... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۰۷ شهریور ۱۴۰۱ - 9:23 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

سازمان تبلیغات اسلامی: با گرفتن مجوز، سایت‌های «همسریابی» قانونی می شوند

عزت زمانی: درخواست کنندگان با مراجعه به سایت سازمان تبلیغات می توانند روند ثبت نام را طی کنند تا مجوزها به سرعت صادر شود.

سیاست شرق _ رییس ستاد خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی می گوید که سایت‌های همسریابی که از این سازمان مجوز گرفته باشند، قانونی هستند.

به نقل از ایرنا، حجت الاسلام رضا عزت زمانی، رئیس ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی، روز یکشنبه طی نشست خبری درباره فعالیت سایت‌های اینترنتی و موسسه‌های همسریابی گفت که هر مجموعه‌ای با عنوان انتخاب همسر در فضای مجازی یا حقیقی که از سازمان تبلیغات مجوز گرفته باشد، اجازه فعالیت دارد.

وی افزود: طبق تبصره ماده ۳۷ قانون خانواده و جوانی جمعیت از امروز هیچ مجموعه ای با عنوان انتخاب همسر در فضای مجازی یا حقیقی اجازه هیچ فعالیتی ندارد و ظابطان قانونی اجازه برخورد با این سایت‌ها را دارند.

وی ادامه داد: درخواست کنندگان با مراجعه به سایت سازمان تبلیغات می توانند روند ثبت نام را طی کنند تا مجوزها به سرعت صادر شود.

عزت زمانی هم در این زمینه گفت: صدور مجوز به صورت طبیعی بیش از ۱۰ روز طول نخواهد کشید ولی چون در شروع کار هستیم و ممکن است حجم پرونده ها زیاد باشد، باید دید میزان مراجعات و سطح بندی چقدر خواهد بود ولی تلاش خواهیم کرد بیش از ۱۰ روز نباشد.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: در آینده ای نزدیک دعوت خواهیم کرد تا  کنش‌گران مردمی در حوزه جمعیت به ارائه نظرات خود از سطح سیاست گزاری تا اجرا بپردازند و این برنامه در قالب ۳۰ رویداد با همکاری بنیاد ۱۵ خرداد صورت می گیرد و یک نمایشگاه ملی نیز طی چند ماه آینده برگزار خواهد شد.

هزار و ۵۰۰ میلیارد بودجه برای فرهنگسازی جمعیت

وی افزود: طبق ماده ۳۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت قرار شد یک برنامه جامع تدوین کنیم که این کار انجام شده و برای ستاد ملی خانواده و همچنین مجلس شورای اسلامی ارائه شده و درخواست ما از ستاد ملی خانواده این بوده که هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه های حمایتی فصل پنجم مربوط به موسسات اختصاص یابد تا جریان فرهنگ سازی و به میدان آوردن نهادهای مردمی و همچنین حلقه های میانی از گروه های مردمی شکل گیرد تا با اتصال به مراکز دولتی بودجه های موردنظر هزینه شود.

به گفته عزت زمانی این بودجه فقط برای جریان تولید محتوا و تولید رسانه ای، جریان به میدان آوردن هیات ها و مساجد و حلقه های میانی است. این کار همچون کاری است که زمانی برای فرزند کمتر، زندگی بهتر انجام شد به گونه ای که از در و دیوارهای شهر گرفته تا پشت دستمال کاغذی ها و تلفن ها و ورودی ادارات و لباس ها تبلیغات می شد.

وی با استناد به ماده ۳۳ قانون حمایت از خانواده گفت: وزارت آموزش و پرورش مکلف است با همکاری مرکز مدیریت حوزه های علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی و در چهارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اقداماتی را انجام دهد که همکاری هایی در این زمینه با وزارت آموزش و پرورش داشته ایم و گزارش مربوطه را مسئولان مربوطه ارائه خواهند داد.

معاون سازمان تبلیغات همچنین گفت: زمانی مجبور بودیم به دلیل حجم بالای جمعیت اقداماتی برای کنترل جمعیت داشته باشیم ولی سهل انگاری و فراموشی باعث شد تا کنترل جمعیت ادامه پیدا کرد و امروز باید برای جمعیت کشورمان سرمایه گذاری کنیم. برخی کشورها با وجود پیشرفت های علمی و فناورانه به دلیل پیری جمعیت، نیمی از بودجه خود را صرف افراد سالمند می کنند.

وی با اشاره به تصویب قانون حمایت از خانواده و جمعیت گفت: این قانون به منظور جبران کاستی های سال های گذشته به تصویب رسید که بیش از ۴۰ ماده مربوط به مسائل اقتصادی است. البته معتقدیم رزق و روزی انسان ها به دست خداست و چه بسیار فرزندانی که باعث توسعه رزق خانواده می شوند.

عزت زمانی افزود: بسیاری از کشورها از مشوق های فراتری از قانون ما استفاده کردند ولی هنوز موفق نشدند اما بنیه فرهنگی مهمترین مسأله در این زمینه است. هجمه های دشمن به ویژه بعد از تصویب این قانون در حالی است که فرزندآوری را در کشور خود ترویج می کنند.

وی افزود: ۱۰ ماده از این قانون یعنی مواد ۲۸ تا ۳۸ به مسائل فرهنگی اختصاص دارد و سازمان تبلیغات از محرم سال گذشته برنامه‌هایی را با شعار ما نسل به نسل درپناهت هستیم، آغاز کرد و تمام ظرفیت‌های تبلیغی این سازمان با محوریت این شعار برای تحقق نهضت خانواده و فرزندآوری به کار گرفته شد. در حوزه هنری نیز پوسترهای فاخری تولید و توزیع شد.

وی ادامه داد: در آبان سال گذشته که قانون حمایت از خانواده به تصویب رسید، سازمان تبلیغات اسلامی ضمن تشکیل ستاد خانواده و جمعیت یک شبکه تبلیغی گفتمان خانواده ساز را ساماندهی کرد تا متناسب با بوم سازی هر استان به مسأله شناسی بپردازد و همه استان‌ها موظف شدند مسأله جوانی جمعیت را پیگیری کنند.

عزت زمانی افزود: تولید محصولاتی مانند کتاب و کلیپ، برگزاری دوره های آموزشی، وبینارهای گوناگون و همچنین رویداد هماهنگ با همکاری وزارت ورزش و جوانان اجرا شد. در حوزه مساجد، مهرواره هایی مانند مهرواره همدل برگزار شد تا یک فرصت هم افزایی بین مومنین شکل بگیرد که ۵۰ هزار نفر ثبت نام کردند و ۱۱ هزار نفر تا پایان راه یعنی حل مسأله حضور داشتند.

وی اضافه کرد: در مهرواره اوج با همین ظرفیت وارد شدیم و امسال نیز مهرواره بانور را با محوریت حل مسأله خانواده و جمعیت آغاز کردیم که ویژه بانوان است. بخش ویژه مهرواره هوای نو که مدتی پیش به پایان رسید به موضوع خانواده و جمعیت اختصاص داشت.

طبق ماده ۳۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی در چهارچوب اساسنامه خود موظف است برنامه جامعی جهت حمایت از فعالین مردمی در حوزه­ فرزندآوری و تسهیل ازدواج، در قالب هیات ها، مساجد، کانون های فرهنگی، اعزام مبلغ و مانند آن تدوین نماید و ماده ۳۱ تصریح دارد: وزارتخانه های کشور، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و سایر نهادهای ذی­ربط مکلفند حداقل ۳۰% از بودجه حمایتی از سازمان های مردم نهاد و تشک لهای فرهنگی را به مجموعه هایی از قبیل گروه های فرهنگی و جهادی، کانون های فرهنگی مساجد و سازمان های مردم نهاد که در جهت کاهش سن ازدواج، تسهیل ازدواج جوانان، تشویق به فرزندآوری و استحکام خانواده با رویکرد دینی تشکیل شده، اختصاص دهند.

ماده ۳۱ نیز می گوید: وزارت راه و شهرسازی و کلیه شهرداری­ ها و دهیاری ها مکلفند در سطح شهرها، روستاها، راه های مواصلاتی و سایر اماکن عمومی، حداقل یک سوم ظرفیت اسمی سالانه تبلیغات محیطی که جهت تبلیغات فرهنگی در نظر گرفته شده است را به موضوع ازدواج، فرزندآوری، رشد جمعیت و تعالی نهاد خانواده اختصاص دهند.

تبصره این ماده تصریح دارد: در اجرای این حکم، حداقل ۴۰% از ظرفیت این ماده با نظارت سازمان تبلیغات اسلامی در اختیار نهادهای مردمی از قبیل گروه های جهادی و سازمان های مردم نهاد دارای مجوز که در حوزه ازدواج و خانواده فعالیت می کنند، قرار می گیرد.

به گزارش سیاست شرق، کافی است که کلمه «همسریابی» را در یکی از موتورهای جستجوگر سرچ کنید و بعد از ثانیه ای با حجم زیادی از مطالب روبرو می شوید و جالب است که عمده آنها، شما را به استفاده از اینگونه ازدواج ها تشویق می‌ کنند،‌ ازدواج های مقطعی وکوتاه مدت! روابطی آنقدر کوتاه و برپایه پول؛ که به سختی می‌ توان نام ازدواج بر آن نهاد.سایت هایی که ترویج کننده پدیده صیغه و متعه نیز هستند.

نمای برخی از این سایت ها، با قرار دادن اسامی و جملات مذهبی، رنگ و بوی عرفانی به خود گرفته، در وهله اول سبب می شود که شما این سایت را نسبت به سایر سایت ها تافته جدا بافته بدانید، اما بررسی کلی سایت نظرتان را تغییر خواهد داد.

برخی از این سایت ها، در دو بخش ازدواج موقت یک ماهه و ازدواج موقت ساعتی به فعالیت خود ادامه می‌ دهد که افراد تنها با ارائه پیامک شامل شماره فیش واریزی و ساعت آن به جمع متقاضیان وارد می‌ شوند. حق معارفه در این سایت ها بین ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است و براساس آن چیزی که قید شده، این پول جهت تنظیم ملاقات و در ابتدا اخذ می‌ شود و این هزینه‌ ها تنها برای افزایش ضریب امنیت سایت مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

سایت ازدواج موقت، مدل ثبت نام برای زنان و مردان در سایت ها موجود است و باید طبق مدل ارئه شده ثبت نام می شود؛ حتی در مورد تامین مسکن نیز چاره جویی شده و می توان از مسکن سایت حتی برای ازدواج های یک ساعته نیز استفاده کرد! البته در مورد مسکن و آزمایشاتی که باید انجام داد واحد هماهنگی سایت، اطلاعات لازم را ارائه می دهد.

دختران دوشیزه، در این سایت ها پذیرش نمی‌ شوند و ارائه خدمات به بانوان تمامی ادیان انجام می‌ گیرد اما در مورد آقایان نیز شرایط ویژه‌ ای مدنظر است، چراکه متاهلین مجاز به ثبت‌ نام در این سایت نیستند مگر با ارائه دلیل موجه و همچنین آقایان برای ثبت‌ نام ماهانه باید از موقعیت اجتماعی و تمکن مالی خوبی برخوردار باشند. سایت همسریابی موقت با اینکه پلیس همواره نسبت به فعالیت سایت های همسریابی و این گونه سایت ها هشدار داده است اما بنظر می رسد جذابیت حضور و استفاده از محتوای این گونه سایت ها آنقدر زیاد است که نه تنها مسایل مالی بلکه مسایل غیر اخلاقی احتمالی نیز راه را برای علاقمندانش ناهموار نمی‌ کند، در ضمن شماره حساب متعلق به یک بانک دولتی، برای آنها فعال است.

حال باید دید، در مسیر قانونی شدن چنین سایت هایی، مسائل و مشکلات مرتبط با چنین سایت هایی کاهش می یابد؟

آیا چنین سایت هایی به مسیری درست برای همسریابی و ازدواج دائم تبدیل خواهند شد یا در مسیر مسائل دیگری چون ازدواج های یکساعته ، هفتگی یا ماهیانه نیز خواهند بود؟

آیا نظارت درست و دقیقی بر عملکرد آنها صورت خواهد گرفت؟ و بسیاری سوالات دیگری که شاید در آینده و با آغاز به کار قانونی آنها، ببشتر پیش می آید!

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »