... امروز: جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - 4:03 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

علی مطهری: اعتراضات حاضر، چند بُعدی هستند/ کارهای خلاف قانون اساسی، انجام می‌شود

مطهری: از نظر من معترضان سه دسته‌اند:۱- اکثر آن ها اعتراضات اقتصادی دارند۲-عده کمتری خواسته‌های فرهنگی دارند و ۳- عده‌ای دیگر دنبال براندازی هستند.

سیاست شرق _ علی مطهری، نماینده و نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، در تحلیل ناآرامی های اخیر کشور می گوید: اعتراضات حاضر چند بُعدی و ریشه اصلی آن، وضع بد اقتصادی و معیشتی مردم است، ولی افرادی هم دنبال هدف‌های دیگری هستند، مثل کسانی که به دنبال فرهنگ غربی یا تغییر نظام هستند یا به این دلیل که از ابتدا با جمهوری اسلامی مخالف بوده‌اند و یا به این دلیل که می‌گویند این نظام اصلاح پذیر نیست؛ یعنی ممکن است ضد انقلاب نباشند ولی نظام را اصلاح پذیر نمی دانند. گاه افرادی در خیابان به ما مراجعه می کنند؛ وقتی به آن‌ها می‌گوییم ان‌شاالله با انجام اصلاحاتی درست می شود، می گویند بعد از ۴۳ سال اصلاح پذیر نیست و دیگر فایده‌ای ندارد. بنابراین از نظر من معترضان سه دسته‌اند:۱- اکثر آن ها اعتراضات اقتصادی دارند۲-عده کمتری خواسته‌های فرهنگی دارند و ۳- عده‌ای دیگر دنبال براندازی هستند.

نفس اعتراضات کار درست و ستایش برانگیزی بود

به نقل از خبرآنلاین، وی افزود: مرگ خانم مهسا امینی خیلی جانسوز بود و متاسفانه مسئولان مربوط در نیروی انتظامی و وزارت کشور عکس‌العمل خوبی نشان ندادند. اگر همان اول اعلام می‌کردند که اگرچه ضرب و شتمی نبوده ولی ایشان در زیرمجموعه ما فوت شده و ما مسئول هستیم و عذرخواهی می‌کردند شدت اعتراضات خیلی کمتر می شد. البته انصافا اگر مردم هیچ اعتراضی نمی‌کردند، آن موقع باید ناراحت می شدیم که چرا در مقابل چنین حادثه‌ای که عواطف انسانی افراد جریحه دار شده کسی اعتراض نکرده است. اگر این اتفاق می افتاد، بد بود. در واقع نفس اعتراضات کار درست و ستایش برانگیزی بود، منتها مخالفان نظام و ضد انقلاب سوار بر کار شدند و هدایت و رهبری حرکت را به دست گرفتند. وگرنه سال‌ها پیش شبیه این ماجرا، داستان ستار بهشتی را داشتیم که نیروی انتظامی قبول کرد که او در اثر ضرب و شتم از دنیا رفته است. ما سؤال از وزیر کشور را مطرح کردیم، مجلس به سؤال ما رأی خوبی داد اگرچه به کارت زرد برای وزیر منجر نشد. ولی مجلسی که مخالف سؤال بود و آن را باعث تضعیف نظام می‌دانست و می‌گفت نباید مطرح شود، وقتی توضیح دادیم حدود ۱۰۰ نفر رای مثبت به سؤال من دادند. آن موقع مردم به نظام اعتماد بیشتری داشتند و حتی باور نمی‌کردند پلیس چنین کاری کرده باشد. لذا هرچند از تریبون مجلس هم مطرح شد، اعتراض و آشوبی صورت نگرفت. ولی اکنون با توجه به نقش فضای مجازی و نارضایتی‌های اقتصادی و اجتماعی همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد. اصل اعتراض‌ها مثبت بوده، ولی بعدا عده‌ای با سوء استفاده از احساس مردم، کار را به آشوب و اغتشاش کشاندند؛ این قابل قبول نبود.

برخی نمایندگان تهدید به رد صلاحیت می شوند

مطهری گفت: رویه ای در مجلس شورای اسلامی باب شده که، به هنگام اتخاذ تصمیمات مهم که نتیجه آن، تغییر متغیرهای اقتصادی یا سیاسی در برخی سیاست های اجرایی است، به ناگاه افراد ذی نفع در این تغییرات که مجلس قرار است درباره آن تصمیم سازی کند، به نقل از رهبر انقلاب یا بیت ایشان، پیام هایی را رد و بدل می کنند که بر نظر نمایندگان مجلس اثرگذار است. در این بین، برخی افراد از چنین حربه و تاکتیکی برای فشار به نمایندگان مجلس استفاده کرده و آن‌ها را تهدید به رد صلاحیت می کنند.

تاکتیک «به مصلحت نظام نیست!» برای بایکوت منتقدان

مطهری به استفاده از تکنیک و حربه ای دیگر از تندروها که برای حذف نظر دیگران یا منحرف کردن نمایندگان از تصمیمی در مجلس به دروغ می گویند «به مصلحت نظام نیست» اشاره کرده و می گوید «زمانی که در مجلس بودم اظهارنظر و نطق‌هایی داشتم اما خیلی از تندروها خصوصی به من می‌گفتند ما همه حرف‌های شما را قبول داریم ولی جرات نمی‌کنیم بگوییم. بعضی‌ها هم می‌گفتند حرف‌های شما درست است اما نگویید، چون به صلاح نظام نیست. در واقع خیلی از آن‌ها می‌دانند حرف درست چیست ولی عقاید خودشان را نمی‌گویند.»

با سوء استفاده از «اسم رهبری» منافع شخصی را دنبال می کنند

نائب رئیس سابق مجلس با اشاره به بهره برداری سیاسی از نام رهبری و نقل برخی پیام های نادرست با اسم ایشان، به تاکتیک برخی افراد برای حفظ منافع شخصی خود با بهره برداری از نام رهبری اشاره می کند و می گوید«خیلی‌ها هم کاسه‌های داغ‌تر از آش هستند و افراط می‌کنند. مثلاً رهبری می‌گویند ممکن است کسی از من انتقادی داشته باشد، باید آزاد باشد و بتواند حرفش را بزند، ولی یک عده تحمل چنین چیزی را ندارند. برای مثال اگر در دانشگاه دانشجویی حرفی زده باشد به کمیته انضباطی می‌رود در صورتی که این موضوع خلاف نظر رهبر است.»

به انتخابات آزاد نیاز داریم

علی مطهری در بخش دیگری از گفت و گوی خود، راهکار عبور جمهوری اسلامی از اعتراضات و بحران فعلی را انتخابات آزاد دانسته و هشدار می دهد «اگر بنا باشد همین رویه ادامه پیدا کند، و اگر بنا باشد انتخابات‌های آینده مانند انتخابات‌های قبلی باشد، حتما آینده خوبی نخواهیم داشت. اگر مجلس نقش واقعی خودش را پیدا نکند به طور قطع آینده خوبی نداریم. برای مثال، در زمینه روابط خارجی، نمی شود چند نفر تصمیم بگیرند که روابط خارجی به شرق گرایش پیدا کند، یا حتی به نوعی در جنگ اوکراین هم شرکت کنیم؛ در صورتی که اکثریت مردم موافق نیستند. این تصمیم‌ها کجا گرفته می شود؟ آیا واقعا مجلس به عنوان نماینده مردم در این تصمیمات نقشی دارد؟»

مطهری معتقد است «اگر انتخابات آزاد شود، خیلی از نخبگان وارد فضای سیاسی از جمله مجلس می‌شوند. یا اگر ما احزاب قوی داشته باشیم و به این‌ها اجازه دهند حرف بزنند و انتقاد کنند و بلافاصله آن‌ها را تعطیل نکنند، باعث می‌شود جایی برای نخبگان باز شود تا حرف‌هایشان را بزنند و تاثیر بگذارند. ولی اگر بخواهیم رویه فعلی را ادامه دهیم، باز همین مشکلات را داریم.»

مشروح این مصاحبه را در «خبرآنلاین» دنبال کنید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »