... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - 2:56 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

رویترز: اردن طرح صلح عربی را برای پایان دادن به درگیری سوریه ارائه می دهد

نقشه راه تفصیلی به همه مسائل کلیدی و حل بحران می پردازد تا سوریه بتواند نقش خود را در منطقه بازگرداند و دوباره به اتحادیه عرب بپیوندد.

سیاست شرق _ رویترز نوشت: در حالی که نشست روز جمعه در جده عربستان ، برای بحث در مورد پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب برگزار می شود، یک منبع آگاه مدعی شد که اردن در صدد ارائه طرح صلح مشترک عربی است که می تواند به پیامدهای ویرانگر درگیری بیش از یک دهه سوریه پایان دهد.

این طرح در نشستی که عربستان سعودی در جده با حضور وزرای خارجه عراق، اردن، مصر و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برگزار می‌کند، مورد بحث قرار خواهد گرفت تا در مورد ایفای نقش بیشتر کشورهای عربی پس از سال‌ها تلاش‌های بین‌المللی شکست خورده برای حل این مشکل، بحث شود.

این مقام به رویترز گفت که پادشاهی اردن پیشنهاد تشکیل یک گروه مشترک عربی را داده بود که «مستقیماً با دولت سوریه مشغول یک طرح مفصل برای پایان دادن به درگیری خواهد شد».

وی افزود: «نقشه راه تفصیلی به همه مسائل کلیدی و حل بحران می پردازد تا سوریه بتواند نقش خود را در منطقه بازگرداند و دوباره به اتحادیه عرب بپیوندد»

این مقام با بیان اینکه کشورش میزبان ۱.۳ میلیون سوری است که پناهنده شده اند و هنوز درگیر آن هستند، گفت که رویکرد “گام به گام” برای پایان دادن به بحران و در نهایت اجازه دادن به سوریه برای پیوستن مجدد به اتحادیه عرب، اساس نقشه راه اردن در این رابطه خواهد بود.

این مقام ارشد اردنی افزود که نقشه راه برای «مقابله با پیامدهای انسانی، امنیتی و سیاسی درگیری» حیاتی بود.

صدها هزار نفر در این جنگ جان خود را از دست دادند، جنگی که نیروهای خارجی بسیاری را به خود جلب کرد و کشور را متلاشی کرد.

بنا به همین گزارش، طرح صلح اردن مقامات این کشور از دمشق در ماه فوریه و در اولین دیدار یک مقام ارشد اردنی پس از درگیری های سوریه مطرح شد.

اردن یکی از اولین کشورهای عربی بود که با دولت سوریه دچار اختلاف شد و پس از اینکه نزدیک به دو سال پیش، کنترل بیشتر خاک این کشور را در دست گرفت، گفت که نیاز به شکستن بن بست در درگیری وجود دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »