... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 11:43 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

تحولات جنگ اوکراین؛ نشست ۴۰کشور در حمایت از اوکراین/ قطع گاز به لهستان و بلغارستان/ هشدار روسیه به مستشاران غربی

وزیر دفاع آمریکا هدف از برگزاری این نشست ماهانه را هماهنگی و تقویت حمایت نظامی از اوکراین و اطمینان از توانایی آن برای دفع هرگونه حمله روسیه در آینده عنوان نمود
نشست رهبران نظامی ۴۰ کشور در پایگاه رامشتاین در آلمان برای هماهنگی کمک های نظامی به اوکراین

سیاست شرق _ وزیر دفاع آمریکا می گوید که واشنگتن و متحدانش تصمیم گرفتند یک گروه تماس ماهانه تشکیل دهند تا از توانایی اوکراین برای دفع حمله نظامی روسیه اطمینان حاصل کنند، این در حالی است که مقامات اوکراین گفتند که نیروهای روسیه یک پل مهم ارتباطی بین اوکراین و رومانی را برای متوقف کردن تدارکات ارتش غربی تخریب کردند.

به نقل از الجزیره قطر، دیروز سه شنبه در پایگاه آمریکایی رامشتاین در جنوب آلمان، نشست گروه مشورتی امنیتی اوکراین با حضور ۴۰ کشور به پایان رسید، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا هدف از برگزاری این نشست ماهانه را هماهنگی و تقویت حمایت نظامی از اوکراین و اطمینان از توانایی آن برای دفع هرگونه حمله روسیه در آینده عنوان نمود.  وزیردفاع آمریکا همچنین گفت که جنگ اوکراین به شدت توانایی های نظامی روسیه را تضعیف کرده است و جبران آن کار دشواری خواهد بود.

در همین زمینه، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، گفت که هدف اصلی مذاکرات در پایگاه رامشتاین، هماهنگ کردن افزایش کمک‌های امنیتی به کی‌یف از جمله سلاح‌های سنگین، پهپادهای مسلح ، مهمات و غیره است.

تصمیم آلمان

در همین رابطه ، کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان گفت که کشورش تصمیم گرفته است تا خودروهای زرهی ضد هوایی Gepard را در اختیار اوکراین قرار دهد. او افزود که این نوع وسیله نقلیه همان چیزی است که اوکراین اکنون برای ایمن سازی حریم هوایی خود به آن نیاز دارد.

گوترش در مسکو

از سوی دیگر، به عنوان بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش پیامدهای فاجعه‌بار انسانی جنگ، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه در مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه وی گفت‌وگو کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به گزارش‌هایی درباره جنایات جنگی احتمالی در اوکراین ابراز نگرانی کرد. او گفت که این نیاز به یک تحقیق مستقل دارد.

گوترش افزود که مداخله روسیه در اوکراین نقض مبانی سازمان ملل است و خواستار پایان فوری این درگیری شد. گوترش همچنین پیشنهاد تشکیل یک گروه تماس بشردوستانه را داد و گفت که سازمان ملل آماده است تا در نجات جان مردم در شهر ماریوپل در جنوب اوکراین نقش ایفا کند.

هشدار روسیه به کشورهای غربی

در همین حال، نیکلای پاتروشف، دبیرکل شورای امنیت ملی روسیه هشدار داد که سیاست‌های واشنگتن و بقول او رژیم کی یف، می‌تواند منجر به فروپاشی اوکراین و تقسیم آن به چند کشور شود. پاتروشف در یک مصاحبه مطبوعاتی معتقد است که سناریوهای غم انگیز بحران های جهانی در گذشته و حال، توسط سیاست های واشنگتن تحمیل شده است.

پاتروشف همچنین پیش بینی کرد که تعداد پناهندگان اوکراینی در اروپا به ۱۰ میلیون نفر برسد. به قول او اروپا را با بحران های سیاسی و اقتصادی، افزایش نرخ تورم و سطح پایین درآمد شهروندان اروپایی تهدید می کند.

دیدار وزرای خارجه آمریکا و چک

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن با یان لیپاوسکی همتای چک خود دیدار کرد.بلینکن در این دیدار از حمایت دولت چک از اوکراین از طریق کمک های نظامی و بشردوستانه و پذیرش بیش از ۳۰۰۰۰۰ پناهجوی اوکراینی قدردانی کرد.

وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت که دو وزیر موافقت کردند آنچه را که به عنوان جنایات مرتکب شده توسط نیروهای روسیه توصیف می کند و لزوم احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را محکوم کنند.

بلغارستان و لهستان

خبرگزاری رویترز در زمینه پیامدهای جنگ به نقل از وزارت انرژی بلغارستان گزارش داد که «گازپروم» روسیه به شرکت گاز بلغارستان اطلاع داده است که از امروز چهارشنبه عرضه گاز را متوقف خواهد کرد.

رویترز همچنین به نقل از PGNiG، بزرگترین شرکت انرژی لهستان، نوشت که گازپروم به آن اطلاع داده است که عرضه گاز به لهستان از طریق خط لوله یامال از صبح چهارشنبه متوقف خواهد شد. این شرکت لهستانی توضیح داد که توقف جریان گاز نقض توافقنامه یامال است و این حق دارد که برای خسارت ناشی از آن مطالبه غرامت کند.

مقامات لهستانی اعلام کردند که عرضه گازپروم می تواند با جریان گاز از مقصدهای نامشخص دیگر جبران شود.

گازپروم به نوبه خود از تایید یا تکذیب خبر تعلیق گاز به لهستان خودداری کرد و سخنگوی این شرکت گفت که لهستان امروز موظف است هزینه های گازرسانی را مطابق با روش های پرداخت جدید پرداخت کند. تبدیل اجباری ارز به روبل باید امروز انجام شود.

تخریب پل ارتباطی اوکراین و رومانی

در سطح میدانی، مقامات اوکراینی روز سه‌شنبه گفتند که نیروهای روسیه در حال بمباران پل‌ها و راه‌آهن‌ها در این کشور هستند تا از رسیدن محموله‌های تسلیحاتی غربی به نیروهای اوکراینی جلوگیری کنند، پس از آن که مسکو یک پل استراتژیک را که اوکراین را به رومانی متصل می‌کند، تخریب کرد.

الکساندر کامیشین، مدیر راه‌آهن اوکراین گفت: پل آهنی عبوری از دهانه رودخانه دنیستر روز سه‌شنبه بر اثر حمله موشکی نیروهای روسی آسیب دید.

این پل رومانی را به شهر اودسا در جنوب اوکراین در سواحل دریای سیاه متصل می کند. به گفته مقامات اوکراینی، این اعتصاب هیچ تلفاتی نداشته است.

سوی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از ویاچسلاو گلادکوف فرماندار روس بلگورود گزارش داد که در سحرگاه امروز چهارشنبه صدای انفجارهایی در شهر بلگورود در نزدیکی مرز اوکراین شنیده شد و آتش سوزی در یک انبار مهمات رخ داد.
در اوایل ماه جاری، مسکو کیف را به حمله به یک انبار سوخت در بلگورود با هلیکوپتر متهم کرد.

ضربات انتقامی

اوایل روز سه‌شنبه، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، در صورتی که بریتانیا به تحریک اوکراین برای حمله به اهدافی در داخل خاک روسیه با سلاح‌های غربی ادامه دهد، آماده انجام حملات موشکی تلافی جویانه دقیق علیه مراکز تصمیم‌گیری در کی یف است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اضافه کرد که حضور مستشاران غربی در مراکز تصمیم‌گیری اوکراین لزوماً مشکلی برای پاسخ روسیه ایجاد نمی‌کند.

از سوی دیگر، مسکو اعلام کرد که نیروهای اوکراینی کنترل کل استان خرسون در جنوب اوکراین و بخش بزرگی از ۳ استان زاپوروژیه، خارکف و میکولایف را از دست داده‌اند.

از سوی دیگر، ستاد کل اوکراین اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۶ حمله روسیه را که مواضع ارتش اوکراین در لوگانسک و دونتسک در شرق این کشور را هدف قرار داده بودند، دفع کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »