... امروز: شنبه - ۰۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - 1:22 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

اخبار مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین

اولین تماس روسیه و آمریکا در سطوح بالای سیاسی پس از تهاجم روسیه و اوکراین

سیاست شرق _ جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه با نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه گفتگو کرد.

بن نقل از یورونیوز، این گفتگوی تلفنی در واقع نخستین تماس در سطوح بالا میان واشنگتن و مسکو پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در تاریخ بیست و چهارم فوریه محسوب می‌شود. در بیانیه کاخ سفید در این خصوص آمده است: «آقای سالیوان به ژنرال پاتروشف یادآور شد که اگر روسیه برای حل بحران از طریق دیپلماسی جدی است باید از حمله به شهرهای اوکراین دست بردارد.»

مشاور رئیس جمهوری آمریکا همچنین بار دیگر بر مخالفت قاطع و صریح کشورش با آنچه «تهاجم بی رویه و غیرموجه روسیه به اوکراین» خواند، تاکید کرد.

کاخ سفید در این بیاینه می‌افزاید: «آقای سالیوان همچنین به ژنرال پاتروشف درباره عواقب و پیامدهای تصمیم احتمالی روسیه برای استفاده از سلاح های شیمیایی یا بیولوژیکی در اوکراین هشدار داد.»

پوتین «عملیات نظامی» روسیه در اوکراین را یک «موفقیت» خواند

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه طی سخنانی از آنچه وی «عملیات نظامی در خاک اوکراین» خواند به عنوان یک «موفقیت» یاد کرد.

آقای پوتین در حالی از تهاجم نظامی کشورش به خاک کشور همسایه به نیکی یاد کرد که روسیه در پی این تهاجم رو در روی غرب قرار گرفته و تحریم‌های بی‌سابقه‌ای علیه این کشور تحمیل شده است.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه تاکید کرد که مسکو هرگز اجازه نخواهد داد اوکراین به «سرپل» تهدید کننده‌ای برای روسیه تبدیل شود.

وی سپس برای توصیف نگرش غرب به روس‌ها از واژه «پوگروم» استفاده کرد که به معنای کشتار خشونت‌بار یا آزار یک گروه قومی یا مذهبی است و در قرون نوزدهم و بیستم از آن برای یاد کردن از حملات به یهودیان در امپراتوری روسیه استفاده می‌شد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین با به کار بردن واژه «بلیتس‌کریگ» که در جنگ دوم جهانی از آن به «جنگ برق آسا» تعبیر می‌شد هجمه اقتصادی هماهنگ غرب علیه کشورش را ناکام و شکست خورده توصیف کرد.

روسیه: بخش‌هایی از توافق احتمالی با اوکراین قابل حصول است

روسیه روز چهارشنبه گفت که به برخی از بخش‌های توافق صلح احتمالی با اوکراین پس از موافقت کی‌یف برای بحث در مورد بی‌طرفی نزدیک شده است.

این سخنان به نوعی امیدها را برای پایان یافتن بزرگترین مناقشه نظامی در اروپا پس از جنگ دوم جهانی افزایش داده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به آر بی سی نیوز گفت: «وضعیت بی طرف اکنون به طور جدی در کنار تضمین های امنیتی مورد بحث قرار می گیرد».

آقای لاوروف در ادامه یادآور شد: «اکنون دقیقاً این موضوع (بی طرفی) در مذاکرات مورد بحث قرار می گیرد و فرمول‌های کاملاً مشخصی وجود دارد که به نظر من به توافق نزدیک است.»

زلنسکی حمله روسیه به اوکراین را با حملات یازده سپتامبر مقایسه کرد

ولودیمیر زلنسکی روز چهارشنبه طی سخنانی به صورت ویدئو کنفرانس برای نمایندگان کنگره آمریکا خواهان اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه برای مواقف شدن جنگ در کشورش شد.

وی از تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین به عنوان «بدترین جنگ پس از جنگ دوم جهانی» نام برد و حمله به آنچه وی «رویاها و میل به خوشبختی مردم کشورش» خواند را محکوم کرد.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین با گفتن این جمله به نمایندگان کنگره که «صفحاتی از تاریخ بزرگ آمریکا به شما امکان می‌دهد که اوکرینی‌ها را درک کنید» دست به مقایسه تهاجم نظامی روسیه به کشورش با حملات یازدهم سپتامبر در سال ۲۰۰۱ و همچنین حمله نیروی هوایی ژاپن به پایگاه آمریکایی پرل هاربر در سال ۱۹۴۱ زد.

زلنسکی سپس با پخش ویدیویی از بمباران‌های اوکراین توسط نیروهای روسیه خطاب به اعضای کنگره گفت: «به کمک شما نیاز دارم….ما باید به این تروریسم دولتی پایان دهیم.» 

رئیس جمهوری اوکراین در ادامه سخنان خود بار دیگر خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز کشورش شد، درخواستی که پیش‌تر از سوی ایالات متحده و دیگر سران ناتو رد شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »