... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 4:49 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

تعلیق گفت‌وگوهای «ثبات استراتژیک» بین روسیه و آمریکا

برماکوف: امکان بازگشت به گفتگو با ایالات متحده در مورد ثبات استراتژیک پس از تکمیل وظایف روسیه در عملیات ویژه در اوکراین » وجود دارد.

سیاست شرق _ وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که گفت‌وگو های مربوط به ثبات استراتژیک بین مسکو و واشنگتن در حال حاضر متوقف شده است، با این حال این گفتگو ها می‌تواند پس از پایان – آنچه روسیه آن را “عملیات نظامی ویژه” در اوکراین می‌خواند، از سر گرفته شود.

ولادیمیر یرماکوف، مدیر بخش منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه گفت که امکان بازگشت به گفتگو با ایالات متحده در مورد ثبات استراتژیک پس از تکمیل وظایف روسیه در عملیات ویژه در اوکراین » وجود دارد.

منظور از گفتگوی ثبات راهبردی، دور مذاکرات با هدف محدود کردن تسلیحات بین دو قدرت هسته ای است. دو طرف یک سال پیش به توافق رسیدند که معاهده استارت جدید در مورد کاهش زرادخانه های هسته ای را برای مدت ۵ سال تمدید کنند.

جنگ هسته ای

در همین زمینه، خبرگزاری روسی «تاس» به نقل از یرماکوف نوشت: روسیه معتقد است که خطرات جنگ هسته‌ای باید به حداقل برسد و از هرگونه درگیری مسلحانه بین قدرت‌های هسته‌ای جلوگیری شود. اظهارات این مقام روسی کمتر از یک هفته پس از هشدار سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه درباره خطرات درگیری هسته ای بر سر اوکراین بیان شد.

ایالات متحده در مورد اظهارات لاوروف گفت که با وجود تشدید لفاظی‌های اخیر مسکو، معتقد نیست تهدیدی برای استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای وجود داشته باشد.

وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای که روز شنبه توسط خبرگزاری رسمی چین منتشر شد، از ناتو و واشنگتن خواست «اگر واقعاً به حل بحران اوکراین علاقه‌مند هستند»، تحویل سلاح به کیف را متوقف کنند.

لاوروف گفت: جریان مستمر انواع تسلیحات از طریق لهستان و سایر کشورهای ناتو وارد اوکراین شده است و وزیر امور خارجه روسیه افزود: اگر آمریکا و ناتو واقعاً علاقه مند به حل بحران اوکراین هستند، قبل از هر چیز باید بیدار شوید و از تامین سلاح و مهمات رژیم کیف دست بردارید.”

به نوبه خود، RIA به نقل از لاوروف گفت: “روسیه خود را به دلیل اوکراین در حال جنگ با ناتو نمی داند، زیرا وقوع چنین تحولی خطرات جنگ هسته ای را افزایش می دهد.”

سرنوشت مذاکرات

لاوروف در مورد مذاکره با کیف تاکید کرد که لغو تحریم های اعمال شده علیه روسیه بخشی از این مذاکرات است که به گفته وی “سخت” است اما هر روز ادامه دارد.

لاوروف گفت: «هیئت‌های روسیه و اوکراین در حال حاضر روزانه از طریق ویدئو کنفرانس درباره پیش‌نویس معاهده گفتگو می‌کنند.

اوکراین و روسیه از ۲۹ مارس پس از متشنج شدن فضا به دلیل ادعاهای اوکراین مبنی بر اینکه نیروهای روسی در جریان عقب نشینی خود از مناطق نزدیک کیف مرتکب جنایات شده اند، مذاکره مستقیمی انجام نداده اند، مسکو این اتهامات را رد می کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »