... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 5:06 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

رئیس‌جمهوری اسرائیل خواستار برقراری روابط دیپلماتیک با عربستان شد

اسحاق هرتزوگ رییس جمهور اسرائیل، با ابراز تمایل برای سفر به عربستان، خواستار پیوستن ریاض به توافقنامه ابراهیم شد.

سیاست شرق _ اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل روز دوشنبه دوم مه (۱۲ اردیبهشت) در گفتگو  با روزنامه “اسرائیل هیوم”، ضمن ابراز علاقه برای سفر به عربستان سعودی، گفت: «سعودی‌ها باید به خانواده توافق‌نامه ابراهیم بپیوندند.»

هرتزوگ در عین حال افزود که البته برقراری روابط دیپلماتیک میان تل‌آویو و ریاض همچنین بستگی به “روندهای داخلی” در عربستان سعودی و روابط پادشاهی سعودی با ایالات متحده آمریکا دارد.

اسرائیل در سپتامبر ۲۰۲۰ با میانجیگری آمریکا توافق‌نامه‌هایی را در چارچوب “صلح ابراهیم” با امارات متحده عربی و بحرین امضا کرده بود. در پی آن مراکش و سودان نیز تصمیم به عادی‌سازی روابط با اسرائیل گرفتند.
پیش از آن تنها دو کشور عربی مصر و اردن روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار کرده بودند.

عربستان سعودی همانند اسرائیل از هم‌پیمانان آمریکا به شمار می‌رود. سعودی‌ها اگرچه به طور رسمی روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارند، اما پشت پرده تماس‌هایی میان دو کشور صورت می‌گیرد.
برای مثال اسرائیل و عربستان با جنگنده‌های خود در پروازهای گشتی مشترک با ارتش آمریکا،مشارکت دارند.

در گذشته عادی‌سازی احتمالی روابط دو کشور بارها موضوع بحث بوده است. فیصل بن فرهان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سال گذشته از برقراری روابط عربستان با اسراییل حمایت کرده بود، اما پیش‌شرط آن را تشکیل دولت فلسطینی بر پایه مرزهای سال ۱۹۶۷ عنوان نمود.

روز ۱۵ سپتامبر سال ۲۰۲۰ ، روزی بود که کشورهای امارات متحده عربی و بحرین در حضور دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با اسرائیل پیمان صلح را امضا کردند. چندی پس از آن، دو کشور مراکش و سودان نیز به این جمع پیوستند.

با توجه به برقراری روابط سیاسی و اقتصادی امارات عربی متحده و بحرین با اسراییل و عدم مخالفت عربستان با آن، به نظر می رسد این اقدام ، با چراغ سبز عربستان صورت گرفته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »