... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - 11:42 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه
کپی شد!
0

دیدار رئیس جمهور تاجیکستان با رهبر انقلاب

رهبر انقلاب: نگرانی‌های ایران و تاجیکستان درباره افغانستان مشترک است و هر دو کشور از گسترش تروریسم و رشد گروه های تکفیری در این کشور نگران هستند.

سیاست شرق _ امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان و هیات همراه، امروز دوشنبه با رهبر انقلاب دیدار کردند.

به نقل از ایرنا، حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار، تحریم را اسلحه قدرت‌ها مقابل کشورها خواندند و تأکید کردند: آن چیزی که این اسلحه را از کار می‌اندازد توجه به نیروها و ظرفیت‌های درونی است.

رهبر انقلاب تأکید کردند: ظرفیت‌های گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف بسیار فراتر از سطح کنونی است و باید با توجه به سیاست دولت ایران مبنی بر تقویت روابط با همسایگان، روابط دو کشور دچار تحول اساسی شود.رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اشتراکات عمیق تاریخی، دینی، فرهنگی و زبانیِ ایران و تاجیکستان، دو کشور را همچون خویشاوند و برادر خواندند.

ایشان از اقدامات رئیس جمهور تاجیکستان در گسترش زبان فارسی تقدیر و با اشاره به نخستین سفر خارجی آقای رئیسی به تاجیکستان تأکید کردند: انجام این سفر نشان‌دهنده اهتمام دولت برای گسترش روابط با تاجیکستان است و در یک‌سال گذشته نیز سطح روابط افزایش یافته است اما با نقطه مطلوب بسیار فاصله دارد.

رهبر انقلاب ظرفیت‌های فنی و مهندسی، صنعتی و علمی ایران را برای کمک به تاجیکستان بسیار مستعد و مهم ارزیابی کردند و افزودند: برای استفاده از این ظرفیت‌ها و گسترش جدی همکاری‌ها باید کمیسیون مشترک به‌صورت جدی برای همه اسناد امضاء شده برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کند تا به مرحله عملیاتی برسند.

ایشان اقلیم متنوع ایران و زمین‌ها و دشت‌های پهناور و پیشرفت های علمی و فناوری و صنعتی و شرکت های دانش بنیان در ایران و همچنین آب فراوان و معادن گسترده در تاجیکستان را زمینه‌های ارتقاء همکاری‌های مشترک برشمردند و خاطرنشان کردند: با وجود تحریم‌ها جمهوری اسلامی ایران پیشرفت های خوبی در زمینه‌های مختلف داشته است و اگر تحریم‌ها نبود، این پیشرفت ها به دست نمی‌آمد زیرا تحریم‌ها باعث شد تا به نیرو و ظرفیت‌های داخلی خود اتکا کنیم.

رهبر انقلاب تحریم را اسلحه قدرت ها در مقابل کشورها خواندند و تأکید کردند: آن چیزی که این اسلحه را از کار می‌اندازد، توجه به نیروها و ظرفیت‌های درونی است.

ایشان با تأکید بر اینکه یکی از عرصه‌های همکاری و هم‌فکری میان ایران و تاجیکستان، مسائل منطقه و به ویژه وضعیت افغانستان است، گفتند: نگرانی‌های ایران و تاجیکستان درباره افغانستان مشترک است و هر دو کشور از گسترش تروریسم و رشد گروه های تکفیری در این کشور نگران هستند و ما معتقدیم که آقایانی که اکنون در افغانستان برسر کار هستند باید بتوانند با یک حکومت جامع و فراگیر از همه گروه‌ها استفاده کنند.

ایشان همچنین با اشاره به سفر اخیر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به تاجیکستان و افتتاح کارخانه تولید پهپاد، اینگونه همکاری‌ها را بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کردند: پهپاد امروز عامل مهمی در امنیت کشورها است.

در این دیدار که سیدابراهیم رئیسی جمهور نیز حضور داشت، امامعلی رحمان با ابراز خرسندی فراوان از حضور در تهران و دیدار با رهبر انقلاب اسلامی به گفت وگوهای خود با رئیس جمهور ایران اشاره کرد و گفت: مذاکرات خوبی در زمینه‌های مختلف از جمله روابط تجاری و اقتصادی و صنعتی انجام شد و با توجه به اسناد امضاء شده امید است با هدایت‌های جنابعالی، روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

وی نگرانی‌های امنیتی بویژه درباره افغانستان و گسترش تروریسم را از موضوعات مهم میان دو کشور برشمرد و افزود: ما خواستار صلح و آرامش و حکومتی با حضور همه قومیت‌ها، در افغانستان هستیم و امیدواریم با افزایش همکاری‌های امنیتی ایران و تاجیکستان، بتوان بر نگرانی‌ها غلبه کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »