... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
جهان ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - 5:04 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

اتهامات متقابل روسیه و اوکراین نسبت به گورهای دسته جمعی بوچا؛ روسیه خواستار نشست شورای امنیت شد

کشورهای غربی مدعی آنند که قتل عام غیرنظامیان توسط نیروهای ارتش روسیه انجام شده، ولی مسکو ضمن رد اتهامات وارده، تصاویر منتشره از کشتار غیرنظامیان در بوچا را "جعلی و سفارشی" خواند.

سیاست شرق _ در ادامه واکنش‌ها به کشف گورهای دسته جمعی غیرنظامیان در شهرک بوچا اوکراین و اتهام زنی های متقابل کشورهای غربی و روسیه نسبت به یکدیگر،مسکو خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز دوشنبه ۴ آوریل (۱۵ فروردین) شد.

به نقل از دویچه وله، کشورهای غربی مدعی آنند که قتل عام غیرنظامیان توسط نیروهای ارتش روسیه انجام شده، ولی مسکو ضمن رد اتهامات وارده، تصاویر منتشره از کشتار غیرنظامیان در بوچا را “جعلی و سفارشی” خواند.

دمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل در توییتی نوشت، مسکو به دلیل “تحریکات نفرت‌انگیز تندروهای اوکراینی” خواستار تشکیل این نشست شده است.
اوکراین روسیه را به “کشتار عامدانه و نسل‌کشی” غیرنظامیان در حومه کی‌یف متهم کرده است. نیروهای اوکراینی روز شنبه دوم آوریل موفق شدند کنترل بیش از ۳۰ شهر و روستا از جمله شهرک بوچا را در دست بگیرند. این مناطق چندین هفته تحت اشغال نیروهای روسی بودند.

تصاویری که خبرگزاری‌ها از گورهای دسته جمعی غیرنظامیان در بوچا منتشر کردند، که واکنش هایی را نسبت به روسیه برانگیخت. در این تصاویر اجساد شهروندانی دیده می‌شود که دست‌هایشان از پشت بسته شده است. بنا به ادعای اوکراین، ارتش روسیه صدها غیرنظامی را تیرباران کرده و اجساد آنها را در گورهای دسته‌جمعی دفن کرده‌ است. بوچا در حدود ۴۰ کیلومتری شمال غرب کی‌یف واقع شده است.

شرکت آمریکایی “مکسار” تصویر ماهواره‌ای از گودالی به طول ۱۴ متر را منتشر کرده که در محوطه کلیسایی در بوچا حفر شده است. طبق ادعای مقامات اوکراینی، نیروهای روس اجساد دست‌کم چند صد غیرنظامی را در این گودال دفن کرده‌اند. مکسار اعلام کرده نخستین نشانه‌های حفاری برای یک گور دسته‌جمعی در این کلیسا در روز دهم مارس(۱۹ اسفند ۱۴۰۰) دیده شده است.

در همین رابطه، ولودمیر زلنسکی،‌رئیس‌جمهور اوکراین، در یک پیام ویدیویی با انتقاد شدید از آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان، از او دعوت کرده تا به بوچا سفر کند. او در این پیام گفته مرکل و نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور پیشین فرانسه می‌توانند با سفر به بوچا از نزدیک شاهد سیاست شکست‌خورده خود در رابطه با روسیه در سال‌های اخیر باشند.

تصویر ماهواره‌ای مکسار از گور دسته‌جمعی در محوطه کلیسایی در بوچا

کشورهای عضو ناتو که آلمان نیز جزوشان به شمار می‌رود در سال ۲۰۰۸ به اوکراین وعده عضویت در ناتو را دادند اما بعد به دلیل ملاحظات سیاسی با روسیه، از این وعده عقب‌نشینی کردند. زلنسکی در پیام ویدیویی خود گفته است: «من از خانم مرکل و آقای سارکوزی دعوت می‌کنم تا به بوچا بیایند و ببینند که سیاست امتیازدهی به روسیه در عرض ۱۴ سال به چه نتیجه‌ای ختم می‌شود.» به گفته زلنسکی این دو سیاستمدار می‌‌توانند از نزدیک با چشمان خود “اوکراینی‌های شکنجه‌شده را مشاهده کنند.”

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان که روز یکشنبه در سخنانی شدیدالحن جنایت در بوچا را محکوم کرده بود، در روز دوشنبه (۴ آوریل) اعلام کرد برلین به همراه متحدان غربی خود در روزهای آینده تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو وضع خواهد کرد. شولتس تأکید کرد پوتین و حامیان او از عواقب جنایت جنگی در بوچا در امان نخواهند بود.

صدراعظم آلمان اضافه کرد این کشور ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین ادامه خواهد داد. وزیر دفاع آلمان نیز در مصاحبه‌ای با شبکه اول تلویزیون آلمان در اظهاراتی مشابه خاطرنشان ساخت اعمال جنایات جنگی نظیر آنچه در بوچا رخ داده، نباید بدون جواب بمانند.

در همین حال امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز از لزوم اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو سخن گفته و نیروهای روسی را به کشتار غیرنظامیان در بوچا متهم کرده است. مکرون به یکی از شبکه‌های رادیویی فرانسه گفت “نشانه‌های بسیار روشنی” مبنی بر این که روسیه مسئول جنایات جنگی در اوکراین است، در دست است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، تصاویر کشتار در بوچا را دردآور خوانده و گفته ایالات متحده پیش‌تر عنوان کرده بود که اعتقاد دارد روسیه مرتکب جنایات جنگی شده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز آنچه در مناطق تحت اشغال نیروهای روس از جمله بوچا رخ داده را محکوم کرد و گفت: «دهه‌ها بود که این گونه وحشیگری علیه غیرنظامیان را در اروپا شاهد نبودیم.»

مسکو: تصاویر بوچا جعلی است


روسیه تصاویر منتشره از بوچا را “جعلی و سفارشی” خوانده و آن را بخشی از “توطئه مقصر دانستن روسیه” دانست.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه (۱۵ فروردین) در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیون دولتی روسیه، آمریکا و ناتو را “اساتید تحریک” خواند و گفت واکنش سریع کشورهای غربی به تصاویر منتشره از بوچا “بخشی از یک نقشه برای تخریب شهرت روسیه” بوده است.

اوکراین اعلام کرده تیمی از کارشناسان را برای تحقیق و ثبت جنایات صورت گرفته رهسپار بوچا خواهد کرد.

رسانه‌های اوکراینی گزارش داده‌اند تا شامگاه یکشنبه (سوم آوریل) جسد حدود ۳۳۰ شهروند غیرنظامی در بوچا از زیر خاک خارج شده است. جستجو برای کشف اجساد بیشتر روز دوشنبه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »