... امروز: جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - 6:17 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

پایان اجلاس جده، بدون دستاورد صلح برای اوکراین

اوکراین و متحدانش این مذاکرات را تلاشی برای کسب حمایت گسترده بین‌المللی از اصولی خواندند که کیف می‌خواهد مبنای صلح باشد، از جمله خروج تمام نیروهای روسیه و بازگرداندن تمام مناطق جدا شده به خاک اوکراین دانست.

سیاست شرق _ یک مقام ارشد اوکراینی می گوید که مذاکرات در عربستان سعودی، برای پیشرفت به سوی حل و فصل مسالمت آمیز جنگ با روسیه مفید بوده است، اما مسکو این نشست را تلاشی محکوم، به سوق دادن جهان برای پشتیبانی از اوکراین خواند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، بیش از ۴۰ کشور از جمله چین، هند، ایالات متحده و کشورهای اروپایی، بدون حضور روسیه، در مذاکرات جده، که روز یکشنبه پایان یافت، شرکت کردند.

اوکراین و متحدانش این مذاکرات را تلاشی برای کسب حمایت گسترده بین‌المللی از اصولی خواندند که کیف می‌خواهد مبنای صلح باشد، از جمله خروج تمام نیروهای روسیه و بازگرداندن تمام مناطق جدا شده به خاک اوکراین دانست.

ولودیمیر زلنسکی گفته است که می خواهد یک نشست جهانی بر اساس این اصول در اواخر سال جاری برگزار شود.

وزارت رسانه عربستان سعودی گفت که شرکت کنندگان در مورد اهمیت ادامه رایزنی ها برای هموار کردن راه برای صلح توافق کردند. مقامات اروپایی گفته اند که شرکت کنندگان برنامه ریزی کرده اند تا کارگروه هایی را برای رسیدگی به مشکلات خاص ناشی از جنگ ایجاد کنند.

هجده ماه پس از حمله روسیه به اوکراین، هر چشم‌اندازی برای گفتگوهای مستقیم صلح بین کیف و مسکو دور از دسترس به نظر می‌رسد، زیرا درگیری در امتداد خط مقدم از سوی هر دو طرف ادامه دارد.

آندری یرماک، رئیس دفتر زلنسکی در بیانیه‌ای درباره مذاکرات جده گفت: ما رایزنی‌های بسیار سازنده‌ای در مورد اصول کلیدی داشتیم که بر اساس آن یک صلح عادلانه و پایدار باید بنا شود.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه به نقل از رسانه های دولتی این کشور گفت که این نشست “بازتابی از تلاش غرب برای ادامه تلاش های بیهوده و محکوم به فنا” برای بسیج جهانی در پشت موضع زلنسکی است.

در حالی که کشورهای غربی به طور گسترده از اوکراین حمایت می کنند، بسیاری از کشورهای دیگر تمایلی به جانبداری ندارند، حتی اگر خواهان پایان دادن به درگیری هستند که به اقتصاد جهانی ضربه زده است.

به گفته تحلیلگران، مشارکت چین که از دور قبلی مذاکرات در کپنهاگ دوری مشارکت نکرد و از فراخوان های غرب برای محکوم کردن تهاجم روسیه اجتناب نموده، نشان دهنده تغییر موضع احتمالی این کشور بود، اما تغییر عمده ای نداشت.

دیپلمات‌های غربی همچنین بر نقش عربستان سعودی در تشکیل گروه گسترده‌تری از کشورها برای مشارکت با استفاده از روابط رو به رشد با پکن و ادامه روابطش با مسکو و کیف تاکید کرده‌اند.

یرماک گفت که دیدگاه های متفاوتی در جریان مذاکرات در عربستان سعودی ظاهر شد و آنها را “مکالمه ای بسیار صادقانه و باز” خواند.

وی گفت: همه کشورهای حاضر تعهد خود را به اصول حقوق بین الملل و احترام به حاکمیت و نقض ناپذیری تمامیت ارضی کشورها نشان داده اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »