... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - 11:00 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

موساد: ایران در انفجارهای دهه ۹۰ آرژانتین، نقشی نداشته است

سیاست شرق _ روزنامه نیوریورک‌ تایمز با استناد به تحقیقات جدید موساد، سرویس جاسوسی اسرائیل می گوید که ایران به‌طور میدانی در دو حمله دهه ۱۹۹۰ به اهداف اسراییلی و یهودی در بوئنوس آیرس آرژانتین نقشی نداشته است، این در حالی است که پیش از این و طی سه دهه گذشته، همواره سپاه پاسداران و سفارت ایران در آرژانتین را به تدارک و هماهنگی چنین حملاتی، متهم کرده بودند.

با این حال، موساد همچنان مدعی است که ایران به‌عنوان حامی گروه حزب‌الله این حملات را تایید و از آن حمایت مالی کرده است، ادعاهایی که مستنداتی نداشته است.

یافته‌های جدید با ادعاهای پیشین اسرائیل، آرژانتین و ایالات متحده مبنی بر اینکه ایران نقش عملیاتی داشته، مغایرت دارد، موضوعی که ایران نیز همواره هرگونه نقش خود را در این انفجارها تکذیب مرده بود.

نخستین حمله در سال ۱۹۹۲ در سفارت اسرائیل در آرژانتین منجر به کشته شدن ۲۹ نفر شد. دومین حمله دو سال بعد در سال ۱۹۹۴ در ساختمان آمیا، مرکز همیاری یهودیان آرژانتین رخ داد که در آن ۸۶ نفر از جمله بمب‌گذار کشته شدند.

پیامدهای این دو انفجار برای دهه‌ها در آرژانتین سنگینی می‌کرد و برخی از افرادی که برای تحقیق منصوب شدند بعدا به دلیل ممانعت از تحقیقات تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند. برخی از سیاستمداران ارشد نیز متهم به دست‌داشتن در این حملات شدند.

موساد، این بمب‌گذاری‌ها را از سوی حزب‌الله لبنان و برای انتقام از عملیات اسرائیل علیه فرماندهان خود در لبنان عنوان نمود.

نتیجه‌گیری موساد طبق اطلاعات ماموران، بازجویی از مظنونان، نظارت و شنود انجام شده است. نیویورک تایمز نوشته است که یافته‌های گزارش‌های داخلی این نهاد در گفت‌وگوهای این ماه با پنج مقام ارشد فعلی و سابق موساد تایید شده است.

این تحقیقات همچنین نشان داد که موساد هیچ نشانه‌ای درباره این حملات نداشته است. دومین حمله بسیار شبیه نخستین حمله بود.

به گفته مقامات اسرائیلی، در آن زمان دستور نظارت بر سفارت ایران در بوینس آیرس را صادر شد که هیچ گاه فعالیت غیرعادی از خود نشان نداد.

برخی مقامات آرژانتین، اسرائیل و ایالات متحده پیش از این نیز، سفارت ایران در بوئنوس آیرس را به کمک به این حملات متهم کرده‌ بود، ولی جمهوی اسلامی ایران بارها این ادعاها را رد کرده است.

با این حال تحقیقات موساد نشان داد که ایران در انجام این حملات یا ارائه کمک دخالتی نداشته است ولی مدعی شدند که حزب الله لبنان در آنها نقش داشته است. به گفته چهار مقام سابق اسرائیلی، حملات در آرژانتین، مبارزه بین حزب‌الله و اسرائیل را تغییر داد و اسرائیل را نسبت به ترور اعضای ارشد این سازمان شبه نظامی بی میل کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »