... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - 10:33 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
با نزدیک شدن به توافق جدید در وین؛

سناتورهای جمهوری خواه آمریکا: از توافق هسته ای جدید با ایران حمایت نمی کنیم.

سیاست شرق _ چهل و نه تن از ۵۰ سناتور جمهوری خواه آمریکایی می گویند که از توافق هسته ای جدید بین ایران و قدرت های جهانی حمایت نخواهند کرد و بر مخالفت حزب خود با تلاش ها برای احیای توافق ۲۰۱۵ و نگرانی از احتمال دستیابی به توافق، تاکید کردند.

به نقل از رویترز، این سناتورها با استناد به گزارش‌های مطبوعاتی درباره توافق جدیدی که هنوز نهایی نشده، گفتند که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات، ممکن است به توافقی برای تضعیف تحریم‌ها و کاهش محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران دست یابد.

بنا به گزارش رویترز، آنها متعهد شدند که هر آنچه در توان دارند، انجام دهند تا مانع توافقی شوند که بر فعالیت‌های هسته ای، برنامه موشک های بالستیک و رفتار ایران کنترل نداشته باشد.

در سال ۲۰۱۵ نیز هیچکدام از جمهوری‌خواهان کنگره از توافق هسته‌ای بین تهران و قدرت‌های بزرگ که در دوران باراک اوباما، رئیس‌جمهور دموکرات منعقد شد، و برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران را در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران تحت نظارت آژانس قرار داد، حمایت نکردند، این درحالی بود که اسرائیل ، عربستان و تعدادی انگشت شماری از دموکرات ها نیز بر خلاف حمایت گسترده بین المللی از توافق برجام، با آن مخالفت کردند.

قانون بازنگری توافقنامه هسته ای ایران در سال ۲۰۱۵ (INARA) به کنگره این حق را می دهد که این توافق را بررسی کند، اما بعید است که قانونگذاران ، بتوانند یک توافق را به طور کامل از بین ببرند یا با عزم جدی رئیس جمهور جهت پیشبرد آن، به آن آسیبی وارد نمایند.

دموکرات‌ها اکنون اکثریت اندکی در مجلس نمایندگان و سنا دارند و بعید است که با تعداد کافی، علیه جو بایدن اقدام کنند تا جلوی چنین ابتکار بزرگی را در توافق با ایران را بگیرند.

توافق ۲۰۱۵، نظارت کامل آژانس را بر فعالیت های هسته ای ایران تا ۲۰۲۵ را موجب شده بود و در مقابل روابط اقتصادی و تجاری ایران را نیز در مسیر عادی قرار گرفت، اما پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور جمهوری خواه ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از برجام، بطور قابل توجه ای تضعیف و در خطر از هم پاشیدگی قرار گرفت. بازگشت تحریم های گسترده آمریکا علیه ایران از یک سو و در مقابل کاهش تعهدات برجامی ایران پس از یکسال ،در حوزه نظارت آژانس و سطح غنی سازی اورانیوم، این توافق بین المللی را تقریبا بی اثر نمود.

با این، با روی کار آمدن جو بایدن رییس جمهور جدید آمریکا ، مذاکرات احیای توافق هسته ای آغاز و در حال حاضر و طبق اظهارات مقامات کشورهای عضو گروه ۱+۴ و آمریکا، توافق جدید در دسترس است.

انتهای پیام

 آگهی

تلاش‌ها برای دستیابی به یک توافق جدید پس از درخواست در آخرین لحظه از سوی روسیه – در تضاد با غرب بر سر حمله به اوکراین – قدرت‌ها را مجبور به توقف مذاکرات در وین علی‌رغم داشتن متنی تا حد زیادی کامل کرد، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. ادامه مطلب

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه گفت که واشنگتن باید برای پایان دادن به توافق تصمیم 

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »