... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
اجتماعی ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 4:56 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

واکنش ها به ترور خبرنگار شبکه الجزیره توسط نظامیان اسرائیل

رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین امروز چهارشنبه اعلام کرد که رژیم صهیونیستی مسئول شهادت «شیرین ابوعاقله» خبرنگار فلسطینی است.

سیاست شرق _ پس از ترور و شهادت خبرنگار زن فلسطینی شبکه الجزیره قطر، توسط نظامیان اسرائیل، موجی از محکومیت جهانی نسبت به این اقدام جنایتکارانه شکل گرفت.

«شیرین ابو عاقله» خبرنگار الجزیره در جریان پوشش خبری حوادث و درگیری‌های اردوگاه جنین در سرزمین های اشغالی، مورد اصابت گلوله نظامیان اسرائیل قرارگرفت و به شهادت رسید.

محمود عباس

رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین امروز چهارشنبه اعلام کرد که رژیم صهیونیستی مسئول شهادت «شیرین ابوعاقله» خبرنگار فلسطینی است.

« محمود عباس » رئیس تشکیلات خودگردان  فلسطین در واکنش به شهادت «شیرین ابوعاقله» خبرنگار فلسطینی الجزیره ، اعلام کرد که مسئولیت کامل جنایت ترور شهید ابوعاقله بر عهده رژیم صهیونیستی است.

اتحادیه اروپا

سخنگوی اتحادیه اروپا در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هم ضمن ابراز تاسف از شهادت ابوعاقله هنگام پوشش نفوذ نیروهای اشغالگر در جنین و عرض تسلیت به خانواده او، تحقیقی مستقل و سریع در این پرونده را جهت معرفی عاملان قتل او به دادگاه خواستار شد.

قطر

سخنگوی وزارت امور خارجه قطر، امروز(چهارشنبه) تروریسم اسرائیلی را که تحت حمایت رژیم صهیونیستی است محکوم کرد و خواستار توقف بی قید و شرط حمایت از آن شد.

وزارت خارجه قطر شهادت این خبرنگار را جنایتی فجیع و نقض صریح قوانین بین‌الملل و سرکوب آزادی مطبوعات دانست.

به نقل از آناتولی، «لولوة الخاطر»، سخنگوی وزیر امور خارجه قطر در واکنش به قتل «شیرین ابوعاقله» به ضرب گلوله رژیم صهیونیستی در توییتی نسبت به این امر واکنش نشان داد.

سازمان ملل

سازمان ملل ترور خبرنگار فلسطینی الجزیره را شدیدا محکوم کرد. سازمان ملل متحده در واکنش به شهادت خانم شیرین ابوعاقله در تیراندازی نظامیان رژیم اشغالگر قدس، خواستار انجام تحقیق فوری و محاکمه مسئولان ترور این خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره قطر شد.

 سفیر آمریکا در اسرائیل

تام ندرز، سفیرآمریکا در اسرائیل خواستار تحقیق درباره ترور ابوعاقله شهروند آمریکایی شده است.

وی در توییتی نوشت: اطلاع از درگذشت روزنامه‌نگار فلسطینی-آمریکایی، شیرین ابوعاقله، مایه تاسف است. من خواستار تحقیق کامل در مورد شرایط مرگ او و مجروح شدن حداقل یک روزنامه نگار دیگر هست.

دیده بان حقوق بشر

عمر شاکر، از دیده بان حقوق بشر، گفت که تیراندازی به ابوعاقله توسط نیروهای اسرائیلی غیرعادی نیست.

او به الجزیره گفت: ما می دانیم که ارتش اسرائیل به طور سیستماتیک از نیروی بیش از حد استفاده کرده است.

این رویدادی است که باید در چارچوب یک رویکرد سیستمی و ترور بسیاری از روزنامه نگاران فلسطینی درک شود.

او گفت: «زمانی که اخبار جنایات گزارش می شود، ارتش اسرائیل اغلب می گوید که تحقیق خواهد کرد. واقعیت این است که وقتی صحبت از اقدامات مقامات اسرائیلی می شود، این سوء استفاده از قدرت بدون مجازات باقی می ماند.»

روزنامه نگار الجزیره

علی صمودی روزنامه نگار الجزیره که در آن زمان در کنار ابوعاقله بود نیز توسط نیروهای اسرائیلی مورد ضرب و شتم قرار گرفت، اما اکنون در وضعیت باثباتی به سر می برد و گفت حقیقت آن است که هیچ مبارز فلسطینی مسلحی در صحنه حضور نداشته است.

او گفت: «ما قصد داشتیم از یک حمله ارتش اسرائیل فیلمبرداری کنیم که ناگهان بدون اینکه از ما بخواهند خارج شویم یا فیلمبرداری را متوقف کنیم، به ما شلیک کردند.

گلوله اول به من اصابت کرد، گلوله دوم شیرین. آنها او را با خونسردی کشتند زیرا آنها قاتل بودند و به طور خاص فلسطینی ها را کشتند.

وی افزود: هیچ پرسنل نظامی فلسطینی در صحنه حضور نداشتند.

تور وینسلند

همزمان تور وینسلند، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح در خاورمیانه با انتشار توییتی، ضمن محکومیت شدید این اقدام سربازان اسرائیلی در جنین، تحقیق فوری و فراگیر و محاکمه مسؤولان ترور شیرین ابو عاقله، خبرنگار شبکه الجزیره شد و تاکید کرد: نیروهای رسانه‌ها هرگز نباید هدف قرار بگیرند

ارتش اسرائیل

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه تایید کرد که عملیاتی در اردوگاه آوارگان جنین انجام شده است، اما هدف قرار دادن عمدی خبرنگاران را تکذیب کرد.

یک مقام نظامی گفت: «(نظامی) قطعا خبرنگاران را هدف قرار نمی دهد.

ارتش گفت که مظنون در تبادل آتش با نیروهای امنیتی شرکت داشته و در حال بررسی این موضوع و همچنین احتمال کشته شدن روزنامه نگار توسط مردان مسلح فلسطینی وجود دارد.

یار راپید، وزیر امور خارجه اسرائیل نیز برای کاهش تبعات این اقدام ارتش اسرائیل گفت که اسرائیل پیشنهاد تحقیق مشترک با فلسطینی ها را داده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »