... امروز: جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
جهان ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - 11:54 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

مقام امنیتی عراق: اردوگاه الهول در سوریه یک تهدید واقعی است

الاعرجی:  مطابق برآوردها در زندان‌های مناطق تحت کنترل نیروهای کرد سوری حدود ۱۲ هزار عضو و هوادار گروه داعش زندانی هستند.
نمایی از اردوگاه الهول در استان حسکه در شمال شرق

سیاست شرق _ مشاور امنیت ملی عراق، اردوگاه الهول در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را یک تهدید خواند و خواستار برچیدن آن شد، اردوگاه الهول بزرگ‌ترین مرکز نگهداری اعضای گروه داعش و بستگان آنها، از جمله ده‌ها هزار عراقی است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق شنبه، ۲۰ فروردین (نهم آوریل) نسبت به ادامه فعالیت اردوگاه الهول هشدار داد و گفت، این اردوگاه یک تهدید بالقوه از سوی جهادگرایان و اعضا و وابستگان گروه تروریستی دولت اسلامی (داعش) به شمار می‌رود.

اردوگاه الهول در منطقه تحت کنترل کردهای سوری در شمال شرق سوریه و نزدیک مرز عراق قرار دارد. شمار افرادی که در این اردوگاه نگهداری می‌شوند تا ۵۶ هزار نفر برآورد می‌شود.
بر این اساس، اردوگاه الهول بزرگ‌ترین مرکز نگهداری آوارگان سوری و عراقی در منطقه محسوب می‌شود که در میان آنها هزاران نفر از اعضای خانواده و بستگان جهادگرایان افراطی هم حضور دارند.
مشاور امنیت ملی عراق می‌گوید، هر روزی که این اردوگاه به کار خود ادامه دهد نفرت افزایش می‌یابد و تروریسم بیشتر رشد می‌‌کند.

به گفته الاعرجی دولت عراق تا کنون ۴۵۰ خانواده عراقی را از اردوگاه الهول به این کشور منتقل کرده که تحت برنامه‌های بازپروری و مراقبت قرار دارند.
او از همه کشورها خواست، شهروندان خود را از این اردوگاه خارج کنند تا زمینه برچیدن هر چه سریع‌تر آن فراهم شود.
اغلب ساکنان اردوگاه الهول کسانی هستند که مارس ۲۰۱۹ در اخرین روزهای شکست گروه داعش و بازپس گیری مناطقی که در سوریه در اشغال آنها بود از این مناطق فرار کرده یا خود را تسلیم نیروهای کرد سوری کردند.
در سه سال گذشته بارها سازمان ملل متحد و نیروهای کرد سوریه از کشورهای خارجی خواسته‌اند، شهروندان خود را از اردوگاه آوارگان در نزدیکی مرز عراق خارج کنند.
در این مدت به این درخواست توجه زیادی نشده زیرا اغلب کشورها وابستگان و حامیان داعش را برای امنیت خود یک خطر بالفعل ارزیابی می‌کنند.

هشدار نسبت به حمله داعش به اردوگاه الهول
مشاور امنیت ملی عراق هشدار داده که افراد باقیمانده از گروه تروریستی داعش در صدد حمله به اردوگاه الهول هستند زیرا هنوز برخی از سرگردگان این گروه و اعضای ارشد آن در میان آوارگان و بازداشت شدگان هستند.
به گفته الاعرجی حدود ۳۰ هزار شهروند عراقی، از جمله ۲۰ هزار کودک و نوجوان در اردوگاه الهول حضور دارند که دولت بغداد تلاش می‌کند با حمایت سازمان ملل آنها را به عراق منتقل کند.

شبه‌نظامیان داعش ژانویه امسال برای نخستین بار در سال‌های اخیر یک حمله گسترده به استان حسکه در شمال سوریه را آغاز کردند تا زندانیان این گروه در زندان‌های تحت کنترل کردهای سوری را آزاد کنند.

دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن می‌گوید، در پی این حمله و پس از حدود یک هفته درگیری مسلحانه شدید حدود ۳۷۰ نفر کشته شده‌اند.

مشاور امنیت ملی عراق می گوید، مطابق برآوردها در زندان‌های مناطق تحت کنترل نیروهای کرد سوری حدود ۱۲ هزار عضو و هوادار گروه داعش زندانی هستند که جهادگرایان درصددند با حمله به این زندان‌ها آنها را آزاد کنند.

پس از حمله‌های ماه ژانویه جهادگرایان، عراق احداث یک دیوار بتنی در مرز مشترک با سوریه را آغاز کرده که بتواند با ورود احتمالی تروریست‌ها به این کشور بهتر مقابله کند.
طی ماه‌های اخیر تعدادی از اعضای داعش که در زندان‌های استان حسکه زندانی بودند موفق شدند هنگام حمله جهادگرایان یا بعدا از طریق شورش، فرار کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »