... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
جهان ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - 8:16 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه
کپی شد!
0
فشار بیشتر غرب بر روسیه؛

زلنسکی در شورای امنیت سخنرانی کرد/ روسیه غرب را به مانع تراشی در مذاکرات متهم کرد

ولودیمیر زلنسکی، در جلسه شورای امنیت خواستار اصلاح سیستم سازمان ملل یا لغو عضویت روسیه در شورای امنیت شد، در حالی که مسکو غرب را به مانع تراشی در مذاکرات با تحریک «هیستری» بر سر گورهای دست جمعی شهر بوچا متهم کرد.

سیاست شرق _ ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، اصلاح سیستم سازمان ملل یا لغو عضویت روسیه در شورای امنیت را پیشنهاد کرد، در حالی که مسکو غرب را به مانع تراشی در مذاکرات با تحریک «هیستری» بر سر گورهای دست جمعی شهر بوچا متهم کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز سه‌شنبه، ۵ آوریل (۱۶ فروردین) در سخنرانی ویدئویی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل، اتهامات بی‌سابقه‌ای را متوجه روسیه کرد. او با تشبیه رفتار کرملین به رفتار کشوری استعمارگر گفت: «روسیه رفاه و موجودیت شهروندان را ما را نشانه رفته است.»

 او روسیه را متهم کرد که هزاران نفر از اوکراینی‌ها را به زور به درون قلمرو خود منتقل کرده و هزاران کودک اوکراینی را ربوده است.

زلنسکی با بیان این که تفاوتی میان رفتار نیروهای روسی و سازمان‌های تروریستی نیست گفت، تنها تفاوت این است که “سازمان‌های تروریستی صاحب کرسی در شورای امنیت نیستند.”

زلنسکی همچنین خواستار اخراج روسیه از شورای امنیت سازمان ملل و اصلاح سیستم سازمان ملل شد تا «وتو به معنای حق مردن نباشد».

انتقاد شدید از روسیه

نماینده ایالات متحده، لیندا توماس گرینفیلد، فاش کرد که کشورش – در هماهنگی با اوکراین و تعدادی از کشورهای عضو سازمان ملل – به دنبال تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل خواهد بود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز گفت که از هماهنگ کننده امداد اضطراری خواسته است به روسیه و اوکراین سفر کند تا برای آتش بس فشار بیاورد.

گوترش افزود که جنگ روسیه باعث تلفات جانی زیادی شده است.

روز سه‌شنبه، شورای امنیت سازمان ملل یک جلسه علنی در مورد وضعیت اوکراین برگزار کرد و بریتانیا – که ریاست شورای امنیت را بر عهده دارد – گفت که برای اطمینان از شنیدن حقیقت در مورد جنایات جنگی توسط روسیه تلاش خواهد کرد.

این جلسه پس از آن برگزار شد که هیئت بریتانیا از برگزاری جلسه جداگانه ای در روز دوشنبه به نام روسیه برای بحث در مورد آنچه که مسکو تحریکات شنیع توسط افراط گرایان اوکراینی در بوچا خواند، خودداری

کرد.

رئیس شورا، سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد، باربارا وودوارد، – طی یک کنفرانس مطبوعاتی که روز دوشنبه برگزار کرد – مشاهده کرد که به درخواست روسیه با ادغام آن با جلسه روز سه‌شنبه، که قبلاً برنامه‌ریزی شده بود، پاسخ داده است.

رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی روز سه‌شنبه از ترکیه به دلیل میزبانی مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین قدردانی کرد و هشدار داد که یک جنگ طولانی، نهادهای جهانی را که به حفظ صلح و امنیت بین‌المللی اختصاص دارند، تضعیف می‌کند.

کارلو روز سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: «جنگ اکنون اوکراین را ویران می کند و آینده آن را نیز تهدید می کند و به ساختار امنیتی اروپا آسیب وارد کرده است.

انتقاد روسیه از غرب

نبنزیا، نماینده روسیه، گفت که انگلیس از ریاست شورا سوء استفاده می کند و این اقدامات را مایه شرمساری دیپلماسی بریتانیا توصیف کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، غرب را متهم کرد که با تحریک «هیستری» بر سر شهر بوچا، جایی که اوکراین و غرب می گویند شواهدی دال بر جنایات جنگی روسیه وجود دارد، مذاکرات بین روسیه و اوکراین را از مسیر خارج کند.

این اتهام را رد کرده و این اتهامات را کلاهبرداری ظالمانه توصیف می کند.

حرکت اروپایی

اروپا روز سه شنبه جلسه ای را برای بررسی اقدامات تشدیدکننده علیه روسیه برگزار کرد. رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، از تشدید بسته تحریم‌ها علیه روسیه خبر داد و به پارلمان اروپا گفت که این بسته شامل بخش صادرات، انرژی، فناوری و ناوگان دریایی می‌شود و تحریم‌های بخش بانکی را به ۲۳ مورد افزایش می‌دهد.

وی افزود: روسیه و بلاروس در بخش فناوری و حمل و نقل ممنوعیتی اعمال خواهند شد.

منبع : سیاست شرق، الجزیره و سایر خبرگزاری ها

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »