... امروز: چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - 2:31 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0
در بحبوحه مذاکرات هسته ای؛

آمریکا، وزیر اطلاعات و وزارت اطلاعات ایران را تحریم کرد

بنا به ادعای وزارت خزانه‌داری آمریکا، در ژوئیه 2022، عوامل تهدید سایبری، که توسط دولت ایران حمایت می‌شوند و وزارت اطلاعات، سیستم‌های کامپیوتری دولت آلبانی را مختل کردند و دولت را مجبور به تعلیق خدمات عمومی آنلاین برای شهروندان خود کرد.

سیاست شرق _ دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) طی بیانیه ای اعلام داشت: وزارت اطلاعات و امنیت ایران (MOIS) و وزیر اطلاعات آن، را به دلیل مشارکت در فعالیت های سایبری علیه ایالات متحده و متحدانش تحریم شدند.

بنا به ادعای وزارت خزانه‌داری آمریکا، در ژوئیه ۲۰۲۲، عوامل تهدید سایبری، که توسط دولت ایران حمایت می‌شوند و وزارت اطلاعات، سیستم‌های کامپیوتری دولت آلبانی را مختل کردند و دولت را مجبور به تعلیق خدمات عمومی آنلاین برای شهروندان خود کرد.

برایان ای. نلسون، معاون وزیر خزانه داری در امور تروریسم و ​​اطلاعات مالی، مدعی شد: «حمله سایبری ایران علیه آلبانی هنجارهای رفتار مسئولانه دولت در زمان صلح در فضای سایبری را نادیده می گیرد، که شامل هنجار خودداری از آسیب رساندن به زیرساخت های حیاتی است که خدماتی را به مردم ارائه می دهد.

وی افزود: ما فعالیت های سایبری تهاجمی فزاینده ایران را که ایالات متحده یا متحدان و شرکای ما را هدف قرار می دهد، تحمل نخواهیم کرد.

اقدام امروز بر اساس فرمان اجرایی (EO) 13694 اصلاح شده انجام می شود که افرادی را که در فعالیت های مخرب سایبری شرکت می کنند، هدف قرار می دهد.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، قبلاً نیز بر اساس دستورات اجرایی ۱۳۲۲۴، ۱۳۴۷۲ و ۱۳۵۵۳ تحریم شده بود.

بنا به اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، حجت الاسلام اسماعیل خطیب و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، تحت شرایط تحریم های ثانویه قرار خواهند گرفت.

پیامدهای تحریم ها

در نتیجه تحریم آمریکا، تمام دارایی ها و منافع در اموال اهداف تعیین شده که تحت صلاحیت قضایی ایالات متحده هستند، مسدود شده است و افراد آمریکایی به طور کلی از انجام معاملات با آنها منع می شوند. علاوه بر این، هر نهادی که ۵۰ درصد یا بیشتر متعلق به یک یا چند شخص تعیین شده باشد نیز مسدود می شود. همه معاملات توسط افراد ایالات متحده یا در داخل ایالات متحده (یا ترانزیت) که شامل هرگونه دارایی یا منافع در دارایی افراد تعیین شده یا مسدود شده باشد، ممنوع است، مگر اینکه مجوز عمومی یا خاص صادر شده توسط OFAC مجاز باشد، یا معاف باشد. این ممنوعیت ها شامل انجام هر گونه مشارکت یا ارائه وجوه، کالا یا خدمات توسط، به یا به نفع هر شخص مسدود شده و دریافت هر گونه مشارکت یا ارائه وجوه، کالا یا خدمات از هر شخص دیگری است.

تحریم های جدید آمریکا و مذاکرات پیش رو با ایران

اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه وزیر اطلاعات و وزارتخانه مربوطه، پس از آن صورت گرفت که دولت آلبانی مدعی حمله سایبری به زیرساخت های عمومی این کشور از سوی یک کشور خارجی شد‌.

پس از حضور کارشناسان آمریکایی جهت بررسی این ادعا و اتهام زنی به جمهوری اسلامی ایران در این رابطه، دولت آلبانی اقدام به قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران نمود و به اعضای سفارت ایران در تیرانا، ۲۴ ساعت فرصت داد تا خاک این کشور را ترک کنند.(بیشتر بخوانید)

با ابن حال، به نظر می رسد تحریم های جدید آمریکا، در جهت افزایش فشارهای دیپلماتیک به ایران در بحبوحه مذاکرات هسته ای با ایران صورت گرفته است.

در همین رابطه، آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا در توئیتی نوشت: ما وزارت اطلاعات و امنیت ایران و وزیر آن را به دلیل مشارکت در فعالیت‌های سایبری علیه آمریکا و متحدان ما تحریم می‌کنیم. ما حملات سایبری که منافع، زیرساخت‌ها یا خدمات ایالات متحده یا متحدانمان را هدف قرار می‌دهند را تحمل نمی‌کنیم.

این در حالی است که، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با مردود شمردن ادعاهای بی‌اساس مطرح‌شده از سوی دولت آلبانی علیه جمهوری اسلامی ایران، تصمیم این کشور به قطع روابط سیاسی با کشورمان را بر اساس چنین ادعاهای بی پایه، اقدامی نسنجیده و فاقد دوراندیشی در روابط بین‌المللی دانست.

وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه در واکنش به اقدام ضدایرانی دولت آلبانی، با اشاره به مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه فضای سایبری در مجامع چندجانبه و بین‌المللی در راستای تدوین ضوابط و قاعده مند کردن این حوزه، تأکید شده است، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای هدف حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی خود، هرگونه استفاده از فضای سایبری به عنوان ابزاری برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی سایر کشورها را مردود و محکوم می‌شمارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »