... امروز: پنجشنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - 11:09 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
هشدار رییس جمهور اوکراین؛

زلنسکی: ممکن است روسیه از سلاح‌های هسته‌ای یا شیمیایی استفاده کند

زلنسکی: جهان باید برای استفاده احتمالی روسیه از سلاح‌های شیمیایی یا هسته‌ای آماده باشد.

سیاست شرق _ ولودیمیر زلنسکی ، رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای که آخر هفته پخش شد، گفت که او معتقد است جهان باید برای استفاده احتمالی روسیه از سلاح‌های شیمیایی یا هسته‌ای آماده باشد.

به نقل از نیوزویک، این سخنان درست یک روز پس از اظهارات مشابه ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا در مورد روسیه ابراز شد که از «ناامیدی» ولادیمیر پوتین برای پیروزی در اوکراین خبر داده بود.

زلنسکی همچنین در این مصاحبه گفته است که پوتین می‌تواند از چنین سلاح‌هایی استفاده کند و خواهد کرد، زیرا برای جان مردم اوکراین ارزشی قائل نیست.

این در حالی است که مقامات روسیه، از جمله پوتین، پیش از این تهدید به استفاده از تسلیحات هسته‌ای فقط تحت شرایط خاص کرده‌ بودند، از جمله اگر کشور دیگری در «عملیات نظامی ویژه» مداخله کند، اصطلاح روسیه برای اشاره به حمله به اوکراین که در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) است.

رییس سازمان سیا، پیش تر و در روز پنجشنبه گفته بود که ایالات متحده همچنان در مورد استفاده از تسلیحات هسته‌ای «بسیار نگران» است، اما شواهدی دیده نشده است که نشان دهد چنین حمله‌ای می‌تواند به این زودی‌ها انجام شود، علی‌رغم تهدیدهای مداوم روسیه مبنی بر اینکه روسیه می‌تواند از سلاح های هسته ای استفاده کند.

ارتش روسیه از ۵ اسفند ۱۴۰۰(۲۴ فوریه) تهاجمی را علیه اوکراین تحت عنوان عملیات ویژه و برای حمایت از جدایی طلبان شرق این کشور انجام داد که تاکنون تلفات انسانی زیادی در پی داشته و نزدیک به یک چهارم جمعیت اوکراین را آواره و یا مجبور به پناهنده شدن به کشورهای مجاور نموده است.

تهاجم روسیه به اوکراین، با تصمیم این کشور برای پیوستن به ناتو بی ارتباط نیست، زیرا مسکو مخالف این تصمیم کیف و نقض بی طرفی این کشور است.

این در حالی است که مقامات روسیه، هرگونه نزدیکی ناتو به مرزهای این کشور را خط قرمز خود می دانند و که با آن به شدت مقابله خواهند کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »