... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - 10:14 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

دیدار و گفتگوی مشاور امنیت ملی آمریکا با ولیعهد عربستان/ دیداری که تصویری از آن منتشر نشد!

به گفته یکی از مقامات شورای امنیت ملی کاخ سفید مطلع از این موضوع، سالیوان و شاهزاده بن سلمان، همچنین درباره امیدهای دولت بایدن برای عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی گفتگو کردند.

سیاست شرق _ جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در سفر به عربستان سعودی، با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، دیدار و گفتگو کرد.

به نقل از آسوشیتدپرس و بنا به بیانیه رسانه‌ای کاخ سفید، این گفت‌وگوها درباره موضوعات مهم «دوجانبه‌ای و منطقه ای، انجام شد.

همچنین در مذاکرات دو جانبه، سالیوان و بن سلمان آخرین اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی و راه‌های گسترش روابط بررسی شد.

یکی دیگر از محورهای گفت‌وگوی مشاور امنیت ملی آمریکا، پیشرفت‌های بدست آمده پس از آتش‌بس ۱۶ ماهه در «فرایند صلح یمن» بود.

این نشست در حالی به پایان رسید که «چشم انداز مشترک» همکاری و هماهنگی در خاورمیانه به عنوان «هسته اصلی» مذاکرات شناخته شد و هر دو طرف متعهد شدند تا در مورد موضوعات مورد بحث، رایزنی‌ها و پیگیری‌های منظم را حفظ کنند.

در مجموع بیانیه رسانه‌ای کاخ سفید، این سفر را گامی مهم در «گسترش روابط» راهبردی بین ایالات متحده و عربستان سعودی دانست که نشان دهنده تعهد هر دو کشور به همکاری برای «صلح، ثبات و رفاه منطقه» است.

به گفته یکی از مقامات شورای امنیت ملی کاخ سفید مطلع از این موضوع، سالیوان و شاهزاده بن سلمان، همچنین درباره امیدهای دولت بایدن برای عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی گفتگو کردند. این مقام مجاز به اظهار نظر علنی نبود و به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد.

دولت عربستان هیچ تصویری از این نشست منتشر نکرد که در آن وزرای دفاع و انرژی عربستان سعودی به همراه رئیس صندوق سرمایه گذاری عمومی این کشور حضور داشتند. ایالات متحده در تلاش است تا ریاض را وادار به پایان دادن به جنگ خود در یمن کند و در عین حال سعی دارد بر سر قیمت جهانی نفت با آن لابی کند، اما موفقیت چندانی نداشت.

توافق عادی سازی روابط با عربستان سعودی، قدرتمندترین و ثروتمندترین کشور عربی، برای وشینگتن و تلاویو مهم است، اما میانجیگری در چنین توافقی، تاکنون موفقیت آمیز نبود، زیرا عربستان از دوره پادشاهی فقید این کشور، ملک عبدالله، گفته است که قبل از حل و فصل مناقشه چند دهه ای اسرائیل و فلسطین، اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد، مسئله ای که مشخص نیست، ریاض تا چه زمانی همچنان بر آن پایبند باشد.

سعودی ها بارها خواستار ایجاد یک کشور فلسطینی در کرانه باختری، بیت المقدس شرقی و غزه، سرزمین هایی که اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ تصرف کرد، شده اند.

عربستان سعودی همچنین به‌طور فزاینده‌ای برای یک توافق همکاری هسته‌ای که شامل اجازه آمریکا به غنی‌سازی اورانیوم در این پادشاهی می‌شود، فشار آورده است – چیزی که تاکنون،واشینگتن با آن موافقت نیومده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، هم در خردادماه برای دیداری دو روزه به عربستان سفر کرد.

آنتونی بلینکن در این سفر درباره «همکاری راهبردی میان دو کشور» در مسائل منطقه‌ای و جهانی و طیفی از مسائل دوجانبه، از جمله «همکاری‌های اقتصادی و امنیتی»، گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »