... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - 5:44 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

انتقاد بایدن از اوپک‌-پلاس، به دلیل کاهش تولید نفت

سیاست شرق _ جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، تصمیم گروه اوپک-پلاس برای کاهش تولید نفت خام را مورد انتقاد قرارد داد و این تصمیم را «کوته بینانه» خواند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، کارین ژان‌پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید نیز تصمیم اخیر اوپک-پلاس به رهبری عربستان سعودی را، نشانه همسویی این گروه با روسیه توصیف کرد.

در پی اعلام تصمیم ۲۳ کشور عضو گروه اوپک-پلاس از جمله روسیه، برای کاهش تولید نفت خام این گروه، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تصمیم اخیر را «کوته بینانه» خواند.

روز چهارشنبه، کشورهای عضو گروه اوپک-پلاس به رهبری عربستان سعودی با نادیده گرفتن درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت، در نشست وین اعلام کردند که در نظر دارند تولید کل نفت خام خود را به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش دهند. 

افزون بر اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا، کارین ژان‌پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای تصمیم اخیر اوپک-پلاس به رهبری عربستان سعودی را نشانه همسویی این گروه با روسیه توصیف کرد. وی گفت: ««واضح است که اوپک-پلاس با تصمیم امروز خود با روسیه همسو شده است.» 

عربستان سعودی به‌عنوان بزرگترین تولید کننده اوپک و کشوری که در کنار روسیه رهبری اوپک-پلاس را برعهده دارد، اتهام همسوی با روسیه را رد کرده است.

با این وجود، بنار بر گزارش خبرگزاری رویترز، تصمیم اخیر گروه اوپک-پلاس واکنش تند جو بایدن و دیگر مقامات دولت وی را به همراه داشته است. طبق این گزارش، واکنش رئیس‌جمهوری آمریکا و مقامت ارشد کاخ سفید نشان‌دهنده شکاف عمیق میان ایالات متحده و عربستان سعودی در زمینه انرژی است.

در همین حال، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و برایان دیز، مدیر اقتصاد ملی آمریکا نیز در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که جو بایدن از تصمیم کوته‌بینانه اوپک-پلاس برای کاهش تولید خام در شرایطی که اقتصاد جهان با آثار منفی حمله روسیه به اوکراین روبروست، سرخورده شده است. 

با اینکه آمریکا و اروپا روسیه را به استفاده از انرژی به عنوان یک یک جنگ‌افزار متهم می‌کنند، اما عربستان سعودی گفته است که کاهش تولید دو میلیون بشکه در روز، برای پاسخ به افزایش نرخ بهره در شرایط اقتصادی کنونی ضروری است. 

هرچند ایالات متحده خواستار افزایش تولید نفت خام اوپک است، اما کشورهای عضو گروه اوپک-پلاس در سپتامبر سال جاری نیز پس از برگزاری نشستی اعلام کردند که با پیشنهاد کاهش تولید ۱۰۰ هزار بشکه‌ای در روز به توافق رسیده‌اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »