... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
جهان ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - 1:14 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، کیست؟

نخست وزیری او، نشان دهنده بازگشت خانواده ثروتمند شریف به عنوان یکی از قدرتمندترین سلسله های سیاسی در پاکستان است.

سیاست شرق _ عمران خان، ستاره سابق کریکت که ایدئولوژی اسلام‌گرایانه و تلاش جهت حفظ استقلال مشخصه سه سال و هشت ماه  نخست‌وزیر ی او بود، اوایل یکشنبه پس از مواجه شدن با رای عدم اعتماد پارلمان پاکستان ، برکنار شد تا شهباز شریف نخست وزیر بعدی پاکستان باشد.

 اپوزیسیون حاضر در پارلمان توانستند با ۱۷۴ رای مثبت، از ادامه کار عمران خان ممانعت کنند تا وی اولین نخست وزیری باشد که با رای پارلمان این کشور برکنار می شود.

ائتلاف اپوزیسیون متشکل از احزابی است که در آن از چپ تا مذهبی رادیکال وجود دارد. دو حزب بزرگ عبارتند از حزب مسلم لیگ پاکستان به رهبری شهباز شریف و حزب مردم پاکستان به ریاست پسر و شوهر بی نظیر بوتو، نخست وزیر سابق، که در دسامبر ۲۰۰۷ ترور شد.

در پاکستان، چند خانواده ثروتمند و قدرتمند دهه‌هاست که بر سیاست این کشور مسلط هستند و قدرت اغلب بین اردوگاه‌های شریف و بوتو در حال تغییر و دست به دست شدن است. 

پارلمان پاکستان روز دوشنبه ۲۲ فروردین، با ۱۷۴ رای مثبت، شهباز شریف را بعنوان بیست و سومین نخست وزیر پاکستان انتخاب کرد تا به کشمکش یک هفته ای این کشور، بطور موقت پایان دهد.

شهباز شریف در آغوش نواز شریف، برادر بزرگتر

شهباز شریف، رهبر ۷۰ساله حزب مسلم لیگ شاخه نواز و برادر کوچکتر نواز شریف است که سه دوره نخست‌وزیر پاکستان بود.

او فردی است که به شعر علاقه فراوان دارد و اغلب جلسات رسمی را با سروده ای از شاعران انقلابی و مشهور اردو شروع می کند.

 پس از انتصاب شهباز شریف به عنوان بیست و سومین نخست وزیر پاکستان در روز دوشنبه، اولین سخنان او در پارلمان شعری از عطاءالحق قاسمی، شاعر و مفسر مدرن پاکستانی بود که با رفاقت از این موضوع حمایت می کرد که «باید آرزوهای خود را از هر حدودی آزاد کرد.».

نخست وزیری او، نشان دهنده بازگشت خانواده ثروتمند شریف به عنوان یکی از قدرتمندترین سلسله های سیاسی در پاکستان است. برادر او، نواز شریف، سه بار بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ نخست‌وزیر بود و در این مدت شهباز به عنوان وزیر ارشد پنجاب، پرجمعیت‌ترین ایالت پاکستان، خدمت کرد.

در حالی که نواز اغلب به عنوان کسی که می تواند جمعیت زیادی را به سمت خود بکشاند و رای دهندگان را به خود جلب کند، ولی شهباز برادر کوچک وی، بیشتر به دلیل مهارت های عملی خود در اجرای برنامه بلندپروازانه توسعه در پنجاب شناخته شده است. او می‌خواست در سال ۲۰۱۳ نخست‌وزیر شود، اما برادرش نواز او را در پنجاب نگه داشت.

خانواده شریف از نظر سیاسی، خانواده برجسته‌ای می‌باشد، او پسر میان‌محمد شریف (بنیانگذار گروه اتفاق) است.

شهباز شریف در ۲۳ سپتامبر ۱۹۵۱ در لاهور، پنجاب، پاکستان متولد شد. پدرش محمد شریف یک بازرگان و صنعتگر نیمه مرفه بود. خانواده او از آنتانگن کشمیر  برای کسب و کار مهاجرت کرده بودند و در ابتدای قرن بیستم در روستای جوتی عمره در منطقه امریتسار پنجاب مستقر شده بود. خانواده مادری او اهل پولواما بود. پس از جنبشی که به رهبری محمدعلی جناح در سال ۱۹۴۷ برای تأسیس کشور پاکستان به راه افتاد، والدینش از آمریتسار به لاهور مهاجرت کردند.

شهباز شریف، ۷۰ ساله، ابتدا در مشاغل صنعتی خانوادگی کار می کرد و سپس در سال ۱۹۸۸ وارد سیاست شد و در سال ۱۹۹۷ وزیر ارشد پنجاب شد. اما پس از برکناری برادرش در کودتای نظامی در سال ۱۹۹۹، خانواده شریف به عربستان سعودی تبعید شدند. او در سال ۲۰۰۷ به کشور بازگشت و بار دیگر وزیر ارشد پنجاب شد.

اما در سال ۲۰۱۷، خانواده شریف پس از افشای اسناد پاندورا که دارایی‌های فراساحلی را فاش می‌کرد، در معرض رسوایی قرار گرفت. نواز از مقام خود برکنار و محاکمه شد . او و دخترش مریم به اتهام فساد اداری مجرم شناخته شدند و به ترتیب به ۱۰ و ۸ سال زندان محکوم شدند. با این حال، امور سیاسی شهباز نیز در طول سال ها با تحقیقات و اتهامات فساد متعددی روبرو بوده است، اما هرگز توسط دادگاه مجرم شناخته نشد.

شهباز شریف مدرک لیسانس خود را از دانشگاه دولتی لاهور دریافت کرد. بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی گروه اتفاق را تأسیس کرد.

حمزه شریف، پسر شهباز شریف

به گفته رسانه های پاکستانی، شهباز شریف ۵ بار ازدواج کرده ولی در حال حاضر با دو تن از همسرانش زندگی می کند. وی از سه همسر دیگرش جدا شده است. وی دو پسر و سه دختر دارد.حمزه پسر شهباز شریف برای تصدی پست وزیر ارشد استان پنجاب پیشتاز است. پسر دوم او، سلیمان، در کسب و کار خانوادگی و تجارت است.

شهباز شریف در سال ۲۰۰۳ از سرطان رنج می برد ولی او توانست بر آن غلبه کند، کسی که به شعر، آواز و شنا علاقه دارد.

فهد حسین، تحلیلگر و سردبیر سابق بزرگترین روزنامه خبری پاکستان، داون، گفت که شهباز شریف احتمالاً دارای سبک ریاست عملی است که بسیار متفاوت از سبک حکومت خان است.

در حالی که خان به خاطر کاریزما بودن معروف بود، شهرت شریف به قابلیت‌هاست. حسین گفت که سبک رهبری شریف احتمالاً پایانی بر سیاست «روابط‌گرایانه» و پوپولیستی است که خان به آن معروف شد، جایی که او وعده‌های بزرگ اصلاحات را داد و گردهمایی‌های بزرگی برگزار کرد و در عوض شریف نخست وزیری خواهد بود که «کمتر صحبت می‌کند بیشتر کار می کند».

کارشناسان می‌گویند که شهباز شریف برخلاف برادرش نواز با نیروهای مسلح پاکستان که سیاست دفاعی و خارجی کشور را کنترل می‌کند، مناسبات بهتری دارد، در نیمی از تاریخ ۷۵ ساله پاکستان قدرت به طور مستقیم در دست ارتش بوده است.

شهباز شریف هفته گذشته در مصاحبه‌ای گفت که چه خوب و چه بد، مناسبات دوستانه با واشینگتن برای پاکستان حیاتی است. او در عین حال بر توسعه همکاری‌های اقتصادی با چین نیز تاکید کرد.

او روز دوشنبه گفت دولتش اجرای طرح‌های اقتصادی مشترک با چین را تسریع خواهد کرد. ارزش اقتصادی این طرح‌ها که تحت عنوان «مسیرهای اقتصادی چین و پاکستان» شناخته می‌شود، حدود ۶۰ میلیارد دلار و بخشی از طرح‌های بلندپروازانه چین موسوم به «ابتکار کمربند و جاده» است.

او اکنون رئیس دولت جدید جمهوری اسلامیِ ۲۲۰ میلیون نفری پاکستان، کشوری مجهز به سلاح هسته‌ای است که با مشکلات عدیده اقتصادی از جمله تورم بالا و بحران فزاینده انرژی دست و پنجه نرم می‌کند، با این حال وی روابط نزدیکی با غرب و متحدان منطقه ای آمریکا همچون عربستان سعودی و امارات متحده عربی برخوردار است.

وی طی سخنرانی در مجلس پاکستان با تاکید بر روابط با سایر کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران، گفت: دولت جدید اسلام‌آباد از تقویت روابط برادرانه با تهران از جمله توسعه همکاری‌های تجاری میان ۲ کشور همسایه حمایت می‌کند.

شهباز شریف و رجب طیب اردوغان

گفتنی است، “رجب طیب اردوغان” رئیس جمهوری ترکیه طی تماس تلفنی با شهباز شریف، انتخاب وی به عنوان نخست وزیر پاکستان را تبریک و بر لزوم توسعه همکاری‌های دوجانبه تاکید کرد.

“نارندرا مودی” نخست وزیر هند نیز طی پیامی به نخست وزیر جدید پاکستان تبریک گفت.

منبع: سیاست شرق ، خبرگزاری ها و وب سایت ها

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »