... امروز: چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 11:12 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

واکنش‌ها به حمله تروریستی به مسجد شیعیان در مزارشریف

سازمان ملل متحد، کشورهای مختلف و شماری از شخصیت‌ها و سیاسیون داخلی و بین‌المللی با انتشار بیانیه‌ای حمله انتحاری به مسجد شیعیان در ولایت بلخ افغانستان را محکوم کردند.

سیاست شرق _ حمله تروریستی به مسجد شیعیان در شهر مزار شریف ولایت بلخ که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت با واکنش‌های داخلی و بین المللی مواجه شده است.

بیش از ۳۰ نمازگزار در یک مسجد شیعیان در شهر مزار شریف کشته شدند و بیش از ۹۰ نفر دیگر زخمی شدند. همچنین بمبگذاری دیگری در شهر قندوز را برعهده گرفت که در آن ۴ نفر کشته شدند.

همچنین انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای در کابل و ولسوالی خوگیانی ننگرهار در شرق رخ داد که دست‌کم ۴ نیروی طالبان را کشت.

مسجد شیعیان در محله‌ای به اسم “سه دکان” در شمال روضه، در شهر مزار شریف قرار دارد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حملات از تکرار وقوع انفجارهای متعدد در شهرهای مختلف افغانستان ابراز نگران کرد.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان «یوناما» طی بیانیه‌ای حمله وحشیانه روز پنجشنبه در مزار شریف را که غیرنظامیان را در یک مسجد هدف قرار داد، به شدیدترین الفاظ محکوم کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است: «حملات اخیر علیه غیرنظامیان نگران کننده است. باید این حملات فوراً پایان یابد و عاملان آن مجازات شوند.

ریچارد بنت، فرستاده ویژه آمریکا در امور حقوق بشر افغانستان، این بمب‌گذاری‌ها را محکوم کرده است.

او در توئیتی نوشت: «امروز انفجارهای دیگری در افغانستان روی داد. در مورد این حملات سیستماتیک به مدارس و مساجد باید تحقیقات فوری انجام شود و مسئولان نقض حقوق بشر باید شناسایی و مجازات شوند».

حامد کرزی، رئیس‌جمهور سابق افغانستان با انتشار پیامی در صفحه فس‌بوک خود اعلام کرد: «دشمنان صلح و آرامش مردم افغانستان بار ديگر با ارتكاب جنايت ضدبشرى شمارى از شهروندان ما را حين اداى نماز در مسجد جامع سه دکان شهر مزار_شریف شهيد و زخمى کردند.»

وی در ادامه افزود: «اين حملات تروریستی که در تضاد با تمام اصول و ارزش‌های انسانی و اسلامی است را به شدت محکوم می‌کنم.»

عبدالله عبدالله، رئیس سابق شورای عالی مصالحه ملی نیز ضمن محکوم کردن این حمله غیرانسانی و جنایتکارانه، تاکید کرد:« برادران و خواهران اهل سنت و تشیع، بخش‌های جدایی ناپذیر ملت ما هستند. غم و درد آنها، غم و درد تمام مردم افغانستان است.»

عبدالله تصریح کرد: « هدف قرار دادن نمازگزاران، دانش‌آموزان، اماكن مذهبی و نهادهای آموزشی جنایت ضدبشری و خلاف تمام اصول و ارزش‌های دینی و انسانی است.»

از سوی دیگر٬ ذبیح الله مجاهد، سخنگوی دولت موقت طالبان با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد: «”امارت اسلامی” حملات انفجاری در کابل، بلخ و کندز که منجر به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان شده است را محکوم می‌کند.

گفتنی است روز پنجشنبه انفجار در مسجد سه دکان بزرگترین و قدیمی ترین مسجد شیعیان در قلب شهر مزار شریف هنگام ادای نماز ظهر، موجب کشته و زخمی شدن افراد زیادی شد.در پی وقوع انفجار در مسجد سه دکان در شهر مزار شریف در شمال افغانستان دستکم ۱۰ نفر کشته و ۴۰ تن دیگر نیز زخمی شدند. اما به گفته شاهدان عینی شمار واقعی قربانیان این حادثه بیشتر از آمار اعلام شده است.

گروه تروریستی داعش با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی، مسئولیت بمب‌گذاری در یک مسجد شیعیان در شهر مزار شریف در شمال افغانستان را برعهده گرفت.

اول فروردین ماه نیز در بمب‌گذاری در مسجد شیعیان در شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ افغانستان نیز ۱۱ کشته و ده‌ها مجروح برجای گذاشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »