... امروز: سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - 7:41 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

توضیحات طرف کره‌ای درخصوص اظهارات رییس‌جمهور این کشور قانع‌کننده نبود/ در ارتباط با عربستان بر مسیر دیپلماسی پایبندیم

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت:‌ ما در ارتباط با عربستان سعودی بر مسیر دیپلماسی و گام‌هایی برای اصلاح مسیر طی شده پایبند هستیم. چنانچه تلاش همراه با حسن‌نیتی از سوی هر یک از کشورهای دوست از جمله عراق صورت گیرد، از آن استقبال می‌کنیم.

سیاست شرق _ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی ضمن اشاره به فرا رسیدن چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ایران با خواست و اراده مردم ایران و بدون هیچ گونه مداخله خارجی به موفقیت رسید. گفتمان جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جغرافیای پیرامونی به عنوان یک گفتمان غالب مطرح است.

وی در رابطه با روند دریافت مطالبات جمهوری اسلامی ایران از کره جنوبی گفت: روند پیگیری دریافت این مطالبات از نظر حقوقی در حال پیگیری است و دولت متناسب با شرایط و منطبق با منافع خود اقدامات مقتضی را در زمان‌های مناسب خواهد داشت. بنابراین ما امیدواریم که تلاش‌های جاری به نتیجه لازم و منتهی به نتیجه شود و دولت کره به تعهد خود عمل کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اظهارات اخیر رییس‌جمهور کره در سفر به امارات ابراز داشت: در بحث ارتباط میان جمهوری اسلامی ایران و کره یک اتفاق دیگر هم داشتیم و آن هم صحبت‌هایی بود که از سوی رییس جمهور کره در جریان سفر به امارات انجام شد. ما در این زمینه خواستار توضیح قانع‌کننده دولت کره جنوبی شدیم و متاسفانه توضیحات طرف کره‌ای تا این مرحله قانع‌کننده نبوده و چنانچه توضیح اقناعی دریافت نکنیم این موضع را موضع دولت کره تلقی خواهیم کرد و این می‌تواند بر مناسبات میان دو کشور اثرگذار باشد.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره حمله به سفارت جمهوری آذربایجان و و خروج دیپلمات‌های این کشور از ایران، عنوان کرد: در ارتباط با آذربایجان ما در فاصله حادثه حمله به سفارت تا این لحظه توضیحات را به این کشور ارائه کردیم. حادثه حمله به سفارت جمهوری آذربایجان یک حادثه تلخ بود ما این حادثه را محکوم کردیم و پیام تاثر و تسلیت خود را به دولت و ملت آذربایجان اعلام کردیم. در این حادثه فرد مهاجم به سرعت بازداشت شد و مورد بررسی و پیگیری و تعقیب قرار گرفت. اعترافات فرد مهاجم و تحقیقات صورت گرفته مؤید این است که انگیزه این حمله یک امر شخصی بوده است.

وی تصریح کرد: مقامات دولت آذربایجان تصمیم به تعلیق فعالیت سفارت خود در تهران گرفتند و این را به اجرا درآوردند. جمهوری اسلامی ایران به پرهیز از تصمیمات احساسی تاکید دارد و پیگیری‌های خود را برای بررسی حادثه حمله به سفارت دنبال خواهد کرد و ما امیدواریم که این موضع منطقی منجر به تقویت و بهبود روابط میان دو کشور دوست و برادر که منافع مشترک هم دارند، شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در رابطه با سفر وزیر خارجه عربستان به عراق و احتمال تلاش عراق برای میانجیگری میان ایران و عربستان، اظهار داشت: ما در ارتباط با عربستان سعودی بر مسیر دیپلماسی و گام‌هایی برای اصلاح مسیر طی شده پایبند هستیم. چنانچه تلاش همراه با حسن‌نیتی از سوی هر یک از کشورهای دوست از جمله عراق صورت گیرد، از آن استقبال می‌کنیم.

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار فونیکس در رابطه با سفر رییس‌جمهور به چین، گفت: در ارتباط با برنامه سفر رییس‌ محترم جمهوری به پکن این مساله جزو برنامه‌هایی است که براساس مناسبات مشترک دو کشور پیگیری، برنامه‌ریزی و انجام خواهد شد که نهاد ریاست جمهوری در زمان مقرر و لازم اطلاع‌رسانی پیرامون این سفر را انجام خواهد داد.

وی با اشاره به حمله هفته گذشته در اصفهان ادامه داد: در رابطه با حمله به یکی از تأسیسات نظامی در هفته گذشته که توسط دشمنان جمهوری اسلامی ایران انجام شد، خوشبختانه با بهره‌گیری از توانمندی دفاعی این حمله موفق نبود و با دفاع قاطع مواجه شد. ایران همواره در معرض چنین حملاتی قرار دارد اما این اتفاقات تاثیری در عزم و اراده ملت ایران نخواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی پیرامون نشست مشترک با روسیه با موضوع تبادل نظر پیرامون تحولات سوریه، ابراز داشت: بله مشورت‌های دوجانبه و چندجانبه میان ما با اعضای نشست آستانه همواره در جریان است، نشست مشترک هم با مقامات روسی اخیراً برگزار شد و میان دو کشور تبادل نظر و دیدگاه صورت گرفت، این یک بخشی از روند دیپلماسی است.

وی همچنین در رابطه با سفر شمخانی به مسکو، تصریح کرد: سفر آقای شمخانی به مسکو در چارچوب نشست دبیران شورای امنیت کشورهای همسایه افغانستان انجام خواهد شد در رابطه با کمک به برقراری صلح و ثبات در افغانستان و توسعه اقتصادی این کشور و رفع مشکلات مردم این کشور. طبیعتاً اینگونه نشست‌ها فرصتی برای دیدارهای دوجانبه هم است و دبیر شورای عالی امنیت ملی ما در کنار حضور در نشست اصلی، دیدارهایی در حاشیه این نشست خواهد داشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »