... امروز: چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
ورزشی ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - 9:14 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

دو نفتکش یونانی، در خلیج فارس توقیف شدند

سیاست شرق _ شرکت ردیابی کشتی‌ها، از توقیف دو نفتکش یونانی در خلیج فارس توسط ایران خبر داد.

شرکت اطلاعات دریانوردی « لیست لویدز» روز جمعه ۶ خرداد با اعلام این خبر گفت، دو نفتکش‌ «پرودنت واریور» و «دلتا پوزئیدون» با پرچم یونان و تحت مالکیت این کشور توسط ایران توقیف شده است.این دو نفتکش طی روزهای گذشته در خلیج فارس بودند.شرکت ردیابی کشتی‌ها، «وِسِل فاوندر» نیز موقعیت کنونی این دو نفتکش را تنگه هرمز نشان می‌دهد.

در همین رابطه، نورنیوز نیز گزارش داد، روز جمعه ۲ فروند نفتکش یونانی در آب‌های خلیج فارس توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران توقیف شد.

به‌نظر می رسد در پی توقیف نفتکش ایرانی توسط دولت یونان و در اختیار دادن نفت آن به آمریکایی‌ها، ایران نیز تصمیم به «اقدام تنبیهی» علیه این کشور گرفته است.

یونان نفتکش روسی لارا (با نام قبلی پگاس) حامل ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران را ۲۶ فروردین امسال در آب‌های یونان توقیف کرد و طی روزهای گذشته نفت آن را بنابر درخواست وزارت دادگستری آمریکا، تحویل یک نفتکش آمریکایی داد.

شرکت اطلاعات دریایی «لیست‌ لویدز» بریتانیا گزارش داده بود که ایالات متحده نفتکش «آیس انرژی» را برای تحویل محموله نفتی ایران به یونان اعزام کرده و این محموله طبق درخواست وزارت دادگستری ایالات متحده، تحویل این کشور شده است.

در همین زمینه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه چهارم خرداد کاردار سفارت یونان در تهران را (در غیاب سفیر این کشور) احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به وی ابلاغ شد.

یک روز بعد نیز کاردار سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت امور خارجه احضار و به اقدام دولت آمریکا اعتراض شد.

بر اساس این گزارش، این محموله توسط یک کشتی روسی در حال جابه‌جایی بوده و واشنگتن نفت آن را تخلیه کرده و حالا می‌خواهد این نفت را توسط یک نفتکش دیگر به آمریکا ببرد.

ماه گذشته مقام‌های یونانی اعلام کردند که نفتکش «پگاس» را که با پرچم ایران در حال حمل نفت بود، به دلیل نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا در نزدیکی سواحل جزیره «اویا» توقیف کرده‌اند.

در آن زمان یونان مدعی شد که همگی خدمه این کشتی روس هستند و به دلیل تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا علیه روسیه اعمال کرده، این نفتکش توقیف شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »