... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
جهان ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - 6:49 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0
در آستانه رای گیری حیاتی پارلمان پاکستان؛

عمران خان: “تظاهرات مسالمت آمیز” برگزار کنید/توطئه خارجی ثابت شده است

عمران خان: "توطئه خارجی" ثابت شده است. کابینه، شورای امنیت و کمیته امنیتی مجلس آن را دیده اند. سند رسمی می گوید که« اگر عمران خان را برکنار کنید، روابط شما با آمریکا بهتر می شود.»
عمران خان نخست پاکستان، در جریان جلسه پرسش و پاسخ زنده با مردم پاکستان.
عکس: اینستاگرام عمران خان

سیاست شرق _ یک روز قبل از رأی گیری مجلس ملی پاکستان برای تصمیم گیری درباره سرنوشت دولت عمران خان، وی با مردم بطور مستقیم صحبت و جلسه پرسش و پاسخ برگزار کرد.

به نقل از وبسایت روزنامه داون پاکستان، جلسه پرسش و پاسخ که کمی قبل از ساعت ۱۷:۳۰ آغاز شده بود به صورت زنده از تلویزیون، رادیو و رسانه های دیجیتال پخش شد.

نخست وزیر در ابتدای سخنان خود گفت: “قبل از تماس های تلفنی شما، می خواهم پنج دقیقه با مردم کشورم صحبت کنم، زیرا در حال حاضر پاکستان در یک نقطه تعیین کننده ایستاده است.” «این جنگ برای آینده کشور است.

ما می‌توانیم دو مسیر را طی کنیم، آیا می‌خواهیم راه تباهی را در پیش بگیریم یا راه سرافرازی؟ در این راه دشواری‌هایی وجود دارد، اما این راه پیامبر ما (ص) است. این راه به نفع ماست. این راه، انقلابی در کشور به ارمغان آورد».

نخست وزیر سپس در مورد بحران سیاسی در کشور بحث کرد: “سیاست پاکستان امروز به جایی رسیده است که ملت باید تصمیم بگیرد که شما امروز کشور را به کجا ببرید. جامعه ای که با صداقت و عدالت می ایستد زندگی جدیدی می گیرد. اما وقتی جامعه ای بی طرف می شود، شروع به حمایت از بدها می کند.

سیاستمداران را مانند بز برای سرنگونی دولت خریداری می کنند!

“در حال حاضر یک توطئه علیه دولت وجود دارد و ثابت شده است که سیاستمداران را مانند بز برای سرنگونی دولت خریداری می کنند.

تاریخ هرگز آنها را فراموش نمی کند. و من از تاریخ پاکستان می خواهم که این خائنان را نیز فراموش نکند. این مسئولیت شماست. اجازه ندهید آنها احساس کنند که شما فراموش کرده اید.”

نخست وزیر پاکستان گفت که علیه کسانی که “به ملت خیانت کرده اند” برخورد قانونی خواهد کرد. “من امروز با وکلای خود ملاقات کردم و ما برنامه ای داریم. ما آنها را آزاد نمی کنیم. همه آنها مجازات خواهند شد. ما تا امشب تصمیم خواهیم گرفت که چه نوع اقدام قانونی علیه آنها انجام دهیم.”

درخواست عمران خان از جوانان: “بیایید و تظاهرات مسالمت آمیز برگزار کنید.”

نخست وزیرپاکستان مدعی شد که “توطئه خارجی” علیه او ثابت شده است. کابینه، شورای امنیت و کمیته امنیتی مجلس آن را دیده اند. سند رسمی می گوید که« اگر عمران خان را برکنار کنید، روابط شما با آمریکا بهتر می شود.»

نخست وزیر عمران خطاب به جوانان کشور گفت: لازم نیست ساکت بنشینید [زیرا] اگر ساکت بمانید طرف بد خواهید بود، نه برای من بلکه برای آینده تو.

“در انگلیس، زمانی که آنها به طور غیرقانونی از سلاح های کشتار جمعی استفاده کردند و به عراق حمله کردند، دو میلیون نفر تظاهرات کردند. خشونت آمیز نبود. حتی یک گلدان شکسته نشد. من با آنها قدم زدم. هیچ حزب سیاسی به آنها اصرار نکرد. آنها خودشان این کار را کردند. این نشانه ملتی است که زنده است.

می خواهم امروز و فردا بیایید و اعتراض کنید. برای تظاهرات مسالمت آمیز بیرون بیایید.

“از شما می خواهم که از ارتش انتقاد نکنید”

وقتی از نخست وزیر پرسیده شد که به کسانی که از ارتش انتقاد می کنند چه می گویید، گفت: “لطفا به یاد داشته باشید که امروز دو چیز وجود دارد که کشور را متحد نگه داشته است: اول ارتش پاکستان است. ارتشی قوی و حرفه ای است. این مهم است. برای کشور زیرا بسیاری از کشورها در تلاش هستند تا به پاکستان آسیب برسانند.

“دوم حزب تحریک انصاف است زیرا حزبی است که کشور را متحد نگه داشته است. در ابتدا این حزب مردمی خلق بود اما در حال حاضر حزب تحریک انصاف حزبی است که نماینده کشور است و یک حزب ملی محسوب می شود. این افراد در تلاش هستند تا حزب را تضعیف کنند.”

ما به این ارتش نیاز داریم، برای ما فداکاری کرده است. من از شما می خواهم که از ارتش انتقاد نکنید.

وقتی یکی از تماس گیرندگان از او خواست در مورد “خبر جعلی” عدم کنار آمدن او با ارتش اظهار نظر کند، گفت: “می خواهم چیزی در مورد ارتش به شما بگویم، هرکس به ارتش حمله کند، به ارتش آسیب نمی زند بلکه به پاکستان آسیب می زنند.

“این کشور به یک ارتش قوی نیاز دارد زیرا [به آنچه در] جهان اسلام می گذرد نگاه کنید. چه اتفاقی در عراق، لیبی، افغانستان افتاد؟ ما امن هستیم زیرا ارتش قوی داریم. ما نباید کاری کنیم که به ارتش آسیب بزند.

“من هیچ اختلافی با ارتش ندارم. آنها تصمیم گرفتند و ما به آن احترام می گذاریم. ارتش تصمیم گرفت بی طرف بماند و ما به آن احترام می گذاریم.”

نخست وزیر پاکستان مدعی شد که بحران سیاسی ایجاد شده علیه او نتیجه آن است که او می خواست «یک سیاست خارجی مستقل» برای پاکستان طراحی کند، که به گفته او قبلا فقط یک بار تلاش شده بود.

به جز ذوالفقار بوتو زرداری، کشور ما هرگز سیاست خارجی مستقلی نداشته است و همچنین میرجعفرهایی مانند فضل الرحمن و نواز شریف او را با توطئه با قدرت های خارجی به قتل رسانده بودند.

علیرغم اینکه مخالفان ظاهراً آرای کافی برای سرنگونی دولت خود را جمع آوری کرده بودند، نخست وزیر عمران همچنان سرسختی خود را حفظ کرد و گفت: “اصلا نگران نباشید. یک کاپیتان همیشه یک برنامه دارد، و این بار من بیش از یک برنامه دارم… به خواست خدا ما فردا پیروز می شوم من آنها را در مجلس شکست خواهم داد.

ملت فردا را خواهند دید… اگر فردا رای بیاورند، می دانند که از سوی مردم رد خواهند شد. شما خواهید دید که ما فردا پیروز خواهیم شد.

جلسه پرسش و پاسخ امروز در زمان حساسی برگزار می شود که نخست وزیر با رای عدم اعتماد از طرف احزاب مخالف مواجه است. این قطعنامه ماه گذشته در مجلس شورای ملی مطرح شد و قرار است فردا رای گیری درباره آن انجام شود.

توطئه خارجی

نخست وزیر عمران خان مدعی است که این طرح یک “توطئه خارجی” برای برکناری او است و مدعی است که “نامه” به عنوان مدرک دارد.

نخست وزیر در جریان سخنرانی خود خطاب به ملت در روز پنج شنبه، در چیزی که به نظر می رسد اشتباه لفظی بود، از ایالات متحده به عنوان کشوری نام برد که ظاهراً پشت این نامه قرار دارد.

وی با بیان اینکه پیام نه فقط علیه نخست وزیر (اشاره به خودش) بلکه «ملت ما».

نخست وزیر مدعی شد که کشور پشت این نامه از یک رای عدم اعتماد قریب الوقوع علیه او قبل از ارائه آن توسط مخالفان در مجلس ملی مطلع بود.

او گفت: «بنابراین این بدان معناست که آنها (اپوزیسیون) قبل از وقوع همه این اتفاقات با خارج از کشور در تماس بودند. و بخش جالب این است که [توطئه مشروح در سند] علیه رهبری یا دولت پاکستان نیست، بلکه فقط علیه عمران خان است.

عمران خان گفت کشور پشت این نامه، این موضع را دارد که آنها از پاکستان عصبانی هستند و اگر عمران خان در این رقابت رای عدم اعتماد شکست بخورد، پاکستان را می بخشد.

در حالی که عمران خان دولت آمریکا را به توطئه علیه دولتش متهم می کند، واشنگتن هرگونه اقدامی علیه دولت وی را رد کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »