... امروز: جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 1:24 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
علی رغم اعلام عفو عمومی؛

گزارش قتل گسترده کارمندان دولت پیشین توسط طالبان افغانستان

رهبران طالبان چنین اقداماتی را تایید ولی آنها را به برخی عناصر خودسر و اختلافات قومی نسبت داده اند.

سیاست شرق _ گزارش ها حاکی از آن است که طالبان افغانستان حدود ۵۰۰ نفر از کارمندان دولت و اعضای نیروهای امنیتی پیشین را در شش ماه حکومت‌داری خود در افغانستان کُشته‌ و یا ربوده‌اند.

به نقل از نیویورک تایمز، در این گزارش آمده است که تمام ۴۹۰ مورد کُشته شدن و ناپدیدن شدن افغانیان توسط طالبان را به‌گونه‌ جداگانه بررسی کرده و در تهیه‌ی این گزارش با استفاده از انواع روش‌های راستی‌آزمایی که شامل انجام تحقیقات تصویری، تأیید گزارش‌های خبری محلی، هم‌کاری با سازمان‌های حقوق بشری و مصاحبه با بازمانده‌گان و اعضای خانواده قربانیان صورت گرفته است.

در این گزارش آمده است که طالبان پس از تسلط بر افغانستان نظامیان پیشین را بازداشت، به قتل رسانده و یا به محل نامعلومی انتقال داده است.

روزنامه‌ی نیویارک تایمز در این گزارش نیز اشاره کرده که رهبران طالبان چنین اقداماتی را تایید ولی آنها را به برخی عناصر خودسر و اختلافات قومی نسبت داده اند.

طبق گزارش، تنها در ولایت بغلان ۸۶ نظامی پیشین در شش ماه نخست اداره‌ی طالبان از سوی نیروهای این گروه کُشته شده‌اند‌ و بیش‌ترین ناپدیدها در ولایت قندهار ثبت شده است.

این گزارش اعلام اداره‌ی طالبان مبنی بر عفو عمومی را یک ادعای دروغ خوانده و گفته است که طالبان از اعلام عفو عمومی به‌حیث بهانه و به دام‌انداختن نظامیان پیشین استفاده می‌کنند.

هم‌چنان در گزارش نیویارک تایمز آمده است که حمله‌های انتقام‌جویانه‌ی طالبان بر نظامیان و کارمندان حکومت پیشین هدف‌مندانه و عمدی بوده است.

گزارش همچنین ادعا کرده است که طالبان به‌خاطر کسب کمک‌های مالی و حمایت کشورهای غربی در مورد عفو عمومی نظامیان و کارمندان حکومت پیشین دروغ گفته و تظاهر کردند.

طالبان پس از این‌ که کابل را تصرف کرد، عفو عمومی اعلام کردند و تعهد سپردند که انتقام‌جویی نخواهند کرد.

مقام‌های نظامی طالبان از جمله سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله‌ی حکومت طالبان گفته بود که این عفو شرعی است و براساس آن هیچ‌کسی مجازات نخواهد شد و همه بخشیده شده‌اند.

پیش از این نیز ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به اظهارات سرمنشی سازمان ملل متحد مبنی بر کُشته شدن ۱۰۰ تَن از عضوهای حکومت پیشین پس از روی‌کار آمدن طالبان در افغانستان، ادعا کرده بود که چنین گزارش نادرست است.

پیش از این «سعید خوستی» سخنگوی وزارت کشور طالبان اعلام کرد که در ادامه روند تصفیه صفوف طالبان تاکنون تعداد زیادی برکنار و یا زندانی شده‌اند.

خوستی گفته بود که این افراد به اتهام سوءاستفاده از نام طالبان و آزار و اذیت مردم برکنار و یا زندانی شده‌اند.

مقامات طالبان پیش از این نیز گفته بودند که روند توزیع کارت هویت و یونیفورم‌های نظامی برای اعضای طالبان برای جلوگیری از  سوء استفاده از نام آن‌ها بزودی آغاز می‌شود.

شورای وزیران طالبان با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم برای اخراج افراد «نامطلوب» از صفوف طالبان خبر داده بود که منجر به ایجاد کمیسیون تصفیه شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »