... امروز: پنجشنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
اجتماعی ۰۹ فروردین ۱۴۰۱ - 3:46 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
در پی عدم بازگشایی مدارس دخترانه از سوی طالبان ؛

بیانیه ۱۰ عضو شورای امنیت، دربار ممنوعیت تحصیل دختران در افغانستان

این کشورها هشدار دادند که این تصمیم با تعهدات طالبان در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به‌عنوان بخشی از تعامل جاری با جامعه بین‌المللی، منافات دارد.

سیاست شرق _ نمایندگان ۱۰ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، در یک بیانیه مشترک از طالبان خواسته‌اند که اجازه دهد تا تمام دختران افغانستان ادامه تحصیل دهند.

به نقل از آریانیوز، این بیانیه از طرف کشورهای نروژ، آلبانی، برزیل، فرانسه، گابن، ایرلند، مکزیک، بریتانیا، امریکا و امارات متحده عربی صادر شده است.

این ده عضو شورای امنیت گفته‌اند: پیام ما روشن است: همه دختران در افغانستان باید بتوانند به مدرسه بروند.

در این بیانیه آمده است که هفته‌ی گذشته بیش از یک ملیون دختر در افغانستان آماده می‌شدند تا بتوانند به مدرسه بازگردند؛ اما امید آنها در آخرین لحظه ناامید شد، وقتی فهمیدند که حق تحصیل ندارند.

این کشورها هشدار دادند که این تصمیم با تعهدات طالبان در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به‌عنوان بخشی از تعامل جاری با جامعه بین‌المللی، منافات دارد.

کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل تصمیم طالبان را یک عقب‌گرد عمیقا نگران‌کننده خوانده و گفته‌اند که آموزش یک‌ حق جهانی برای همه کودکان است.

در بیانیه مذکور آمده است که این کشور برای آینده‌ی امن و باثبات، نباید نیمی از جمعیت خود را از تحصیل محروم کند.

اعضای شورای امنیت تاکید کرده‌اند که طالبان می بایست مراکز تحصیلی را برای همه باز و برای تمام اطفال و جوانان کشور یک محیط آموزشی امن فراهم کنند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفته‌اند که این سازمان و جامعه‌ بین‌المللی آماده ادامه حمایت از مردم افغانستان از جمله آموزش برای همه کودکان است.

قرار است در یک جلسه توجیهی، نماینده‌ی خاص سازمان ملل متحد در امور افغانستان درباره‌ی تصمیم طالبان گزارشی ارایه کند.

قرار بود مدارس دخترانه پس از ماه‌ها تعطیلی هفته گذشته، روز چهارشنبه ( ۳ فروردین) در سراسر افغانستان بازگشایی شوند؛ اما وزارت معارف طالبان در همان روز اعلام کرد که مدارس متوسطه و دبستانی دخترانه تا اطلاع بعدی همچنان بسته می‌ماند.

این تصمیم طالبان واکنش‌های منفی گسترده‌ای در افغانستان و جامعه بین‌المللی را در پی داشته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »