... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - 11:53 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

آمریکا و بریتانیا رزمایش پهپادی در خلیج فارس برگزار کردند

به موجب این طرح که از یک سال پیش استارت خورده، تاکنون چندین نوع پهپاد دریایی سطحی یا «یو‌اس‌وی» در آب‌های اطراف شبه جزیره عربستان و خلیج فارس رها شده‌اند تا از طریق آنها داده‌ها و تصاویری از شرایط منطقه جمع‌آوری و برای تجزیه و تحلیل به مراکز مختلف ارسال شوند.
«سیلدرون» یا پهپاد دریایی آمریکا در دریای سرخ

سیاست شرق _ نیروهای دریایی آمریکا و بریتانیا روز جمعه ۱۵ مهر( ۷ اکتبر) یک رزمایش مشترک پهپادی در خلیج فارس برگزار کردند. پهپادهای دریایی آمریکایی که در این رزمایش استفاده شده‌اند از نوع همان پهپادهایی هستند که پیش‌ تر،جمهوری اسلامی ایران اقدام به توقیف دو فروند از آن‌ها کرده بود.

به نقل از یورونیوز، نیروی دریایی آمریکا همزمان با برگزاری این رزمایش به خطوط کشتیرانی تجاری در خاورمیانه اعلام کرده است که به استفاده از پهپادهای دریایی در منطقه ادامه خواهد داد.

تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در خاورمیانه در گفتگو با آسوشیتدپرس گفت که رزمایش پهپادی مشترک روز جمعه، شامل دو ناو جنگی آمریکا و بریتانیا در خلیج فارس و همچنین سه شناور پهپادیاب است.

پهپادهای دریایی شرکت‌کننده در این رزمایش، پس از دنبال کردن اهدافی در دریا، تصاویر دوربین‌های خود را به کشتی‌های جنگی و مرکز فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین ارسال می‌کنند و سپس در آنجا عکس‌ها با استفاده از سیستم هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل می‌شوند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا سال گذشته گروه ویژه ۵۹ خود را راه‌اندازی کرد. پهپادهای استفاده شده توسط نیروی دریایی آمریکا شامل پهپادهای «سی‌هاک»، «سی‌هانتر» و پهپادهای کوچک‌تر زیر آبی هستند.

هاوکینزگفت: «با وجود رویدادهای اخیر، ما این سامانه‌ها را به راحتی، مسئولانه و مطابق با قوانین بین‌المللی استفاده می‌کنیم و به این کار ادامه خواهیم داد.»

او گفت: «پهپادهای نیروی دریایی آمریکا به طور قانونی در آب‌های بین‌المللی مطابق با حقوق و آزادی‌های شناخته‌شده بین‌المللی عمل خواهد کرد.» بنابراین به گفته این مقام نظامی آمریکا، هر گونه دخالت در ماموریت‌های پهپادهای نیروی دریایی آمریکا نقض حقوق بین‌الملل دریایی تلقی خواهد شد.

فرانس‌پرس با انتشار گزارشی در این خصوص ضمن اعلام این مطلب یادآور شد که برنامه توسعه قابلیت‌های نظارتی در خلیج فارس توسط پهپادهای هوایی، سطحی و زیرآبی پنتاگون درپی توقیف اخیر قایق‌های بدون سرنشین نیروی دریایی آمریکا از سوی نظامیان ایران فاش شده است.

به موجب این طرح که از یک سال پیش استارت خورده، تاکنون چندین نوع پهپاد دریایی سطحی یا «یو‌اس‌وی» در آب‌های اطراف شبه جزیره عربستان و خلیج فارس رها شده‌اند تا از طریق آنها داده‌ها و تصاویری از شرایط منطقه جمع‌آوری و برای تجزیه و تحلیل به مراکز مختلف ارسال شوند.

جزئیات این برنامه که قرار بود به صورت محرمانه عملیاتی شود طی دو حادثه در اواخر اوت و اول سپتامبر و در پی توقیف سه فروند پهپاد دریایی اکتشافی نیروی دریایی آمریکا به طول هفت متر توسط کشتی و ناوشکن‌های سپاه و نیروهای دریایی ایران افشا شد.

در نخستین حادثه شناور سپاه پاسداران ایران یکی از پهپاد‌های تجسسی و بدون سرنشین آمریکا را در خلیح فارس شناسایی و یدک کشی کرد اما به گزارش فرانس‌پرس پس از حضور یک قایق گشتی و هلیکوپتر آمریکایی در محل، آن را رها ساخت.

در حادثه دوم، یک ناوشکن ایرانی دو فروند پهپاد دریایی را در دریای سرخ توقیف کرد و آنها را تحت کنترل خود درآورد.

در این گزارش به نقل از ارتش ایالات متحده آمده است که حضور دو کشتی جنگی و هلیکوپتر آمریکایی ایرانی‌ها را متقاعد کرد تا آنها را بازگردانند البته پس از برداشتن دوربین‌های نصب شده روی پهپادهای دریایی.

مقامات نظامی جمهوریاسلامی ایران می‌گویند که این «یو‌اس‌وی»‌ها در مسیرهای دریایی بین‌المللی حرکت می‌کردند و برای «جلوگیری از بروز حوادث احتمالی» توقیف شده بودند؛ دلیلی که از سوی نیروی دریایی آمریکا رد شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »