... امروز: جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 1:02 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

آغاز انتخابات پارلمانی لبنان/ فراخوان میشل عون

عون : لبنان تنها با همه اجزا و فرزندانش می تواند زنده بماند.

سیاست شرق _صبح روز یکشنبه، انتخابات پارلمانی در لبنان در حالی با باز شدن مراکز رای گیری برای رای دهندگان در سراسر کشور آغاز شد تا ۱۲۸ نماینده پارلمان به نمایندگی از ۱۵ حوزه انتخاباتی انتخاب شوند، که میشل عون رییس جمهور این کشور از همه شهروندان لبنانی خواست در انتخابات حضوری فعال داشته باشند.

به نقل از الجزیره، تعداد نامزدهای این انتخابات ۷۱۹ نامزد است که تحت لیست های مختلف احزاب، گروه ها و جامعه مدنی هستند. در انتخابات جدید حدود ۴ میلیون رای دهنده واجد شرایط هستند.

میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان – قبلاً – از شهروندانش خواسته بود تا به طور گسترده در انتخابات پارلمانی شرکت کنند و کسانی را انتخاب کنند که به آنها اعتماد دارند. وی گفت: زیرا مجلس آینده دارای حقوق اساسی و قانونگذاری است.

عون در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به لبنانی ها افزود که انتخابات راه درستی برای تغییر است و کشورش تنها با همه اجزا و فرزندانش می تواند زنده بماند.

وی افزود: فکر کردن به حذف بخشی از لبنان خطرناک است و به گفته وی هزینه آن بسیار بالاست.مرحله اول این انتخابات هفته گذشته راه اندازی شد و شامل مهاجران شد، زیرا بیش از ۱۴۰۰۰۰ لبنانی از ۲۲۵۰۰۰ ثبت نام شده خارج از کشور رای دادند.

انتخابات پارلمانی کشور در سال جاری شاهد یک تحول اساسی در غیاب جنبش آینده است که برای سه دهه رکن اصلی حضور سیاسی اهل سنت بوده است.

این انتخابات با توجه به کناره گیری رهبر جنبش آینده، سعد حریری، از فعالیت های سیاسی خود و ناکامی او و حزبش در شرکت در انتخابات پارلمانی برگزار می شود.

ماه ها پیش، سعد حریری، نخست وزیر سابق، تعلیق فعالیت سیاسی خود را اعلام کرد، اعلامیه ای که ناظران انتظار دارند در مرحله بعدی بر نمایندگی سیاسی جامعه سنی در صحنه لبنان تأثیر بگذارد.

در همین حال، ارتش لبنان از دیروز شنبه برای تقویت استقرار خود در شهرها و خیابان های این کشور به منظور آمادگی برای انتخابات پارلمانی، به حالت آماده باش درآمد.

ده ها خودروی زرهی و خودروهای نظامی متعلق به ارتش در بیروت پایتخت لبنان در حال حرکت و در تعدادی از خیابان ها و میدان ها مستقر شده اند.

انتخابات پارلمانی پس از اعتراضات گسترده مردمی برگزار می شود که در اواخر سال ۲۰۱۹ و در سایه یک بحران اقتصادی و معیشتی بی سابقه آغاز شد و قبل از انتخابات ریاست جمهوری که برای اکتبر آینده برنامه ریزی شده بود، برگزار شد.

این همچنین حدود دو سال پس از انفجار ۴ اوت ۲۰۲۰ رخ می دهد که بخش بزرگی از بیروت را ویران کرد و بیش از ۲۰۰ نفر را کشت و بیش از ۶۵۰۰ نفر را مجروح کرد.

علیرغم افزایش تعداد نامزدهای مخالف احزاب سنتی در مقایسه با انتخابات ۲۰۱۸، بسیاری روی تغییر در صحنه سیاسی که امکان رسیدگی به مسائل اصلی را فراهم کند، حساب نمی کنند. احزاب سنتی که از ساختار فرقه ای و سیستم سهمیه بندی عمیقاً ریشه دار سود می برند. پایگاه های مردمی خود را که در هفته های منتهی به انتخابات بسیج کردند، از دست نداده اند.

آخرین انتخابات سال ۲۰۱۸ شاهد آن بود که حزب الله و متحدانش، به ویژه جنبش میهنی آزاد به رهبری میشل عون، رئیس جمهور و جنبش امل به ریاست نبیه بری، رئیس پارلمان، ۷۱ کرسی از ۱۲۸ کرسی پارلمان را به دست آوردند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »