... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - 7:01 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

رویترز: قطعنامه آمریکا و تروییکای اروپایی علیه ایران، در آژانس بین المللی انرژی اتمی

واشنگتن و تروئیکای اروپایی، مدعی شده‌اند که حل نشدن موضوعات مرتبط با مواد اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده، به شدت مایه نگرانی است.

سیاست شرق _ خبرگزاری رویترز مدعی شد که آمریکا و تروئیکای اروپایی قطعنامه‌ای پیشنهادی مشترکی را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با موضوع برنامه هسته‌ای ایران ارائه دادند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، آمریکا و سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) پیش نویس قطعنامه پیشنهادی مشترک خود به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ارائه دادند.

طبق این گزارش، واشنگتن و تروئیکای اروپایی، مدعی شده‌اند که حل نشدن موضوعات مرتبط با مواد اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده، به شدت مایه نگرانی است.

این چهار کشور غربی همچنین ادعا کرده‌اند که «به دلیل همکاری ناکافی ایران» اختلافات و مسائل پادمانی همچنان حل نشده است.

آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان در این پیش‌نویس قطعنامه از ایران می‌خواهند که «فوراً پیشنهاد آژانس برای تعامل بیشتر برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد».

انتشار خبر رویترز درباره قطعنامه پیشنهادی واشنگتن، لندن، پاریس و برلین به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شرایطی صورت گرفته که قرار است نشست شورای حکام ششم ژوئن (۱۶ خرداد) برگزار شود.

پیش از این در خبرها آمده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که روز دوشنبه به رویت خبرگزاری رویترز رسیده است، مدعی شد که «ایران به شکل قابل اعتماد به سؤالات طولانی‌مدت دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل درباره منشأ ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام‌نشده، پاسخ نداده است».

این خبرگزاری همچینن نوشت: در گزارش فصلی جداگانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که آن نیز به رصد رویترز رسیده است، آمده که ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران با رشد تقریبی ۹.۹ کیلوگرم به میزان ۴۳.۱ کیلوگرم رسیده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری روز گذشته‌اش درباره گزارش آژانس گفت:‌ متأسفانه این گزارش بازتاب‌دهنده واقعیت گفت‌وگوهای ایران و آژانس نیست. بعد از توافقی که بین ایران و آژانس در تهران انجام شد به صورت مکتوب ایران پاسخ‌هایی را به آژانس ارائه کرد و چند دور نشست‌های مفصل به صورت حضوری برگزار شد که پاسخ‌های فنی و ارائه مستندات از سوی ایران صورت بگیرد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه این گزارش همانی است که آقای گروسی در پارلمان اروپا پیش از دور سوم گفت‌وگوهای ایران و آژانس به صورت شتابزده اعلام کرد، گفت:‌ این گزارش از همان موقع و حتی قبل از نشست ایران و آژانس جمع‌بندی شده بود و به نظر می‌رسد که شتابزدگی در این جمع‌بندی وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با تأکید بر اینکه بنابراین آنچه که در این گزارش دیده می‌شود چیز جدیدی نیست، افزود: گزارش ارائه شده منصفانه و متوازن نیست و بیم آن می‌رود که فشار صهیونیست‌ها و برخی کنشگرها باعث شده باشد مسیر گزارش معمول آژانس از فضای فنی به سیاسی منتقل شود و انتظار ما این است که این مسیر اصلاح شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »