... امروز: سه شنبه - ۰۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۷ فروردین ۱۴۰۱ - 9:35 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0
نخستین رویداد برجامی سال ۱۴۰۱؛

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی، راهی «تهران» و «واشنگتن» می شود

انریکه مورا: برای رفع شکاف‌های باقیمانده در مذاکرات وین در خصوص برجام تلاش می‌کنیم. ما باید این مذاکره را به سرانجام برسانیم. خیلی چیزها در خطر است.

سیاست شرق _ معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین امروز راهی تهران و پس از آن عازم واشنگتن خواهد شد.

انریکه مورا روز گذشته در توئیتی از سفر خود به تهران خبر داد که دقایقی بعد خبرنگار نشریه وال استریت ژورنال، به نقل از منابع مطلع گزارش داد که مورا بعد از سفر به تهران، به واشنگتن می‌رود تا برای نهایی‌کردن این گفت‌وگوها تلاش کند.

انریکه مورا همچنین در متن توئیت خود افزود: برای رفع شکاف‌های باقیمانده در مذاکرات وین در خصوص برجام تلاش می‌کنیم. ما باید این مذاکره را به سرانجام برسانیم. خیلی چیزها در خطر است.

به نقل از ایلنا، این اقدام معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی صورت می‌گیرد که ۲۰ اسفندماه، خود او از ایجاد وقفه‌ای با زمان نامحدود در مذاکرات وین سخن گفته بود؛ شرایط امروز اما با روزی که هماهنگ کننده مذاکرات در مقابل هتل کوبورگ و میان خبرنگاران حاضر شده و «عامل خارجی» را عامل توقف آنچه در وین در جریان بود نامید، اندکی متفاوت است. 

روسیه یا همان عامل خارجی مدنظر معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که با اعلام درخواست برای دریافت تضمین کتبی از ایالات متحده، مانعی بزرگ را در مسیر احیای برجام قرار داده بود، در ۲۴ اسفند و همزمان با سفر حسین امیرعبداللهیان به مسکو اعلام کرد که تضمین مدنظر خود را دریافت کرده است که البته واشنگتن هیچ‌گاه این ادعا را تائید یا تکذیب نکرد. 

موانع بعدی که نیازمند تصمیم سیاسی در تهران و واشنگتن بود نیز براساس آخرین اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان تا حد زیادی رفع شده و از آنچه ۴ موضوع مورد اختلاف نظر عنوان می‌شد، ۳ موضوع حل و یک موضوع که همان خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سیاه گروه‌های تروریستی ایالات متحده است، باقی مانده که باراک راوید، خبرنگار اسرائیلی در این رابطه مدعی شده است که ایران با خواسته آمریکا به منظور ارائه ضمانت علنی برای تنش‌زدایی در منطقه در ازای موافقت آمریکا با خروج نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی موافقت نکرده است. 

مذاکرات وین تاکنون ضرب‌الاجل‌های متعددی را پشت سر گذاشته و به نتیجه نرسیده است و حالا به نقطه‌ای رسیده که شاید دیگر هیچ جلسه‌ای جز جلسه کمیسیون مشترک برجام برای اعلام توافق، در سالن هتل کوبورگ موضوعیت نداشته باشد و همین موضوع نیز باعث شده که انریکه مورا در جایی غیر از وین به دنبال کلید قفل مذاکرات بگردد.

نکته قابل تامل از زمان اعلام وقفه در مذاکرات اما سکوت و عدم حضور در مقابل دوربین از سوی علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان است که حتی نسبت به توقف مذاکرات نیز هیچ واکنشی نشان نداد و حالا در تهران میزبان انریکه مورا خواهد بود که شاید آغاز سفرش در نخستین روز کاری سال ۱۴۰۱ در ایران، هم روزه سکوت معاون سیاسی وزیر امور خارجه را بشکند و هم تحولی را در مسیر مذاکرات ایجاد کند. انتهای پیام/

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »