... امروز: پنجشنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - 6:36 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

إرکان، اولین زنی که، رئیس بانک مرکزی ترکیه شد

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط سانفرانسیسکو بیزینس تایمز در سال 2018، حفیظه گای إرکن به عنوان تنها زن زیر 40 سال برای داشتن عنوان رئیس یا مدیر عامل در 100 بانک بزرگ آمریکا انتخاب شد.

سیاست شرق _ رجب طیب اردوغان،رئیس جمهور ترکیه، خانم «حفیظه گای إرکان» را به عنوان رئیس بانک مرکزی این کشور، منصوب کرد.

به نقل از الجزیره، این برای اولین بار است که یک زن برای تصدی چنین پستی در ترکیه منصوب می شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در حال آماده شدن برای بازنگری در سیاست های پولی خود پس از کاهش مداوم نرخ ارز ملی است،لذا تصمیم به انتصاب “حفیظه گای إرکن” به عنوان رئیس بانک مرکزی گرفت.

خانم « إرکان» پنجمین نفری خواهد بود که طی ۴ سال گذشته ریاست بانک مرکزی را بر عهده می‌گیرد و جایگزین شهاب کاوچی اوغلو می‌شود که کمپین اردوغان برای کاهش نرخ‌های بهره را رهبری می‌کرد که باعث سقوط تاریخی پول ملی در سال ۲۰۲۱ شد و تورم را به اوج ۲۴ سال رساند. زمانی که سال گذشته از ۸۵ درصد فراتر رفت.

ارزش پول ترکیه در این هفته کاهش یافت و رکوردی از پایین ترین سطح خود را ثبت کرد و پس از اعلام این خبر با ۲۳.۵۰۱۰ لیر در برابر هر دلار معامله شد که نزدیک به پایین ترین سطح رکورد بود.

حفیظه گای إرکان کیست؟

حفیظه گای إرکان ( HAFİZE GAYE ERKAN )، متولد ۱۹۸۲ با رتبه دوم از دبیرستان استانبول فارغ التحصیل شد و با کسب امتیاز از گروه مهندسی صنایع بوغازیچی فارغ التحصیل شد. 

ارکان اولین دانشجوی تاریخ دانشگاه پرینستون شد که با بورس تحصیلی کامل در آنجا تحصیل کرد و دکترای خود را در یک سال به پایان رساند. حفیظه گای إرکن با همکاری بسیاری از غول های مالی مانند گلدمن ساکس، در سال ۲٠۱۷ به ریاست بانک First Republic در ایالات متحده ارتقا یافت.

حفیظه گای إرکان که در ایالات متحده به “دختر ترکیه ای عالی” معروف است، متخصص بانکداری، سرمایه گذاری، مدیریت ریسک، فناوری و نوآوری دیجیتال است. برای نزدیک به هشت سال در بانک فرست ریپابلیک، او به‌عنوان مدیر اجرایی، رئیس، عضو هیئت مدیره، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری، سپرده‌گذار ارشد و معاون ریسک خدمت کرد.

إرکان از گروه مهندسی صنایع دانشگاه بوغازیچی با رتبه اول فارغ التحصیل شد و دکترای خود را در تحقیقات عملیات و مهندسی مالی در دانشگاه پرینستون به پایان رساند. او فارغ التحصیل برنامه مدیریت پیشرفته مدرسه بازرگانی هاروارد و برنامه اجرایی مدیریت کسب و کار استنفورد است.

او پیش از این، ده سال را در بانک سرمایه گذاری آمریکایی گلدمن ساکس گذراند. او به عنوان مدیر عامل و رئیس تجزیه و تحلیل و استراتژی های گروه مؤسسات مالی، به هیئت مدیره و تیم های مدیریت ارشد بانک ها و شرکت های بیمه بزرگ ایالات متحده در زمینه مدیریت ترازنامه، تست استرس و برنامه ریزی سرمایه، مدیریت ریسک، و ادغام و تملک مشاوره داده است.

إرکان در شورای مشورتی گروه تحقیقات عملیات و مهندسی مالی در دانشگاه پرینستون خدمت می کند.

در سال ۲۰۱۹، او در فهرست زنان برجسته کرین در بانکداری و امور مالی و در فهرست زنان بانکدار آمریکایی قرار گرفت. در سال ۲۰۱۸، او به فهرست ۴۰ نفره زیر ۴۰ سال سانفرانسیسکو بیزینس تایمز و لیست ۴۰ زیر ۴۰ سال تجارت کرین نیویورک انتخاب شد.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط سانفرانسیسکو بیزینس تایمز در سال ۲۰۱۸، حفیظه گای إرکان به عنوان تنها زن زیر ۴۰ سال برای داشتن عنوان رئیس یا مدیر عامل در ۱۰۰ بانک بزرگ آمریکا انتخاب شد.

شغل فعال بانکی

همچنین حفیظه گای إرکن در هیئت مدیره مشارکت برای شهر نیویورک خدمت می کرد و از حامیان فعال ائتلاف ملی برای مدارس دخترانه است.

إرکن بنیانگذار برنامه همیاران جمهوری اول ترکیه است، این برنامه اولین در نوع خود است که زنان جوان محروم را به سمت یک زندگی هدفمند از طریق آموزش STEM، راهنمایی و توسعه حرفه ای راهنمایی می کند. او همچنین عضو سازمان روسای جمهور جوان، شورای روابط خارجی و مجمع بین المللی زنان است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »