... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 8:19 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه؛ ماکرون یا لوپن؟

حدود ۴۸.۷ میلیون نفر در این انتخابات واجد شرایط رای دادن هستند و رای‌گیری به مدت ۱۲ ساعت ادامه خواهد داشت.

سیاست شرق _ مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه روز یکشنبه ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) آغاز شده است و شهروندان فرانسوی برای انتخاب رئیس‌جمهور برگزیده خود از ساعت ۸ صبح به وقت محلی به پای صندوق‌های رای رفته‌اند.

به نقل از یورونیوز، در این انتخابات امانوئل ماکرون، رئیس جمهور راست میانه کنونی و مارین لوپن رقیب او از جناح راست افراطی به رقابت می‌پردازند و برنده برای مدت ۵ سال در کاخ الیزه حکومت خواهد کرد.

آخرین نظرسنجی‌ها از برتری نسبی آقای ماکرون حکایت دارند، با این حال مارین لوپن در صورت رأی آوردن نخستین رهبر فرانسه از جناح راست افراطی و نخستین رئیس جمهور زن این کشور خواهد شد.

حدود ۴۸.۷ میلیون نفر در این انتخابات واجد شرایط رای دادن هستند و رای‌گیری به مدت ۱۲ ساعت ادامه خواهد داشت.

اولویت اصلی ماکرون و لوپن در صورت پیروزی چیست؟

امانوئل ماکرون، نامزد حزب میانه‌رو جمهوری به پیش، اعلام کرده که در صورت رهیابی مجدد به کاخ الیزه، تصویب قانونی را در حمایت از افزایش قدرت خرید مردم فرانسه در اولویت کاری خود قرار خواهد داد. در مقابل مارین لوپن، نامزد حزب راست افراطی، اجتماع ملی، نیز تاکید کرده که در صورت غلبه بر رقیب خود، گفتگوها با همتایان اروپایی را برای نزدیکی استراتژیک روسیه و ناتو آغاز خواهد کرد.  

آخرین نظرسنجی‌ها چه کسی را پیروز انتخابات می‌دانند؟

نظرسنجی‌ها طی یک هفته گذشته برنده انتخابات را رئیس‌جمهور کنونی دانسته‌اند. بنابر ارقام منتشره، به طور میانگین امانوئل ماکرون با ۵۴ تا ۵۶.۵ درصد آرا در مقابل مارین لوپن با ۴۳.۵ تا ۴۶ درصد آرا به برتری خواهد رسید.

با این حال در صورت غیبت رای‌دهندگان و تغییر تعداد شرکت‌کنندگان انتخابات در روز یکشنبه این نسبت می‌تواند به هم بخورد.

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی موسسه ایپسوس، حدود ۶۹ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که مطمئناً رای خواهند داد. این میزان در مقایسه با نظرسنجی  مشابه در سال ۲۰۱۷ حدود شش درصد کاهش نشان می‌دهد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »