... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - 4:30 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

وال استریت ژورنال: اسرائیل قصد دارد تونل‌های حماس را با آب دریا پر کند

طبق این گزارش، اسرائیلی ها سیستمی را با استفاده از پمپ‌های بزرگ مونتاژ کرده که می‌تواند آب را از دریا کشیده و شبکه تونلی گسترده حماس را پر کند.

سیاست شرق _ روزنامه “وال‌ استریت ژورنال”، به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد اسرائیل ظاهرا قصد دارد تونل‌های زیرزمینی حماس، در نوار غزه، را با پمپاژ آب از دریای مدیترانه تخریب کند.

طبق این گزارش، اسرائیلی ها سیستمی را با استفاده از پمپ‌های بزرگ مونتاژ کرده که می‌تواند آب را از دریا کشیده و شبکه تونلی گسترده حماس را پر کند.

طبق این گزارش اسرائیل اوایل ماه نوامبر در مورد این طرح با آمریکا مشورت کرده، اما هنوز تصمیمی نهایی برای اجرایی کردن آن گرفته نشده است.

این منابع آگاه گفته‌اند نیروهای اسرائیلی اواسط ماه نوامبر دستکم پنج پمپ آب بزرگ را در نزدیکی اردوگاه “شطی” در شهر غزه نصب کرده‌اند که می‌توانند با پمپاژ آب از دریای مدیترانه، هزاران متر مکعب آب در ساعت را داخل تونل‌ها هدایت‌ کرده و آنها را پر کنند.

به گفته این مقامات، هرچند این تاکتیک از یک سو می‌تواند منجر به تخریب سیستم تونل‌های زیرزمینی در غزه شود، اما از سوی دیگر خطری برای شبکه تأمین آب نوار غزه به شمار می‌رود.

تونل ها، گذرگاه‌هایی هستند که در بیشتر مناطق نوار غزه قرار گرفته‌اند و به مبارزان فلسطینی اجازه می‌دهند بدون چشم دشمن حرکت کنند. به گفته محققان، همچنین سنگرهایی برای ذخیره اسلحه، غذا و آب و حتی مراکز فرماندهی و تونل هایی به اندازه کافی برای وسایل نقلیه وجود دارد.

درها و دریچه‌های معمولی به‌عنوان نقاط دسترسی مبدل عمل می‌کنند و به نیروهای حماس اجازه می‌دهند تا در مأموریت‌ها به بیرون بروند و سپس، پس از عملیات، مخفی شوند.

هیچ خارجی نقشه دقیقی از این شبکه ندارد و تعداد کمی از اسرائیلی ها آن را به طور مستقیم دیده اند.

اما عکس‌ها و ویدئوها و گزارش‌های افرادی که در تونل‌ها بوده‌اند، خطوط کلی سیستم و نحوه استفاده از آن را نشان می‌دهد. مطالب منبع شامل عکس‌هایی است که روزنامه‌نگاران از داخل گذرگاه‌ها گرفته‌اند، گزارش‌های محققانی که تونل‌ها را مطالعه می‌کنند، و جزئیات شبکه‌ای که از نیروهای اسرائیلی هنگام حمله به غزه در سال ۲۰۱۴ بیرون آمدند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »