... امروز: سه شنبه - ۰۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
ورزشی ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - 11:00 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

صدور بیانیه کمیته چهارجانبه عربی در خصوص ایران

کمیته چهارجانبه عربی، در عین حالی که بازگشت به برجام را گامی در راستای تحقق امنیت دانست، ادعاهایی را نیز علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.

سیاست شرق _ کمیته چهارجانبه عربی بار دیگر ادعاهایی را در خصوص جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد که جهت بهبود روابط دوجانبه، سازنده تلقی نمی شود.

به نقل از الشرق الاوسط، کمیته چهارجانبه عربی متشکل از کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر در نشست خود در حاشیه صد ‌و پنجاه و هفتمین نشست دوره ای اتحادیه عرب که روز پنحشنبه ۱۹ سفند، در مقر این اتحادیه در قاهره برگزار شد، در عین حالی که بازگشت به برجام را گامی در راستای تحقق امنیت دانست، ادعاهایی را نیز علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.

در این نشست که به ریاست عربستان سعودی برگزار شد، وزرای خارجه چهار کشور عربی ذکر شده، ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی متهم کردند و اظهارات مسئولان ایرانی در رابطه با کشورهای عربی را تحریک آمیز خواندند.

این کمیته، ایران را به حمایت تسلیحاتی از آنچه که ”شبه نظامیان تروریستی در برخی کشورهای عربی” خواندند، متهم کرد.

چهار کشور عربی در این نشست از گسترش برنامه موشکی ایران انتقاد کردند ‌و مدعی شدند که تهران موشک های بالستیک به انصارالله یمن می دهد.

در این بیانیه، کمیته چهارجانبه مدعی شد که انصارالله یمن به وسیله پهپادها و موشک های ایرانی، عربستان و امارات را مورد هدف قرار می دهد و این امر تهدیدی جدی برای امنیت و ثبات منطقه و در تضاد با قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت است.

این کمیته همچنین تاکید کرد که ایران باید به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در خصوص برنامه موشکی پایبند باشد.

وزرای خارجه چهار کشور عربی اعلام کردند: ما از تلاش های بین المللی در راستای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای از جمله مذاکرات وین حمایت می‌کنیم و بازگشت به برجام گامی در راستای تحقق امنیت است اما نقطه رسیدن نیست.
آن ها همچنین خواستار تقویت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر برنامه ‌هسته ای ایران و تلاش جدی برای رسیدن به یک توافق قوی تر و طولانی تر شدند.

وزرای چهار کشور عربی همچنین ادعاهایی در خصوص جزایر سه گانه ایرانی تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی مطرح کردند.

آن ها همچنین ایران را به دخالت در امور یمن، سوریه، مراکش و بحرین متهم کردند.

کمیته چارجانبه عربی تاکنون بارها در بیانیه‌های خود موضع‌گیری‌های مشابهی در ارتباط با ایران اتخاذ کرده است گرچه این کشورها به شکل دوجانبه تلاش می‌کنند مواضع به مراتب نرم‌تری در قبال ایران در پیش بگیرند، با این حال در مسیر تعامل بیشتر و حل سوء تفاهمات قرار ندارند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »