... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - 3:45 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0
پس از گفت و گوی تلفنی پوتین و ماکرون؛

فرانسه: پوتین برای پایان دادن به جنگ اوکراین، تمایلی ندارد

یکی از مقامات کاخ الیزه: ما تمایلی از طرف پوتین برای پایان دادن به جنگ را تشخیص ندادیم.

سیاست شرق _ پس از گفت و گوی تلفنی زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در مورد تجاوز نظامی روسیه به اوکراین با اولاف شولز صدراعظم و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، رهبران آلمان و فرانسه نیز تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفتگو کردند و از رهبر روسیه خواستند که دستور آتش بس فوری را صادر کند.

به نقل از رویترز، با این حال در بیانیه ای که کرملین صادر نمود، در این تماس ۷۵ دقیقه ای هیچ اشاره ای به آتش بس نشد و یکی از مقامات کاخ الیزه در این مورد گفت: “ما تمایلی از طرف پوتین برای پایان دادن به جنگ را تشخیص ندادیم.”

در همین رابطه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد که مسکو در حال اعزام نیروهای جدید پس از آن است که نیروهای اوکراینی ۳۱ گروه تاکتیکی روسیه را به‌عنوان بزرگترین تلفات ارتش آن کشور در دهه‌های اخیر از صحنه عملیات خارج کردند، اظهاراتی که در صحت آن تردید وجود دارد.

بنا به همین گزارش، درگیری‌ها در نزدیکی کیف در روز شنبه نیز شدت گرفت و گلوله باران‌های سنگین در مناطق دیگر، تلاش‌های جدید برای تخلیه غیرنظامیان گرفتار شده را تهدید کرد.

وی همچنین گفت که تاکنون حدود ۱۳۰۰ سرباز اوکراینی کشته شده اند و از غرب خواست تا در مذاکرات صلح مشارکت بیشتری داشته باشد.

 رئیس جمهور اوکراین همچنین گفت که اگر نیروهای روسی بخواهند وارد پایتخت شوند، با جنگی تا سرحد مرگ مواجه خواهند شد.

ریابکوف: آمریکا تنش ها را تشدید می کند

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز، ایالات متحده را به تشدید تنش‌ها متهم کرد و گفت که وضعیت با کاروان‌هایی از محموله‌های تسلیحاتی غربی ارسالی به اوکراین که نیروهای روسی آن را «اهداف مشروع» می‌دانند، پیچیده‌تر شده است.

اظهاراتی که توسط خبرگزاری تاس منتشر شد، ریابکوف هیچ تهدید خاصی نکرد، اما هرگونه حمله به این کاروان‌ها قبل از رسیدن به اوکراین، خطر گسترش جنگ را به همراه خواهد داشت.

آمریکا: ما برای اقدامات دیپلماتیک آماده ایم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به درخواست زلنسکی مبنی بر مشارکت بیشتر غرب در مذاکرات صلح گفت: «اگر اقدامات دیپلماتیکی وجود داشته باشد که دولت اوکراین معتقد است مفید خواهد بود، ما آماده انجام آنها هستیم.»

اقدامات بشردوستانه

رسانه های محلی گزارش دادند که آژیرهای حمله هوایی صبح شنبه در اکثر شهرهای اوکراین به صدا درآمد و از مردم خواسته شد به دنبال پناهگاه باشند.

اینترفاکس اوکراین به نقل از ناتالیا بالاسینوویچ، شهردار واسیلکیف گفت: حملات راکتی روسیه صبح شنبه یک پایگاه هوایی اوکراین را منهدم کرد و به یک انبار مهمات در نزدیکی شهر واسیلکیف در منطقه کیف اصابت کرد.

وزارت دفاع بریتانیا گفت که نبرد در شمال غرب پایتخت ادامه دارد و بخش عمده‌ای از نیروهای زمینی روسیه در ۲۵ کیلومتری مرکز کیف قرار دارند که گفته است روسیه می‌تواند ظرف چند روز به آن حمله کند.

خارکف، چرنیهف، سومی و ماریوپل همچنان در محاصره گلوله باران سنگین روسیه قرار دارند.

تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه آغاز شد که تقریباً در سراسر جهان محکوم شد و تحریم های شدید غرب را علیه روسیه به دنبال داشت.

بمباران روسیه هزاران نفر را در شهرهای محاصره شده به دام انداخته و ۲.۵ میلیون اوکراینی را به کشورهای همسایه فرار کرده اند.

مقامات اوکراینی قصد داشتند روز شنبه از کریدورهای بشردوستانه از ماریوپل و همچنین شهرها و روستاها در مناطق کیف، سومی و برخی مناطق دیگر استفاده کنند.

فرماندار منطقه کیف، اولکسی کولبا، گفت که درگیری و تهدید به حملات هوایی روسیه در صبح روز شنبه ادامه داشت، اگرچه برخی از غیرنظامیان نیز تخلیه‌ شدند.

فرماندار منطقه دونتسک گفت که گلوله باران مداوم، رساندن کمک ها به شهر جنوبی ماریوپول را با مشکل مواجه می کند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل گفت: «گزارش‌هایی مبنی بر غارت و درگیری‌های خشونت‌آمیز میان غیرنظامیان بر سر مواد اولیه در شهر وجود دارد»

دفن های موقت

یکی از کارکنان پزشکان بدون مرز در ماریوپول گفت که مردم آب زیرزمینی را برای آشامیدن می جوشانند، از چوب برای پختن غذا استفاده می کردند و اجساد مرده را در نزدیکی محل زندگی دفن می کردند.

وی با بیان اینکه افراد زیادی نیز زخمی یا کشته شده اند، گفت: «ما افرادی را دیدیم که به دلیل کمبود دارو جان خود را از دست دادند. همسایه ها فقط یک سوراخ در زمین حفر می کنند و اجساد مرده را داخل آن می گذارند.»

شورای شهر روز جمعه اعلام کرد حداقل ۱۵۸۲ غیرنظامی در ماریوپل در نتیجه گلوله باران روسیه و محاصره ۱۲ روزه این شهر کشته شده اند وای بررسی آمار دقیق تلفات ممکن نبود.

تلاش ها برای انزوای اقتصادی روسیه افزایش یافته است و ایالات متحده تحریم های جدیدی را علیه مقامات ارشد کرملین و الیگارش های روسیه در روز جمعه اعمال کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »