... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - 8:15 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

آمریکا: آخرین ذخایر سلاح های شیمیایی، در کنتاکی، نابود شدند

به گفته سازمان منع سلاح‌های شیمیایی OPCW تمامی سلاح‌های شیمیایی رسما اعلام‌شده در سراسر دنیا "به طور غیر قابل برگشت نابود" شده‌اند.

سیاست شرق _ کاخ سفید اعلام کرد که آخرین انبار تسلیحات شیمیایی اعلام شده آمریکا، در یک تاسیسات نظامی بزرگ در شرق کنتاکی منهدم شد.

به نقل از اکسیوس، رئیس جمهور آمریکا در این رابطه گفت:«من مفتخرم اعلام کنم که ایالات متحده آخرین مهمات موجود در آن انبار را با خیال راحت منهدم کرده است و ما را یک قدم به جهانی عاری از وحشت تسلیحات شیمیایی نزدیک‌تر کرده است.»
بنا به همین گزارش، کارگران انبار ارتش Blue Grass در ریچموند، کیو، موشک های پر از عامل اعصاب GB را منهدم کردند و یک کارزار چند دهه ای را برای از بین بردن ذخایری که تا پایان جنگ سرد به بیش از ۳٠ هزار تن می رسید، تکمیل کردند.

ایالات متحده با ضرب الاجل ۳٠ سپتامبر برای از بین بردن باقیمانده سلاح های شیمیایی تحت کنوانسیون بین المللی سلاح های شیمیایی در سال ۱۹۹۷ مواجه شد.
به گفته سازمان منع سلاح‌های شیمیایی OPCW تمامی سلاح‌های شیمیایی رسما اعلام‌شده در سراسر دنیا “به طور غیر قابل برگشت نابود” شده‌اند.

کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی

در سال ۱۹۹۷ کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی به امضای ۱۹۳ کشور رسید. این کشورها متعهد شدند که باقیمانده این سلاح‌ها را رسما اعلان و آنها را نابود کنند به طوری که هیچ سلاح‌شیمیایی دیگری باقی نماند.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی OPCW در لاهه مسئولیت کنترل این امر را بر عهده دارد. 

کشورهایی که این پیمان را امضا نکرده‌اند اسرائیل، مصر، کره شمالی و سودان جنوبی هستند.

استفاده ارتش عراق در زمان صدام حسین از این سلاح‌ها در مناطق کردنشین از جمله حلبچه و همچنین علیه نیروهای ایرانی در جنگ هشت ساله علیه ایران نیز، تایید شده است؛ در حال حاضر ۶۰ هزار جانباز شیمیایی در ایران وجود دارند که از این تعداد حدود ۱۲۰۰ نفر بانوان هستند و حدود ۷هزار نفر نیز، بر اثر عوارض شیمیایی، درگذشتند. سلاح های شیمیایی عراق، عمدتا از سوی شرکت هادی در کشورهای غربی، تامین شدند.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بازرسانش را به کشورهایی که متهم به استفاده از این سلاح‌ها هستند می‌فرستد تا این موضوع را بررسی مکنند. این نهاد به دلیل تلاش‌هایش در منع استفاده از سلاح شیمیایی جایزه نوبل صلح را در سال ۲۰۱۳ دریافت کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان از سال ۱۹۹۷ بیش از ۷۰ هزار تن سلاح کشنده شیمیایی از قبیل گاز خردل و سارین نابود شده‌اند. ۱۲۷ تن از این مهمات در آمریکا باقی مانده بود که آن هم نابود شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »