... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - 12:07 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

آینده اندونزی چیست؟

تا سال 2050، ما انتظار داریم که اندونزی چهارمین کشور بزرگ از نظر تولید ناخالص داخلی بر اساس برابری قدرت خرید، پس از چین، هند و ایالات متحده باشد.

سیاست شرق _ در سال ۲۰۰۵، جیم اونیل، اقتصاددان، رئیس سابق مدیریت دارایی گلدمن ساکس، اندونزی را اقتصادی رو به رشد عنوان نمود که انتظار می‌رود در مسیر کشورهایی چون برزیل، روسیه، هند و چین گام بر دارد.

چهار سال بعد، رابرت وارد، مدیر تحریریه واحد اطلاعات اکونومیست، اندونزی را در گروه شش کشور خود قرار داد که نسل بعدی بازارهای نوظهور را تشکیل می‌دهند.

از سال ۲۰۰۵، تولید ناخالص داخلی اندونزی بیش از سه برابر شده و به تقریباً ۱ تریلیون دلار رسیده است و همچنان از رشد قوی برخوردار است. در اینجا، اونیل و وارد به موفقیت های اندونزی می پردازند و چالش های پیش رو را بررسی می کنند.

در حالی که چین و هند به عنوان پیشران اقتصاد جهانی ، همچنان به کار خود ادامه می دهند، چندین کشور پر جمعیت دیگر، به ویژه در آسیا، به آنها ملحق می شوند. اندونزی یکی از این کشورهاست. در سال ۲۰۰۵، من و همکارانم در گلدمن ساکس، آن را به عنوان یکی از کشورهای N-11 با پتانسیل تبدیل شدن به اقتصادهای مهم در این قرن معرفی کردیم.


کل ایده N-11 در وهله اول پاسخی بود به بسیاری از سوالات مبنی بر اینکه چرا نام اختصاری BRIC فقط به برزیل، روسیه، هند و چین اشاره دارد و چرا دیگر کشورهای بزرگ و پرجمعیت شامل نمی شوند. از N-11 پرجمعیت ترین کشور جهان، اندونزی به وضوح در میان کشورهایی بود که معتبرترین ادعا را داشت. به خصوص با توجه به پویایی سنی جمعیت، اندونزی همه مولفه ها را داشت و هنوز هم دارد تا یکی از آن کشورهایی باشد که با درجه متوسطی از پتانسیل بهره وری، می تواند رشد قوی نشان دهد. اندونزی تا کنون بر گذار به دموکراسی تسلط یافته است، از انتخاباتی مسالمت آمیز برخوردار بوده و در برابر نوسانات جهانی مقاومت نشان داده است. از نظر چالش‌های مداوم، چالش‌های آشنا به طور کلی باقی می‌مانند: افزایش بهره‌وری، و بهبود توانایی ارائه زیرساخت‌ها و حکومت.

اما هیئت داوران هنوز در مورد اینکه آیا پتانسیل آن به نتیجه رسیده است یا خیر. در بالاترین سطح، اندونزی نتوانسته است ، انتظارات بالای سیاست گذاران خود را محقق سازد و به اندازه ای که پیش بینی می شد رشد کند. با این حال،گفته می شود اندونزی با چالش های اقتصادی جهانی و نوسانات ناشی از آن بهتر از بسیاری از کشورها، از جمله کشورهای N-11 مقابله کرده است.


از BRIC تا MINTs

در سال ۲۰۱۴، من این افتخار را داشتم که یک سری برنامه را برای رادیو بی بی سی در بریتانیا در مورد چهار برنامه از N-11 انجام دهم. ما آن را “MINT: غول های اقتصادی بعدی” نامیدیم. نام اختصاری MINT به مکزیک، اندونزی، نیجریه و ترکیه اشاره دارد و از آن زمان این اصطلاح توسط بسیاری از جامعه سرمایه گذاری مورد استفاده قرار گرفته است. (لیست جایگزین شامل کره جنوبی به جای نیجریه است و به آن MIST می گویند.)

این چهار کشور در درجه اول گروهی از N-11 کشورهایی هستند که از نظر تولید ناخالص داخلی بزرگترین بودند. آنها یا قبلاً بیش از ۱ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را داشتند یا به احتمال زیاد نسبتاً زود به ۱ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی دست یافتند. این چهار کشور با چالش‌های بسیار متفاوتی روبرو هستند، اما با جمعیت‌شناسی مطلوب متحد می‌شوند: همه آنها جمعیت بزرگ و جوانی دارند.

از بسیاری جهات اندونزی نسبت به انتظارات بهتر از بقیه کشورهای MINT عمل کرده است. و مطمئناً از بسیاری از تولیدکنندگان کالا، از جمله برخی از کشورهای BRIC، مانند برزیل و روسیه، در طی سال‌های افت شدید قیمت کالاها، بهتر عمل کرده است. این کشور در برابر ضعف شدید چرخه ای که بسیاری از تولیدکنندگان کالاهای دیگر مانند برزیل، روسیه و نیجریه همگی تجربه کردند، مقاومت کرد. امیدوارم این دائمی باشد – من را تحت تأثیر قرار داد.


چشم انداز مطلوب

زمانی که در ابتدا در سال ۲۰۰۱ مخفف BRIC را ابداع کردم، اغلب از من می‌پرسیدند که چرا اندونزی را حذف کردم. آیا باید همیشه BRIIC ها می بود یا شاید حتی BIIC ها؟ آیا پتانسیل اقتصادی اندونزی قانع‌کننده‌تر از روسیه نبود؟ علیرغم جمعیت نسبتاً جوان خود – یک دارایی فوق العاده – بعید می دانستم که اندونزی در جبهه سیاست اقتصادی به اندازه کافی برای درک سریع این پتانسیل انجام دهد.

من از دیدن موفقیت اندونزی خوشحالم. اکنون این کشور به یک اقتصاد ۱ تریلیون دلاری تبدیل شده است که موقعیت خود را به عنوان یکی از ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان تثبیت می کند. این کشور پتانسیل بلندمدت نزدیک شدن به حضور در ۱۰ اقتصاد بزرگ جهان را دارد.

چشم انداز ۱۰ سال آینده همچنان خوب است: اندونزی هنوز همه پویایی های مثبت جمعیتی را دارد که من را جذب کرد تا در دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ روی آن تمرکز کنم. اگر کشور بتواند تحصیلات و مهارت های خود را افزایش دهد و به همراه آن عملکرد بهره وری را افزایش دهد، نرخ رشد روند آن می تواند به حدود ۷ درصد افزایش یابد.

با گذشت نزدیک به یک دهه از گنجاندن آن در گروه CIVETS ما (کلمبیا، اندونزی، ویتنام، مصر، ترکیه و آفریقای جنوبی)، اندونزی به پتانسیل خود عمل می کند. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸، اندونزی میانگین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سالانه ۵.۲۸ درصد را ثبت کرد که در میان همتایان CIVETS خود، پس از ویتنام در رتبه دوم قرار داشت.


بر خلاف بسیاری از انتظارات، اندونزی به یک دموکراسی تثبیت شده و پویا تبدیل شده است. این کشور دارای جمعیتی جوان با میانگین سنی ۳۰.۲ سال و طبقه متوسط ​​بزرگ و رو به رشدی است که هرچه ثروتمندتر می شود، نیازهای خود را دقیق تر می کند. نرخ بالای شهرنشینی همچنین به رشد بازارهای مصرف کمک می کند و بخش گردشگری و صنعت خدمات آن به طور قابل توجهی گسترش یافته است.

جغرافیا یک چالش است. مجمع الجزایر اندونزی از نزدیک به ۲۰۰۰۰ جزیره تشکیل شده است که گسترش عادلانه رشد را دشوار می کند. به دلیل کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل، انرژی و ارتباطات، بخش‌هایی از کشور به خوبی توسعه می‌یابند در حالی که برخی دیگر عقب مانده‌اند. دولت اندونزی در جاده ها، فرودگاه ها و نیروگاه ها سرمایه گذاری می کند، اما اندونزی همچنان بالاترین هزینه های لجستیکی را در منطقه دارد. توسعه سریع زیرساخت ها کلید رشد اقتصادی است.


جلو رفتن

چشم انداز اندونزی خوب به نظر می رسد. ما رشد تولید ناخالص داخلی واقعی را در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۳۰ کمی بیش از ۵.۵ درصد پیش‌بینی می‌کنیم که بین سال‌های ۲۰۳۱ تا ۲۰۵۰ به حدود ۳.۸ درصد کاهش می‌یابد. با توجه به استانداردهای منطقه و انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (ASEAN)، این یک نتیجه بسیار خوب است.

تا سال ۲۰۵۰، ما انتظار داریم که اندونزی چهارمین کشور بزرگ از نظر تولید ناخالص داخلی بر اساس برابری قدرت خرید، پس از چین، هند و ایالات متحده باشد. یک بازیگر کلیدی از نظر اندازه اقتصادی در چند دهه آینده. این موضوع انواع چالش ها را در مورد چگونگی تعریف خود در ASEAN و نحوه مدیریت روابط با چین به همراه خواهد داشت.

مرکز ثقل جهانی در حال حرکت به سمت آسیا است و اندونزی می تواند در میان همتایان خود پیشرو باشد. کلید آزادسازی پتانسیل رشد اندونزی، اصلاحات موفق و سریعتر و تسریع توسعه زیرساخت ها در جایی است که کشور به آن بیشتر نیاز دارد. مطمئناً چند دهه جالب در پیش دارد.

منبع: اکونومیست

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »