... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
اقتصادی ۳۱ تیر ۱۴۰۱ - 9:57 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

امضای توافق‌نامه انتقال غلات از بنادر اوکراین در استانبول/ سخنرانی اردوغان

در این جنگ هیچ برنده‌ای وجود نخواهد داشت، نه تنها طرف‌ها، بلکه تمام جهان متضرر خواهند شد.

سیاست شرق _ توافق‌نامه انتقال غلات از بنادر اوکراین ، بین ترکیه، روسیه، اوکراین و سازمان ملل در استانبول امضا شد.

به نقل از آناتولی ، این سند توسط خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه، الکساندر کوباکوف وزیر امور زیرساختی اوکراین و با نظارت آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل امضا شد.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه، فخرالدین آلتون مدیر دفتر ارتباطات ریاست جمهوری، ابراهیم کالین سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه، عثمان آشکین باک رئیس هیئت نمایندگی ترکیه در پارلمان کشورهای عضو ناتو و همچنین سایر نمایندگان کشورهای مرتبط در این مراسم حضور داشتند.

اردوغان و دبیرکل سازمان ملل در این مراسم امضا سخنرانی کردند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی در مراسم امضای توافق‌نامه انتقال غلات از بنادر اوکراین در دفتر کاخ دلمه‌باغچه در استانبول گفت: با متن مورد توافق، به جلوگیری از خطر گرسنگی که در انتظار میلیاردها نفر در جهان است کمک خواهیم کرد.

وی افزود: از اینکه در ابتکاری که در حل بحران جهانی غذا که برای مدت طولانی کل دنیا را به خود مشغول کرده است نقش مهمی ایفا می‌کنیم، احساس غرور می‌کنیم.

اردوغان با بیان اینکه تضمین امنیت عرضه جهانی در محصولات کشاورزی و غذایی از بسیاری جهات مهم است، گفت: با این گام از افزایش احتمالی قیمت‌‌ها ناشی از کاهش بهره‌وری در پی بروز گرما و خشکسالی جلوگیری می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: این اقدام به کنترل تورم مواد غذایی که به یک مشکل جهانی تبدیل شده است نیز کمک می‌کند. البته ما به یک‌باره به این نقطه نرسیدیم. ما با مقامات اوکراین- روسیه و سازمان ملل متحد، فرآیندی سخت و دشوار را برای انتقال غلات موجود در انبارهای اوکراین از طریق دریای سیاه طی کردیم.

اردوغان اظهار داشت که در جریان این روند با همتایان روس و اوکراینی خود در تماس دائمی بودند و رایزنی‌های گسترده‌ای برای رفع انتظارات و نگرانی‌های دو کشور در رابطه با این روند حساس انجام دادند.

وی با تاکید بر اینکه وزرای امور خارجه و دفاع کشورهای مذکور تلاش زیادی در این رابطه انجام دادند، افزود: کمک‌های آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و تیمش در تهیه پیشنویس این طرح قابل تحسین و تمجید است.

اردوغان گفت: اجرا و نظارت بر این طرح فوق‌العاده مهم، توسط مرکز هماهنگی مشترکی که در استانبول ایجاد می‌شود، انجام خواهد شد. با تردد کشتی‌ها که در روزهای آینده آغاز خواهد شد، مسیر جدیدی از دریای سیاه به بسیاری از کشورهای جهان باز خواهیم کرد.

وی ضمن تشکر از همکاری روسای جمهور روسیه و اوکراین در این روند افزود: در خصوص کلیه فرآیندها از جمله؛ خروج و حرکت ایمن کشتی‌ها تا رسیدن آنها به بندر مقصد توافق حاصل شد. حمایت جامعه جهانی، بدون شک در اجرای موفقیت آمیز این طرح حائز اهمیت بسیار است.

اردوغان خاطرنشان کرد که حدود ۴ ماه پیش در مذاکرات اوکراین و روسیه به میزبانی ترکیه پیشرفت حاصل شده و این امیدواری را ایجاد کرده که جنگ به پایان خواهد رسید. متاسفانه تحولات پس از آن دیدار به این مناقشه دامن زد. در این جنگ هیچ برنده‌ای وجود نخواهد داشت، نه تنها طرف‌ها، بلکه تمام جهان متضرر خواهند شد. هزینه‌های اقتصادی و همچنین خسارات انسانی جنگ نه تنها بر طرفین، بلکه کشورهای منطقه، کل بشریت از جمله کشورهای دورترین نقاط جهان تاثیر منفی می‌گذارد.

وی با بیان اینکه در یک صلح عادلانه هیچ بازنده‌ای وجود نخواهد داشت، گفت: امیدوارم این گام مشترکی که در استانبول با حضور طرف‌های روسی و اوکراینی برمی‌داریم نقطه عطف جدیدی باشد که امیدها به ایجاد صلح را زنده کند.

اردوغان با آرزوی اینکه توافقی که امروز امضا شد برای کشورهای ذیربط و برای تمام بشریت مفید باشد، از همه کسانی که در این روند سهیم بودند نیز قدردانی کرد.

گفتنی است توافق‌نامه انتقال غلات از بنادر اوکراین توسط خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه، الکساندر کوباکوف وزیر امور زیرساختی اوکراین و با نظارت آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان و همچنین سایر نمایندگان کشورهای مرتبط در این مراسم حضور داشتند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل طی سخنانی در مراسم امضای این توافق‌نامه، با تشکر از رئیس‌جمهور اردوغان و دولت ترکیه به زبان ترکی اظهار داشت: آقای اردوغان و دولت ترکیه، تسهیل امور و پایداری و اصرار شما در هر مرحله از این روند حیاتی بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »