... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۲ فروردین ۱۴۰۲ - 7:15 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

پیامدهای فاجعه بار استفاده از “اورانیوم ضعیف شده” در جنگ اوکراین

ذرات اورانیوم ضعیف شده رادیواکتیو منتشر شده در هوا می توانند پس از هر شلیک بیش از 40 کیلومتر را طی کنند و به راحتی قابل استنشاق هستند و نیمه عمر آنها بیش از چهار میلیارد سال است".

سیاست شرق _ “فرحان حق”، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در مورد برنامه‌های بریتانیا برای ارسال گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین هشدار داد.

به نقل از اسپوتنیک، حق گفت که سازمان ملل نگران استفاده از اورانیوم ضعیف شده، صرف نظر از آنکه در چه مکانی و توسط چه کسانی مورد استفاده قرار می گیرد، است.

در همین رابطه، به نوشته مجله “دیدبان نظامی”، استفاده از گلوله های حاوی اورانیوم ضعیف شده در درگیری اوکراین می تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد.

نویسندگان این مقاله یادآوری کردند، نمونه های ثبت شده استفاده از چنین مهماتی که به طور موثر زره خودروها را از بین می برد، آسیب شدیدی به محیط زیست و مردم منطقه مورد استفاده می رساند.

در ادامه این مقاله آمده است: “استفاده از چنین گلوله هایی می تواند عواقب فاجعه باری برای محیط زیست داشته باشد: ذرات اورانیوم ضعیف شده رادیواکتیو منتشر شده در هوا می توانند پس از هر شلیک بیش از ۴۰ کیلومتر را طی کنند و به راحتی قابل استنشاق هستند و نیمه عمر آنها بیش از چهار میلیارد سال است”.

در عین حال به تجربه استفاده از گلوله های اورانیوم ضعیف شده در زمان جنگ خلیج فارس و همچنین در زمان حمله به عراق اشاره شد: “فرمانده نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا، رابرت گرین، از افزایش غیرقابل توضیح سرطان و ناهنجاری‌های ژنتیکی مادرزادی در میان عراقی‌ها به‌ویژه در جنوب این کشور در نزدیکی میدان‌های جنگ خبر داده بود”.

گزارش طبقه بندی شده سازمان ملل که در می ۱۹۹۹ فاش شد، نتایج مشابهی را به دست می آورد: “این نوع مهمات در واقع نوعی زباله هسته ای محسوب می شود و استفاده از آن بسیار خطرناک و مضر است”.

نویسندگان این مقاله همچنین خاطرنشان کردند که در دهه بعد، در طول جنگ عراق، شهر فلوجه به‌ویژه توسط نیروهای آمریکایی با اورانیوم ضعیف شده بمباران شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »