... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 8:59 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

هجدهمین رمان گابریل گارسیا مارکز، ده سال پس از مرگ او منتشر می‌ شود

به گفته پسران مارکز، مطالعه آخرین اثر وی پس از انتشار نشان خواهد داد که این اثر نیز بخش های ویژه ای دارد که بیانگر سبک همیشگی او هستند، سبکی که خواننده را هنگام مطالعه جادو می‌کند.

سیاست شرق _ هجدهمین رمان «گابریل گارسیا مارکز»، نویسنده نامدار کلمبیائی و برنده نوبل ادبی سال ۱۹۸۲ میلادی، همزمان با دهمین سالگرد مرگ او منتشر می شود. این رمان “در ماه اوت همدیگر را خواهیم دید” نام دارد.

به نقل از هفته نامه اشپیگل آلمان، گابریل گارسیا مارکز، نامدارترین نویسنده ادبیات جادوئی و خالق رمان بی نظیر «صدسال تنهائی»، در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ میلادی هنگامی که ۷۲ سال داشت، پس از ۱۵ سال درگیری با سرطان غدد لنفاوی با جهان بدورد گفت. او هنگام مرگ سرشناس‌ترین و محبوب‌ترین نویسنده جهان بود.

مارکز در سال ۱۹۲۷ میلادی، در اواخر جنگ جهانی اول زاده شد. او، پدر و مادر خود را در کودکی از دست داد و به وسیله پدربزرگی آزادی خواه و مادربزرگی در قصه پردازی کم نظیر بود، رشد کرد. نویسنده بزرگ کلمبیائی، با گوش سپردن به قصه های افسانه ای مادربزرگ به جهان پر رمز و راز رئالیسم(واقع گرایی) جادوئی وارد شد و با انتشار ۱۷ رمان پرفروشی که به تمام زبان های زنده جهان برگردانده شدند، جایگاه سرآمد این ژانر ادبی را احراز کرد.

رمانی دیگر در سبک همیشگی

رمان “در ماه اوت همدیگر را خواهیم دید” با گذشت ۹ سال از درگذشت مارکز هنوز منتشر نشده است. به گفته پسران او رودریگو و گنزالو گارسیا این کتاب محصول سال های سخت پایان زندگی مارکز است که به رغم همه مشکلات روحی و جسمی فشار زیادی را برای پایان دادن به عمر خود، تحمیل کرد.

به گفته پسران مارکز، مطالعه آخرین اثر وی پس از انتشار نشان خواهد داد که این اثر نیز بخش های ویژه ای دارد که بیانگر سبک همیشگی او هستند، سبکی که خواننده را هنگام مطالعه جادو می‌کند.

“راندوم هوز” ناشر آثار مارکز در مکزیک، ضمن ابراز افتخار و خرسندی از تلاش در راه انتشار آخرین رمان مارکز، ۱۰ سال پس از مرگ او، اعلام کرده که این کتاب برای نخستین بار به استثنای مکزیکو در حوزه زبان اسپانیایی منتشر می‌شود و طبیعی است که به سرعت به تمام زبان های زنده دنیا ترجمه خواهد شد.

جوائز و کتاب‌ها

گارسیا مارکز که با نوشتن رمان پرفروش «صدسال تنهائی» به شهرت جهانی دست یافت، علاوه بر نوبل ادبی سال ۱۹۸۲، “جایزه ادبی کلمبیا”، جایزه لس آنجلس تایمز، جایزه “رومولو گایه گوس” ونزوئلا و جایزه بین المللی ادبیات نوئستات معروف به نوبل آمریکائی را از آن خود کرد.

کتاب هائی که گابریل گارسیا مارکز در دواران حیات خود به یادگار گذاشته است، عبارتند از: صدسال تنهائی، پائیز پدرسالار، عشق سال های وبا، ساعت شوم، کسی به سرهنگ نامه نمی‌نویسد، خاطرات روسپیان غمگین من، زنده ام که روایت کنم، گزارش یک مرگ، گزارش یک آدم ربائی، توفان بزرگ، تشییع جنازه مادربزرگ، ژنرال در هزارتوی خود، داستان باورنکردنی و غم انگیز آرندیرای ساده دل و مادربزرگ سنگدلش، زائران غریب، از عشق و شیاطین دیگر، سرگذشت یک غریق و یادداشت های روزهای تنهائی.

یک روزنامه‌نگار زبده

گارسیا مارگز در آمیختن واقعیت و تخیل هنری یگانه بود، همین ویژگی او را به برجسته‌ترین نویسنده سبک رئالیسم جادوئی تبدیل کرد. مارکز را بیشتر به خاطر همین سبک ادبی می شناسند، اما او روزنامه نگار زبده ای هم بود و بسیاری از آثار او متاثر از توانائی او در این عرصه هستند. گزارش یک مرگ و گزارش یک آدم ربائی از جمله آثاری هستند که توانائی های ژورنالیستی نویسنده نامدار آمریکای لاتین را برجسته می‌کنند

مارکز یک نویسنده به تمام معنا مردم گرا بود. آثار او روایتگر جوامع دیکتاتور زده و شخصیت های داستان هایش همگی نمادهای همین جوامع هستند.

در نهایت می توان گفت که آثار مارکز متاثر از محیط زندگی او هستند که به کشور کلمبیا محدود نبود. او سال‌ها به عنوان روزنامه‌نگار در کشورهای اروپائی، از جمله اسپانیا و کشورهای آمریکای لاتین از جمله مکزیک زندگی کرد. مارکز در این جوامع همواره برای آشنائی با افسانه‌ها و رنج‌های بومیان می‌کوشید و همین تلاش بر توانائی رشک انگیز او در نوشتن افزود.

جنگ با سرطان برای نوشتن

گابریل گارسیا مارکز ۱۵ سال پایانی عمر کوتاه خود را با تحمل رنج ابتلا به سرطان غدد لنفاوی سپری کرد. او اما حتی در این سال‌ها از نوشتن دست بر نداشت و چند رمان، از جمله رمان در دست انتشار “در ماه اوت همدیگر را خواهیم دید” یادگارهای این دوران سخت هستند. به گفته پسرانش، او در این سال‌ها با سرطان می‌جنگید تا بتواند باز هم بنویسد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »