... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - 11:04 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

واکنش ها به بیانیه سینماگران زن علیه “خشونت و باج‌گیری جنسی” در سینمای ایران

غریب آبادی: عرصه هنر جزئی مهم از فرهنگ است و باید به دور از هرگونه آسیب باشد؛ کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، باید به مسئولیت سنگین خود در قبال جامعه واقف باشند.

سیاست شرق _ ۱۲ فروردین ماه بود که شماری از سینماگران زن ایران، علیه باج گیری جنسی و در اعتراض به آنچه که «رواج خشونت و آزار جنسی در سینمای ایران» خواندند، بیانیه ای را منتشر کردند.

در این بیانیه آمده است: هرگونه خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی در محیط کار از نظر ما محکوم است و برای توقف آن خواستار عواقب قانونی جدی برای متخلفین هستیم.

در همین رابطه و به نقل از ایرنا، دبیر ستاد حقوق بشر گفته است که از زنان باید به دلیل اینکه بیشتر در معرض آسیب‌پذیری قرار دارند، در عرصه هنر و به ویژه سینما حمایت و محافظت شود.

آقای غریب آبادی گفت: عرصه هنر جزئی مهم از فرهنگ است و باید به دور از هرگونه آسیب باشد؛ کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، باید به مسئولیت سنگین خود در قبال جامعه واقف باشند.

غریب آبادی ضمن تاکید بر کرامت انسانی، حفظ حریم خصوصی افراد و ضرورت ایجاد امنیت روانی و شخصیتی برای زنانی که خواهان فعالیت در عرصه اجتماعی و فرهنگی هستند از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای صنفی در حوزه سینما خواست تا سازوکارهایی را طراحی کنند که زنان بتوانند بدون دغدغه در حوزه سینما فعالیت کنند و چنانچه با هرگونه خشونتی مواجه شدند، فورا به آن رسیدگی شود.

دبیر ستاد حقوق بشر ضمن اعلام آمادگی قوه قضاییه برای رسیدگی به شکایات در حوزه خشونت علیه زنان، ابراز امیدواری کرد تا لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت، هرچه سریعتر به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.


به گزارش سیاست شرق، یش از ۳۰۰ زن فعال در صنعت سینمای ایران روز ۱۱ فروردین با انتشار بیانیه‌ای به “خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی” در سینمای ایران اعتراض کردند. آن‌ها در این بیانیه خواستار “عواقب قانونی جدی” برای خشونت‌گران شدند.

این بیانیه که در صفحات اجتماعی این زنان منتشر شد و در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی بازخورد زیادی داشت.
نیکی کریمی، هدیه تهرانی، سحر دولتشاهی، پوران درخشنده، تهمینه میلانی، ویشکا آسایش، مهرانه مهین‌ترابی، میترا حجار، ترانه علیدوستی، کتایون ریاحی، شقایق دهقان، هانیه توسلی و … برخی از چهره‌هایی هستند که نسبت به خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی در محیط کارشان اعتراض کردند.


در هفته گذشته نیز سمیه میرشمسی، دستیار و برنامه‌ریز سینما نسبت به رفتار نامناسب فرهاد اصلانی بازیگر سرشناس ایرانی و مشکلات زنان در پشت صحنه سینما پرده برداشته بود.
انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینما پس از اظهارات سمیه میرشمسی، در بیانیه‌ای از او و افشاگری درباره آزار جنسی حمایت کرده است.

پس از افشاگری‌ زنان سینماگر علیه “خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی”، خانه سینما در واکنشی دیرهنگام بیانیه‌ای در محکومیت “خشونت‌های احتمالی” صادر کرد. در این بیانیه آمده است که به شکایات بازیگران زن با “رعایت محرمانگی” رسیدگی می‌شود.

خانه سینما ۱۴ اسفند (۳ آوریل) نسبت به افشاگری‌های صورت گرفته از سوی زنان فعال در عرصه سینما واکنش نشان داد.

بزرگ‌ترین نهاد رسمی سینمای ایران عنوان کرده “هر گونه خشونت احتمالی به ویژه خشونت جنسی در شیوه های گوناگون آن در فرآیند فعالیت‌های هنری- فرهنگی را محکوم می‌کند”. 
خانه سینما با تاکید بر وظایف و اختیارات خود، خاطرنشان کرده که “با رعایت مطلق محرمانگی” به شکایات بازیگران زن رسیدگی خواهد کرد.

این نهاد “مشورت‌های حقوقی لازم” را نیز به مراجعه‌کنندگان ارائه و در صورت لزوم، “ارجاع موضوع به محاکم قضایی” را نیز پیگیری خواهد کرد.
شورای یاد شده، متشکل از رئیس هیأت مدیره ، رئیس شورای عالی داوری ، سه نفر از شخصیت های معتمد و صاحب نام سینمای ایران به انتخاب مجمع عمومی خانه سینما ، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک نفر عضو حقوق‌دان معرفی شده است. هم‌چنین اعلام شده که شورای صیانت خانه سینما با هماهنگی و همراهی سازمان سینمایی کشور، اجرای احکام صادره را پیگیری خواهد کرد.
 بیانیه تصریح می‌کند که نباید اجازه داده شود “رفتارهای ناپسند برخی از سینماگران به پای کثیری از دست‌اندرکاران سینمای پرافتخار ایران” نوشته شود.
خانه سینما گفته که رسیدگی و پی‌گیری در خصوص احقاق حقوق کلیه افراد فعال در صنعت فیلم ایران که مورد هر گونه خشونت رفتاری قرار گیرند، از “وظایف ذاتی این نهاد” است و در انجام آن از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.   
افشاگری درباره آنچه “پشت پرده سینما”ی ایران رخ می دهد، موضوع تازه‌ای نیست. در سال‌های اخیر بارها زنان فعال در این عرصه نسبت به رفتارهای تبعیض‌آمیز، خشونت‌های کلامی و آزار جنسی در محیط کارشان هشدار داده بودند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »