... امروز: سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۴ فروردین ۱۴۰۱ - 9:43 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه
کپی شد!
0

پوتین: کشورهای «غیرِ‌دوست»، هزینۀ گاز را به روبل پرداخت کنند/ اروپا به دنبال جایگزین گاز روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه

سیاست شرق _ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، در یک نشست خبری اعلام کرد که «از این پس کشورهای غیرِ‌دوست باید هزینۀ گاز وارداتی از روسیه را به روبل (واحد پول روسیه) پرداخت کنند».

به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالیکه بکماه از تهاجم روسیه به اوکراین می گذرد و پیشروی نیروهای نظامی روس در شهرهای مختلف این کشور به ویژه ماریوپل به کندی ادامه دارد، روز چهارشنبه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که از این پس تحویل گاز این کشور به کشورهای اروپایی تنها در ازای پرداخت هزینۀ آن به روبل (واحد پول روسیه) صورت خواهد گرفت. این در حالیست که کشورهای اروپایی از جمله آلمان در تلاش هستند تا وابستگی خود به منابع گاز روسیه را به سرعت کاهش دهند.

ولادیمیر پوتین در ادامه تأکید کرد: «روسیه دیگر پرداخت های به دلار یا یورو را برای تحویل گاز خود به اتحادیۀ اروپا نمی پذیرد».

رئیس جمهوری روسیه ضمن اعلام تغییر الگوی تسویه حساب مبلغ فروش صادرات گاز این کشور به کشورهای اروپایی، تصریح کرد که «به مقامات روسیه و بانک مرکزی این کشور یک هفته فرصت داده است تا سیستم جدید پرداخت به روبل را اجرایی کنند».

پوتین در عین حال وعده داد که تحویل گاز روسیه به مشتری‌های این کشور، بر اساس قراردادهای پیشین ادامه خواهد یافت.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه تصریح کرد که «این تصمیم در پاسخ به تحریم های کشورهای اروپایی و آمریکا و مسدود شدن دارایی های روسیه در کشورهای غربی» در پی حملۀ این کشور به اوکراین، اتخاذ شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تصمیم اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، باعث افزایش ناگهانی قیمت گاز در بازار اروپا از بیم تشدید تنش ها شده است. به طوریکه قیمت عمده فروشی گاز در اروپا در روز چهارشنبه، ۳۰ درصد افزایش یافته؛ همچنین قیمت عمده فروشی گاز در بریتانیا نیز افزایش داشته است.

ارزش روبل (واحد پول روسیه) نیز روز چهارشنبه پس از اعلام تصمیم ولادیمیر پوتین، جهش پیدا کرد و به بالاترین میزان خود در سه هفته اخیر در برابر دلار آمریکا رسید؛ با این حال اندکی بعد ارزش روبل دوباره کاهش یافت.

بنا به گفتۀ کارشناسان هنوز مشخص نیست که آیا روسیه توانایی آن را دارد که به طور یکجانبه قراردادهای فعلی برای صادرات گاز خود را که بر اساس پرداخت به یورو و یا دلار تنظیم شده اند، تغییر دهد یا نه.

این در حالیست که روسیه بزرگترین ذخایر گاز جهان را دارد و بسیاری از کشورها از جمله اکثر کشورهای اروپایی برای تامین گاز خود به‌ویژه در فصل سرد زمستان به گاز این کشور نیاز دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گاز روسیه ۴۰ درصد از نیازهای گازی اروپا را تأمین می‌کند و واردات گاز اتحادیه اروپا از روسیه در سال جاری بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ میلیون یورو در روز بوده است.

تلاش کشورهای اروپایی برای کاهش وابستگی خود به منابع گاز روسیه

بنا به همین گزارش، دولت آلمان در واکنش به اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین مبنی بر اینکه دولت مسکو از این پس در ازای تحویل گاز خود به اتحادیۀ اروپا، هیچگونه پرداختی را به دلار یا یورو نمی پذیرد، اعلام کرد که درخواست اخیر روسیه به معنای «نقض قرارداد» است.

روبرت هابک وزیر اقتصاد آلمان با حضور در یک کنفرانس مطبوعاتی، ضمن انتقاد از تصمیم اخیر ولادیمیر پوتین، تأکید کرد: «این تقاضای روسیه نقض قرارداد است؛ ما اکنون با شرکای اروپایی خود در مورد نحوۀ پاسخ به تصمیم روسیه گفتگو خواهیم کرد».

در همین حال، کشورهای اروپایی از جمله آلمان در تلاش هستند تا وابستگی خود به منابع گاز روسیه را به سرعت کاهش دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کشور آلمان به ویژه برای تأمین گاز خود به روسیه وابسته است و حدود ۵۵ درصد از واردات گاز آن را به خود اختصاص داده است.

در حالیست که از زمان آغاز حملۀ گستردۀ روسیه به اوکراین، انتقال گاز این کشور به اتحادیۀ اروپا همچنان ادامه یافته و مورد تحریم کشورهای اروپایی، بریتانیا و آمریکا قرار نگرفته است.

با این حال، دولت برلین به دنبال کاهش سریع وابستگی خود به منابع گازی روسیه، با جستجوی گزینه های جایگزین به عنوان تأمین کنندگان نیاز آلمان به گاز است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت آلمان به ویژه ساخت پایانه های LNG  را با هدف واردات گاز مایع تسریع خواهد کرد.

فرانسه نوشته است که در جریان سفر اخیر رابرت هابک وزیر اقتصاد آلمان به قطر، به تازگی توافقی میان این دو کشور به منظور تأمین بلندمدت گاز مایع از قطر که بزرگترین صادرکنندۀ گاز طبیعی مایع محسوب می شود، امضا شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »