... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - 9:14 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

رویترز: پنج شهروند آمریکایی به عنوان بخشی از مبادله زندانیان ایران و آمریکا وارد قطر شدند

هواپیمای فرستاده شده از سوی قطر، پنج شهروند آمریکایی و دو تن از بستگان آنها را پس از تایید دریافت 6 میلیارد دلار از کره جنوبی به حساب های قطری، از تهران خارج کرد.

سیاست شرق _ پنج شهروند آمریکایی، در جریان مبادله زندانیان با پنج زندانی ایرانی در ایالات متحده و انتقال ۶ میلیارد دلار سرمایه بلوکه شده ایران، روز دوشنبه ایران را ترک کردند و وارد دوحه، پایتخت قطر شدند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، پنج ایرانی بازداشت شده توسط ایالات متحده نیز آزاد شدند، ولی مقامات آمریکایی و ایرانی گفتند که دو نفر وارد دوحه شدند.

بنا به همین گزارش، آمریکا علیه «محمود احمدی‌نژاد»، رئیس‌جمهور سابق ایران و وزارت اطلاعات ، به دلیل آنچه «دست داشتن در بازداشت‌های غیرقانونی» اعلام شده، تحریم هایی وضع نمود.

یک منبع آگاه در این باره به رویترز گفت: هواپیمای فرستاده شده از سوی قطر، پنج شهروند آمریکایی و دو تن از بستگان آنها را پس از تایید دریافت ۶ میلیارد دلار از کره جنوبی به حساب های قطری، از تهران خارج کرد.

دولت آمریکا در مقابل اعتراض جمهوری خواهان به این مبادله می گوید، این پول متعلق به ایران است و از کره جنوبی به حساب‌های قطری منتقل می‌شود.

یک مقام آمریکایی گفت که پیش از این دو نفر از پنج ایرانی در قطر فرود آمدند، سه نفر ترجیح داده اند به ایران برنگردند.

این توافق پس از ماه‌ها مذاکره در قطر، بین مقامات ایران و آمریکا صورت گرفت تا به مبادله زندانیان و آزادسازی ۶ میلیارد دلار از وجوه بلوکه شده ایران، مندر شود.

رویتر به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که این توافق رابطه خصمانه واشنگتن با تهران را تغییر نداد، اما درها برای دیپلماسی در مورد برنامه هسته ای ایران باز است.

این مقام که نخواست نامش فاش شود به خبرنگاران گفت: «اگر فرصتی ببینیم، آن را بررسی خواهیم کرد، اما در حال حاضر، واقعاً چیزی برای صحبت کردن ندارم.

سیامک نمازی، ۵۱ ساله، و عماد شرقی، ۵۹ ساله، مراد طاهباز، ۶۷ ساله، از جمله افراد دو تابعیتی ایالات متحده آزاد شده اند.

هویت چهارمین و پنجمین شهروند آمریکایی بنا به درخواست آنها با توجه به تمایل آنها برای حفظ حریم خصوصی فاش نشد.

پنج ایرانی آزاد شده توسط آمریکا نیز مهرداد معین انصاری، کامبیز عطار کاشانی، رضا سرهنگ پور کفرانی، امین حسن زاده و کاوه افراسیابی عنوان کرده اند.

رسانه ها، دو مردی که در دوحه فرود آمدند را معین انصاری و سرهنگ پور کفرانی عنوان کردند. دو مقام ایرانی پیش از این گفته بودند که افراسیابی در آمریکا خواهد ماند اما به دیگران اشاره ای نکرده بودند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »