... امروز: یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 11:09 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

حماس با پیشنهاد آتش بس میانجیگران، موافقت کرد/ طرف ها، منتظر پاسخ تلاویو هستند

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی این جنبش، با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر و عباس کامل مدیر اطلاعات مصر تماس تلفنی داشته است و موافقت جنبش حماس را با توافقنامه پیشنهادی آتش بس اعلام کرده است.

سیاست شرق _ جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، موافقت خود را با طرح میانجیگران(مصر و قطر) برای آتش بس در غزه و تبادل اسرا، اعلام کرد، مسئله ای که به اطلاع رژیم صهیونیستی نیز رسانده شده ، تا پاسخ تلاویو نیز مشخص شود.

به نقل از خبرگزاری الجزیره، جنبش مقاومت اسلامی ( حماس ) اعلام کرد که اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی این جنبش، با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر و عباس کامل مدیر اطلاعات مصر تماس تلفنی داشته است و موافقت جنبش حماس را با توافقنامه پیشنهادی آتش بس اعلام کرده است.

این در بیانیه ای که حماس شامگاه دوشنبه منتشر کرد، پس از آن منتشر شد که یک منبع برجسته در این جنبش به الجزیره گفت که میانجیگران قطر و مصر را از موافقت خود با پیشنهاد آنها در مورد آتش بس مطلع کرده است.

خلیل الحیه، معاون جنبش حماس در غزه، در مصاحبه با الجزیره گفت: پیشنهادی که میانجی ها به این جنبش ارائه کرده اند شامل سه مرحله است و شامل خروج کامل نیروهای اشغالگر از غزه، بازگشت آزادگان به غزه و تبادل اسرا خواهد بود.

الحیه تصریح کرد که میانجی‌ها به جنبش اطلاع دادند که «جو بایدن» ، رئیس‌جمهور آمریکا «به وضوح متعهد به تضمین اجرای توافق است».

وی افزود: توپ اکنون در زمین رژیم اشغالگر اسرائیل است و جنبش منتظر پاسخ آن است، اما تاریخ مشخصی برای آن اعلام نشده است.

الحیه توضیح داد که در اولین روز از مرحله اول توافق، تعهد روشنی برای توقف موقت عملیات نظامی و عقب نشینی ارتش اشغالگر به مناطق مجاور مرز در نوار غزه وجود دارد.

وی تاکید کرد که هیچ محدودیتی برای بازگشت آوارگان وجود ندارد و “این یک متن روشن در پیشنهاد توافق است.”

وی با اشاره به اینکه مرحله اول شاهد مذاکرات غیرمستقیم در مورد کلیدهای تبادل زندانیان با میانجیگری قطر و مصر است، تصریح کرد: این متن شامل “پیوستگی مراحل اجرا” است.

الحیه تأیید کرد که حماس به این ترتیب به اهداف آتش بس، بازگشت آوارگان، امدادرسانی و یک معامله جدی مبادله دست یافته است و خاطرنشان کرد که این جنبش امتیاز داده است تا دری را برای “توقف جنگ دیوانه وار” باز کند.

خوشحالی عده ای در باریکه غزه، پس از اعلام موافقت حماس با آتش بس/ عکس: رویترز

در همین حال، جوانان و کودکان فلسطینی در چندین منطقه نوار غزه از شمال تا جنوب به خیابان‌ها آمدند و از خبر موافقت حماس با پیشنهاد آتش‌بس خوشحال شدند.

اسرائیل پاسخ حماس را دریافت کرد

از سوی دیگر، شبکه ۱۲ اسرائیل اعلام کرد که تیم مذاکره کننده اسرائیل پاسخ حماس را از میانجیگران دریافت کرده و در حال بررسی آن است تا به طور رسمی به آن پاسخ دهد.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که آنها “آماده اند تا هر پیشنهادی را که برای بازگرداندن افراد ربوده شده [اسرا] ارائه می شود مطالعه کنند و در عین حال به فشار نظامی ادامه دهند.”

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در پاسخ به این سوال که آیا تایید حماس بر حمله برنامه ریزی شده اسرائیل به رفح تاثیر می گذارد، گفت: “ما در حال بررسی همه پاسخ ها و پاسخ ها با جدیت هستیم… و به موازات آن، همچنان در نوار غزه کار می کنیم. ”

کانال کان، وابسته به سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل، گفت که اسرائیل از پاسخ مثبت حماس به پیشنهاد توافق بسیار شگفت زده شده است.

این روزنامه به نقل از یک مقام اسرائیلی شرکت کننده در مذاکرات گفت که این گفتگو درباره پاسخ به “پیشنهاد یکجانبه مصر” بود.

رویترز همچنین به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشت که اعلامیه حماس “به نظر می رسد فریبکاری برای نشان دادن اسرائیل به عنوان طرفی باشد که توافق را رد می کند.”

این مقام اسرائیلی افزود: این پیشنهاد شامل امتیازات بزرگی است که اسرائیل نمی تواند آن را بپذیرد.

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن از واکنش حماس به توافقنامه پیشنهادی آتش بس و تبادل اسرا آگاه است و درباره آن با مصر، قطر و اسرائیل گفتگو خواهد کرد.

جزئیات پیشنهاد

منابعی به الجزیره گفتند که این پیشنهاد شامل ۳ مرحله است که هر مرحله ۴۲ روز طول می کشد.

مرحله اول شامل عقب نشینی کامل نیروهای اشغالگر از محور نتساریم (شمال_جنوب ) و اجازه بازگشت آوارگان است.

در مرحله دوم قرار است نیروهای اشغالگر به طور کامل از نوار غزه عقب نشینی کنند.

این منابع افزودند که این پیشنهاد شامل موافقت با پایان محاصره غزه در مرحله سوم است.

هیئت حماس به مدت دو روز در قاهره در خصوص پایان جنگ غزه و تبادل اسرا گفتگو کرد و سپس دیروز یکشنبه برای رایزنی با رهبری سیاسی جنبش به قطر بازگشت.

ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا

این همزمان با سفر ویلیام برنز ، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا( سیا) به دوحه، پایتخت قطر بود ، جایی که منابع آگاه دیپلماتیک به الجزیره گفتند که او در تلاشی برای نجات مذاکرات متزلزل بین حماس و اسرائیل آمده است.

بایدن و نتانیاهو تماس گرفتند

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، طی تماس تلفنی امروز دوشنبه، بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را در جریان تلاش های انجام شده برای دستیابی به توافق مبادله زندانیان، از جمله مذاکرات جاری در دوحه قرار داده است.

وی افزود که بایدن به نتانیاهو “موضع روشن” خود در مورد تهاجم به رفح را تکرار کرد .

آسوشیتدپرس به نقل از سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نوشت که بایدن به نتانیاهو گفته است که دستیابی به آتش بس با حماس بهترین راه برای محافظت از جان اسرائیلی های نزد حماس در غزه است.

در حالی که نتانیاهو بر ادامه جنگ پس از تبادل احتمالی اصرار دارد، حماس تصریح می کند که هرگونه توافق باید منجر به پایان دادن به تجاوز اسرائیل و خروج نیروهای اشغالگر از نوار غزه شود.

نتانیاهو از درون شورای جنگ اسرائیل، از سوی مخالفان و خانواده‌های اسیران متهم به اولویت دادن به منافع سیاسی خود با به تعویق انداختن انعقاد معامله برای آزادی اسرا بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »