعه اقتصادی اتحادیه کشورهای غرب آفریقا» -اکواس- به شدت محکوم شده است.

این بلوک به حکومت نظامی تا روز یکشنبه مهلت داده تا بازوم را که در حصر خانگی است، آزاد کند.

ژنرال عبدالرحمن تیانی، حاکم نظامی جدید، روز چهارشنبه از کسانی که کودتا را محکوم کرده اند، انتقاد کرد و از مردم خواست برای دفاع از ملت آماده باشند.

آسوشیتدپرس می‌گوید هنوز مشخص نیست که آیا اکثریت مردم از کودتا حمایت می‌کنند یا خیر و در بسیاری از نقاط پایتخت، روز پنجشنبه، زندگی به روال عادی ادامه داشت.

ارتش فرانسه اعلام کرد که با هواپیماهای این کشور بیش از ۱۰۰۰ نفر را در این هفته از نیجر خارج کرده است.فرانسه ۱۵۰۰ سرباز در نیجر دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »